#4 , 04 dec 2009 19:49
De kinderen hebben ieder recht op 1/8 van de erfenis , zij verdelen de helft. Er wordt ook rekening gehouden met hetgeen die drie kinderen reeds gehad hebben , als voorschot. Die bedragen worden meegeteld om ieders deel te bepalen.
Wat zit er in de erfenis van uw vader : de helft van de BVBA , de helft van de gemeenschap ( eigenlijk onverdeeldheid) plus zijn persoonlijke goederen ( met ook de gegeven gelden). Voor de BVBA zijn dat de aandelen , geen onroerend goed. De echtgenote heeft van alles het vruchtgebruik , de kinderen erven de blote eigendom. De kinderen kunnen de omzetting van de blote eigendom vragen van alle goederen , behalve de gezinswoning. Natuurlijk voor zover die eigendom is , eventueel gedeeltelijk , van de overledene.
U kan dus vragen dat U alles uitbetaald krijgt. Of dit zin heeft , kan ik niet zeggen. U krijgt slechts een deel , want het vruchtgebruik heeft ook een waarde , die afhankelijk is van de leeftijd van uw stiefmoeder.
Uw eis kan misschien de ontbinding van de BVBA tot gevolg hebben indien het huis moet verkocht worden om de aandelen van de kinderen uit te betalen.
U schakelt best een notaris in om dit kluwen op te lossen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon