Bestelling annuleren

Chitane
Topic Starter

Bestelling annuleren

#1 , 09 jan 2009 21:24

Geachte forumleden,

Begin December '08 tekende mijn echtgenote een offerte/bestelbon, voor de bestelling van een groot schuifraam en een gewoon raam.
De documenten vermelden de prijs van de ramen, plaatsingkosten, het feit dat er een voorschot moet gestort worden en verder nog een aantal details zoals het plaatsen van een dorpel en de glasnormen.
Door een aantal financiële tegenslagen wensen wij de bestelling echter te annuleren. Wij denk dat we hier recht op heb aangezien het voorschot nog niet werd betaald en aangezien er nog geen effectieve opmeting is geweest. Bovendien vermeldt het getekende document geen bestelvoorwaarden etc...
Volgens de fabrikant, dewelke wij telefonisch hebben ingelicht, moeten wij een schadevergoeding betalen.

Kan ik nog kostenloos de bestelling annuleren?
Kan men hier spreken over een bestelling?
Zoniet welke kosten kan ik verwachten?
Hoe moet ik zo'n annulatiebrief samenstellen? (iemand een vb)

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dieke

#2 , 09 jan 2009 22:10

Ik ben geen jurist, maar het ramenbedrijf lijkt mij hier toch wel recht te hebben op schadevergoeding. Van welke orde die schadevergoeding dan wel moet zijn, heb ik geen idee. Wens je sowieso te annuleren, ook al kost je dat toch wat geld, zorg er dan wel voor dat je sito presto het bedrijf hiervan schriftelijk en aangetekend op de hoogte stelt. Ik kan me immers inbeelden dat de kosten voor annulatie alleen maar zullen oplopen als de ramen al zouden gemaakt worden.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 jan 2009 23:06

De redenen die je opgeeft zijn geen geldige redenen om de bestelling zonder schadevergoeding te annuleren. Probeer dus tot een regeling te komen.

scorpioen

Reclame

Chitane
Topic Starter

#4 , 10 jan 2009 20:30

Volgens hun moeten wij een schadevergoeding betalen van maar liefst 700 EUR. Het bedrijf gaf als reden dat zij de ramen al op maat aan het maken zijn, wat uiteraard onmogelijk is aangezien er nog niet opgemeten werd en er nog geen voorschot werd betaald.
Omdat hij ons onder druk bleef zetten hebben wij de telefoon neergelegd.

Beachcomber

#5 , 12 jan 2009 09:39

U heeft een overeenkomst getekend, of er al opgemeten is of neit, u hangt aan die overeenkomst vast. Het bedrijf datdie ramen maakt is dus wel degelijk gerechtigd om u een schadevergoeding te eisen.

Een overeenkomst komt tot stand door wilsovereenstemming. Op het moment dat u de overeenkomst tekende heeft u ondubbelzinnig uw akkoord gegeven met de voorwaarden. Zich nu terugtrekken maakt contractbreuk uit.

evgoeth

#6 , 13 jan 2009 17:06

Een nieuw raam en een schuifdeur ... met de bedoeling om die dan op een later moment te laten installeren?

Kan u misschien een beroep doen op de redelijkheid van die persoon en zeggen van : luister, op dit moment gaat het financieel gewoon niet maar we gaan het zeker op een later tijdstip doen en dan krijgt u de job?
Als u gewoon eerlijk bent dan lukt het vaak ook hoor.

Ondertekend is ondertekend, daar kunt u niet onderuit, maar die mensen hebben ook betere dingen te doen dan naar de rechter te stappen om geld te krijgen van hun klanten die niet betalen hoor.

GEwoon open kaart spelen, een klant waar ze op een later tijdstip nog zaken mee kunnen doen is beter dan een klant die niet betaald en waar ze nog veel miserie mee hebben.

Terug naar “Consumenten Koop”