Even een vraagje ivm dit onderwerp, want ik kom er niet echt uit.
Mijn grootvader is een aantal jaar geleden gestorven, waardoor mijn grootmoeder daarna alleen in hun huis kwam te wonen. Mijn grootouders waren volgens het normale stelsel getrouwd, zonder testament of een ander contract.
Zij hadden twee kinderen, mijn vader en mijn oom.
Een paar jaar geleden is ook mijn vader overleden, waardoor mijn zus en ik nu als plaatsvervangende erfgenamen gelden. Wij hebben toen ook al successierechten op ons deel van het huis van onze grootouders moeten betalen.
Mijn grootmoeder is nu naar een bejaardentehuis verhuisd en haar huis is net verkocht.
Volgens wat ik zelf al heb begrepen, erft mijn grootmoeder de helft van de opbrengst van deze verkoop, en de andere helft gaat naar mijn oom en overleden vader, wat dus ook betekent dat mijn zus en ik dan nog elk de helft van het deel van onze overleden vader erven.
En nu komt mijn vraag, ik heb gehoord dat er een regeling bestaat waardoor mijn grootmoeder ook beschikking zou krijgen over het deel van haar overleden echtgenoot (dus het deel dat naar mijn oom, mijn zus en ik zou gaan) en dat zij recht heeft op de intresten van dit geld als het zou belegd worden. Klopt hier iets van en kan iemand schetsen wat het wettelijk kader is en wie er dan zou moeten/kunnen beslissen dat mijn oom, mijn zus en ik ons deel op dit moment niet zullen kunnen opnemen?
Binnenkort komt de hele molen van notaris en zo op gang, maar ik zou graag op voorhand al wat duidelijkheid hebben.
bedankt
grtz
Dave