telefonisch afspraak geldig als contract?

d_s
Topic Starter

telefonisch afspraak geldig als contract?

#1 , 16 apr 2009 00:14

Een kleine maand geleden kreeg mijn vrouw telefoon van een firma warbij de vraag gesteld werd om haar gegevens (ze is zelfstandige) online te zetten. Ze stemt hier mee in en vertelt mij dit 's avonds. Aangezien we bij deze firma reeds online staan stelde ik mij vragen. Via mail kreeg mijn vrouw toen een bevestiging en de vraag om nog wat gegevens door te sturen. Ik heb toen een reply gedaan om verdere uitleg te vragen. Ik kreeg geen antwoord tot vandaag mijn vrouw terug telefoon kreeg van die persoon. Ze heeft dan mij doorgeschakeld en blijkbaar was het een aanvulling van onze onlinegegevens waarbij we trefwoorden moesten doorgeven zodat mensen via die gebruikte trefwoorden sneller bij de zaak van mijn vrouw terecht konden. Deze extra service kostte wel meer dan 3 keer zoveel dan het online zetten zelf. Ik vermelde dan ook dat ik niet geïnteresseerd was in die bijkomende aanvulling.
De persoon aan de lijn zei nu echter dat we er niet onderuit konden want het was telefonisch toegezegd (het gesprek met mijn vrouw was ook opgenomen (hebben ze ook gezegd tegen mijn vrouw toen ze belden) en gelde volgens hun dan ook als contract).
Mijn reply die ik gestuurd had, had hij volgens hem niet ontvangen (ik heb er ook geen kopie van omdat ik het via de webmail verstuurd heb van telenet).

Mijn vraag is nu. Geldt dit mondelinge contract? Kan ik het telefoongesprek bij hun opvragen? Mijn vrouw ging er dus van uit dat het een nieuwe aanvraag was en geen uitbreiding van haar bestaande, dit zou je ook kunnen opmaken uit hun volgmail.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 16 apr 2009 00:52

Klassieke marketingtruk van deze advertentie bedrijven.

Vraag aangetekend om een kopie van het gesprek waaruit duidelijk blijkt dat het om uitbreiding van de dienst gaat die je reeds bij hen hebt en waaruit duidelijk blijkt dat je echtgenote akkoord gaat met die uitbreiding.

Wedden dat ...

j.demoor

#3 , 17 apr 2009 12:11

‘Consensualisme(of:solo consensu),algemeen beginsel uit het verbintenissenrecht naar luid waarvan de loutere wilsovereenstemming tussen partijen volstaat om een contract tot stand te brengen’(DIRIX,E.,e.a.,De Valks Juridisch Woordenboek,p.78).

Dit houdt in dat een contract telefonisch kan tot stand gebracht worden.

“Art.1315.Hij die de uitvoering van een verbintenis vordert, moet het bestaan daarvan bewijzen...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

“Art.1325.Onderhandse akten die wederkerige overeenkomsten bevatten, zijn slechts geldig voor zover zij opgemaakt zijn in zoveel originelen als er partijen zijn die een onderscheiden belang hebben...Art.1341.Een...onderhandse akte moet worden opgemaakt van alle zaken die de som of de waarde van 375 EUR te boven gaan...Art.1347.De hiervoor bepaalde regels lijden uitzondering, wanneer er een begin van bewijs door geschrift aanwezig is. Men noemt begin van bewijs door geschrift elke geschreven akte die uitgegaan is van degene tegen wie de vordering wordt ingesteld,of van de persoon door hem vertegenwoordigd, en waardoor het beweerde feit waarschijnlijk wordt gemaakt.”(B.W.).

Mijns inziens gaat het hier om een zaak waarvan de som of de waarde onbepaald is en dus geacht moet worden 375 EUR te boven te gaan,zodat een onderhandse akte moest worden opgemaakt.Er lijkt evenmin een begin van bewijs door geschrift aanwezig te zijn.

Een contract tot stand brengen is geen kennisgeving in de zin van art.2281 B.W.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

d_s
Topic Starter

#4 , 17 apr 2009 17:15

Bedankt voor het antwoord maar de prijs gaat niet boven die 375 euro.
Er is evenmin een geschreven contract.

d_s
Topic Starter

#5 , 01 mei 2009 00:53

De firma heeft op mijn verzoek het mondeling contract uiteindelijk toch verbroken.

Terug naar “Andere”