vruchtgebruik in een bvba

ramsess
Topic Starter

vruchtgebruik in een bvba

#1 , 04 dec 2009 00:42

Mijn vader is onlangs overleden, hij en zijn vrouw( gehuwd onder huwelijksvoorwaarden) en met scheiding van goederen hebben samen een bvba waarvan ieder 50% bezit.
Het huis waar ze in wonen is van de bvba, kan het zijn dat zijn vrouw vruchtgebruik heeft en kunnen de kinderen (4) hun erfdeel opeisen?
De kinderen zijn enkel langs vaders zijde. Zijn vrouw heeft geen kinderen.
Hoop dat iemand mij kan helpen, alvast bedankt.

Grtz

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 04 dec 2009 14:59

Het huis zit niet als dusdanig in de nalatenschap , dus de vrouw kan niet automatisch het vruchtgebruik bekomen. Er zit geen onroerend goed in de erfenis , wel roerend goed , nl. aandelen. De kinderen bekomen dus een 1/8 van de bvba. Hoe men daaruit geraakt staat waarschijnlijk in de statuten.
Werk voor de notaris!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

ramsess
Topic Starter

#3 , 04 dec 2009 18:54

bedankt voor het antwoord maar heb nog een vraagje nl 3 van de 4 kinderen hebben een bedrag gekregen van vader als voorschot op de erfenis. Dit staat op papier. Kan ze dit gebruiken en zeggen dat we ons deel al gehad hebben? Kunnen de kinderen hun erfdeel opeisen? mvg

Reclame

wanton

#4 , 04 dec 2009 19:49

De kinderen hebben ieder recht op 1/8 van de erfenis , zij verdelen de helft. Er wordt ook rekening gehouden met hetgeen die drie kinderen reeds gehad hebben , als voorschot. Die bedragen worden meegeteld om ieders deel te bepalen.
Wat zit er in de erfenis van uw vader : de helft van de BVBA , de helft van de gemeenschap ( eigenlijk onverdeeldheid) plus zijn persoonlijke goederen ( met ook de gegeven gelden). Voor de BVBA zijn dat de aandelen , geen onroerend goed. De echtgenote heeft van alles het vruchtgebruik , de kinderen erven de blote eigendom. De kinderen kunnen de omzetting van de blote eigendom vragen van alle goederen , behalve de gezinswoning. Natuurlijk voor zover die eigendom is , eventueel gedeeltelijk , van de overledene.
U kan dus vragen dat U alles uitbetaald krijgt. Of dit zin heeft , kan ik niet zeggen. U krijgt slechts een deel , want het vruchtgebruik heeft ook een waarde , die afhankelijk is van de leeftijd van uw stiefmoeder.
Uw eis kan misschien de ontbinding van de BVBA tot gevolg hebben indien het huis moet verkocht worden om de aandelen van de kinderen uit te betalen.
U schakelt best een notaris in om dit kluwen op te lossen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”