Historiek
Sinds bijna 6maanden huren ik met mijn vriendin een appartement boven een horecazaak.
Tijdens de onderhandelingen met de makelaar werd ons een appartement beloofd, waarbij we absoluut geen hinder zouden ondervinden van het ondergelegen horecapand. Daarop hebben wij een contract getekend met 3 maanden opzeg en verlies van 3 maanden huur bij vroegtijdige opzeg.
Mijn verbazing was groot toen ik merkte dat onder mijn slaapkamer een soort van koelinstallatie was bevestigd (op nog geen 50 cm van mijn hoofdkussen) Tijdens onze rondleiding hadden wij hiervan niets gemerkt (verstopt achter een valse plafond)
Dit toestel, welke een monotoon gerommel produceert (vergelijkbaar met een zware jeep, welke naast je slaapkamerraam staat te draaien) draait voornamelijk 's nachts (omwille van daluren elektriciteit??) en houdt mij wakker.
Acties
Reeds tijdens de eerste week was dit het geval, waarop ik dit probleem direct aangekaart heb met de makelaar. Zijn advies: Wacht het een maand af en dan een dossier opbouwen, met onder andere aangetekende brief naar verhuurder + gesprek horecauitbater.
Een maand later verstuurde ik dus inderdaad een héél vriendelijke brief naar de verhuurder, met het verzoek om hier maatregelen tegen te nemen.
Tegelijkertijd ben ik naar de horecauitbater gegaan om een vriendelijk gesprek te voeren.
Resultaat:
* Verhuurder: "Met burenproblemen moei ik me niet, maar ik wil met de horecauitbater praten"
* horecauitbater: "Ik zal met de koelinstallateur bellen om te vragen wat ik kan doen"
Een maand ging voorbij, zonder reactie. Ondertussen sliep ik amper 5uur per nacht. Dikwijls in de zetel. Ik nam halve dagen verlof op het werk om bij te slapen, het slaaptekort wekte geleidelijk aan depressieve gestaltes aan en maakte steeds meer fouten op het werk.
Het slaaptekort bestond ook bij mijn vriendin. Zij moest uiteindelijk noodgedwongen stoppen met haar job vanwege vermoeidheid.
Na 4 weken wederom vriendelijk met de horeca uitbater gesproken: "ik ga naar de koelinstallateur bellen en hij ging me zeker berichten". Niets gehoord
3 weken verder wederom naar de horecauitbater gebeld met de vraag of hij voor één nacht de koelinstallatie kon afzetten. "ga ik doen" Heeft hij absoluut niet gedaan.
Nog maar eens naar de immomakelaar gestapt, welke duidelijk van mening was verandert. "wij zijn maar tussenpersoon, maar we zullen u helpen een oplossing te zoeken" Niets meer gehoord.
Ondertussen waren we september, en werd ik zwaar aan het lijntje gehouden en sliep nog steeds amper 4-5 uur per nacht. Ik besluit oorstoppen te gebruiken. Wat een verademing. Ik slaap terug, maar ben nog steeds gefrustreerd omdat ik met die domme dingen in mijn oren moet slapen.
Ik laat de politie komen. Deze raden me aan een geluidsmeting te doen.
Resultaat: de koelinstallatie is verantwoordelijk voor een verdubbeling van het geluid (+3dB)
Begin oktober ben ik terug naar het immokantoor gestapt. "Wij zullen u volgende week opbellen, om hierover samen te zitten" Geen telefoon gehad.
Uiteenzetting
Ik doe mijn best om "in de minne" een oplossing te zoeken, maar er wordt langs alle kanten met mijn voeten gespeeld (makelaar, huurbaas, horecauitbater)
Eigenlijk acht ik de makelaar verantwoordelijk. Deze heeft me voorgelogen dat er geen geluidshinder was.
Alle miserie heeft me radeloos gemaakt en mijn voorkeur gaat naar een oplossing waarbij ik het pand mag verlaten. Maar wat met de gemaakte kosten? Aansluiting op televisie net, waternet, verf, behang, gordijnen,...
Wat met huurwaarborg? Wat met 3 maanden boete wegens vroegtijdig verlaten van het pand?
Moet ik daar voor opdraaien? Terwijl de makelaar easy money gehad heeft? (ter info: 110 € plaatsbeschrijving, waarbij ik een standaard blad krijg waarop ik zelf nog minstens 15 aantekeningen heb moeten maken)
Kan iemand me advies geven over mijn volgende stappen? Welke zijn mijn rechten?