Op 28/09/09 laat ik in een gevestigde zaak een reiskoffer opzijzetten en moet 50 Euro voorschot geven.
Waarschijnlijk kan ik niet verwachten dat de winkelier mij het voorschot terugbetaalt.
Mag ik een aankoopbon zonder limietdatum eisen?
Dit vind ik wel interessant. Wat kunnen we daaruit afleiden?“Art.1590.Indien bij de verkoopbelofte handgeld is gegeven, is ieder van de contractanten vrij van de verkoopbelofte af te zien :Hij die het handgeld heeft gegeven, door het te laten behouden. En hij die het handgeld heeft ontvangen, door het dubbel terug te geven.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).
De bedoeling van een voorschot is precies om te vermijden dat de (klein)handelaar gedurende weken iets apart zet voor jou dat je uiteindelijk niet komt helen (en dat dus tijdens deze hele tijd niet kan verkopen => verlies voor hem) of dat er speciaal voor jou iets besteld dat je later ook niet komt oppikken.Dus als ik het goed begrijp zou de winkelier zonder meer het recht hebben mijn voorschot te houden, vermits ik het 'contract' verbroken heb?
Dan zal ik in de toekomst wel eens twee keer nadenken voor ik nog een voorschot geef.