Waarborg terugkrijgen?

Tope
Topic Starter

Waarborg terugkrijgen?

#1 , 05 okt 2009 18:37

Op 28/09/09 laat ik in een gevestigde zaak een reiskoffer opzijzetten en moet 50 Euro voorschot geven.

Waarschijnlijk kan ik niet verwachten dat de winkelier mij het voorschot terugbetaalt.

Mag ik een aankoopbon zonder limietdatum eisen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tope
Topic Starter

#2 , 05 okt 2009 18:49

Sorry, het voornaamste ben ik vergeten te vermelden.
Ik wil deze aankoop annuleren.

j.demoor

#3 , 07 okt 2009 10:44

“Art.1590.Indien bij de verkoopbelofte handgeld is gegeven, is ieder van de contractanten vrij van de verkoopbelofte af te zien :Hij die het handgeld heeft gegeven, door het te laten behouden. En hij die het handgeld heeft ontvangen, door het dubbel terug te geven.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

“870.Een voorschot is een som geld...dat één der partijen aan de andere overhandigt bij het sluiten van het contract. Het kan betekenen: a) dat partijen zich het recht voorbehouden,het contract eenzijdig op te zeggen,-mits verlies van het voorschot...b dat het contract gesloten is.-een bewijsfunctie derhalve...c dat de koper contant een deel van de prijs betaalt...-Art.1590 BW behandelt het voorschot enkel als een middel tot opzegging...”(DEKKERS,R.,Handboek Burgerlijk Recht,Brussel Bruylant 1971,p.498).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Tope
Topic Starter

#4 , 07 okt 2009 10:50

Bedankt demoor.
Ik heb een aankoopbon bekomen met onbeperkte geldigheid.

artemis

#5 , 07 okt 2009 13:13

“Art.1590.Indien bij de verkoopbelofte handgeld is gegeven, is ieder van de contractanten vrij van de verkoopbelofte af te zien :Hij die het handgeld heeft gegeven, door het te laten behouden. En hij die het handgeld heeft ontvangen, door het dubbel terug te geven.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).
Dit vind ik wel interessant. Wat kunnen we daaruit afleiden?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 okt 2009 19:17

Als de verkoper niet meer met de koper in zee wil gaan is er een einde aan de verkoop door het dubbele voorschot terug te geven.
Lijkt me zo.

Tope
Topic Starter

#7 , 14 okt 2009 00:45

Dus als ik het goed begrijp zou de winkelier zonder meer het recht hebben mijn voorschot te houden, vermits ik het 'contract' verbroken heb?

Dan zal ik in de toekomst wel eens twee keer nadenken voor ik nog een voorschot geef.

puttemanp

#8 , 14 okt 2009 06:46

Dus als ik het goed begrijp zou de winkelier zonder meer het recht hebben mijn voorschot te houden, vermits ik het 'contract' verbroken heb?

Dan zal ik in de toekomst wel eens twee keer nadenken voor ik nog een voorschot geef.
De bedoeling van een voorschot is precies om te vermijden dat de (klein)handelaar gedurende weken iets apart zet voor jou dat je uiteindelijk niet komt helen (en dat dus tijdens deze hele tijd niet kan verkopen => verlies voor hem) of dat er speciaal voor jou iets besteld dat je later ook niet komt oppikken.

Zelfs mét voorschot is dit dagelijkse kost voor mij. Mensen komen soms màànden na 'reservatie' iets halen. Intussen heb ik het product wel al betaald natuurlijk maar ligt het stof te vergaren in m'n stock (=verlies).
Als ik speciaal voor een klant iets bestel, zonder voorschot te vragen en ik bel achteraf om te zeggen dat het product aangekomen is, houden ze zich van de domme.... en blijf ik er dus mee zitten tot ik per ongeluk nog eens een klant heb die hetzelfde nodig heeft....

Terug naar “Consumenten Koop”