Huurcontract 1 jaar opzeggen

Vierge
Topic Starter

Huurcontract 1 jaar opzeggen

#1 , 16 sep 2008 20:59

Mijn huurcontract voor de duur van 1 jaar is ingegaan op 1 april 2008. Ik vraag me af of ik dit kan opzeggen voor het einde van maart 2009, en onder welke voorwaarden dan. Moet ik een opzegperiode doen, of moet ik een vergoeding betalen, of beide?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rebel-with-a-cause

#2 , 16 sep 2008 22:25

Mijn huurcontract voor de duur van 1 jaar is ingegaan op 1 april 2008. Ik vraag me af of ik dit kan opzeggen voor het einde van maart 2009, en onder welke voorwaarden dan. Moet ik een opzegperiode doen, of moet ik een vergoeding betalen, of beide?
In principe is dit zo: Een kortlopend huurcontract kan je in beginsel enkel met drie maanden opzeggen tegen het verstrijken van de overeengekomen duur. Indien het kortlopend huurcontract drie maanden voor de overeengekomen duur niet is opgezegd, wordt het omgezet in een negenjarige huurovereenkomst, te rekenen vanaf de aanvang van het contract.

Hoe staat dit omschreven in jouw huurcontract?

Beachcomber

#3 , 17 sep 2008 09:21

Que?

Een kortlopend contract dient niet opgezegd te worden, dat eindigt van rechtswege op de datum dat voorzien was in de overeenkomst.

Men kan in principe een kortlopend huurcontract niet opzeggen.

Reclame

Vierge
Topic Starter

#4 , 17 sep 2008 23:26

Jawel toch, als ik het niet opzeg die drie maanden voordat een jaar verstreken is, dan gaat het automatisch over in een contract van langere duur...
Mijn vraag gaat eerder om het nog vroeger opzeggen van het huurcontract, voordat de periode van een jaar verstreken is. Bijvoorbeeld wanneer ik op dit moment mijn huurcontract zou willen opzeggen omdat ik iets anders, beter gevonden heb. In mijn huurcontract staat hier geen duidelijke uitleg over, daar gaat het meer over opzeggen wanneer het overgaat naar een contract van langere duur.

Lex

#5 , 18 sep 2008 09:49

Jawel toch, als ik het niet opzeg die drie maanden voordat een jaar verstreken is, dan gaat het automatisch over in een contract van langere duur...
Mijn vraag gaat eerder om het nog vroeger opzeggen van het huurcontract, voordat de periode van een jaar verstreken is. Bijvoorbeeld wanneer ik op dit moment mijn huurcontract zou willen opzeggen omdat ik iets anders, beter gevonden heb. In mijn huurcontract staat hier geen duidelijke uitleg over, daar gaat het meer over opzeggen wanneer het overgaat naar een contract van langere duur.
Art. 3.§ 6....Zij(=huurovereenkomst) kan slechts eenmaal, enkel schriftelijk en onder dezelfde voorwaarden, worden verlengd zonder dat de totale duur van de huur langer dan drie jaar mag zijn.(Woninghuurwet)
Laatst gewijzigd door Lex op 18 sep 2008 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.

sporting

#6 , 18 sep 2008 12:07

Wanneer je wil opzeggen of het contract korte duur éénmalig wil verlengen (voor een korte duur), dan dien je dat altijd 3m voor het contract stopt te laten weten.
Doe je dit niet, dan gaat het m.i. over naar een contract van 9 jaar.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#7 , 18 sep 2008 14:23

Een overeenkomst van korte duur kan niet vroegtijdig worden opgezegd, tenzij de huurovereenkomst een clausule bevat die de huurder toelaat vroegtijdig een einde aan de overeenkomst te maken.

Als die er niet is, kan je in principe niet vervroegd een einde maken aan de overeenkomst. De verhuurder kan eisen dat je blijft huren tot het einde. Wel kan je een nieuwe huurder zoeken. De rechtspraak beschouwt het als een rechtsmisbruik in hoofde van de verhuurder als deze weigert een nieuwe gelijkwaardige huurder te aanvaarden zonder geldige reden en eist dat de huurder toch nog blijft verder huren.

Als er dus geen bepaling is die toelaat vervroegd op te zeggen: met de verhuurder gaan praten om in onderling overleg een einde te maken aan de overeenkomst, eventueel voorstellen zelf nieuwe huurder te zoeken, je blijft huur betalen tot die nieuwe huurder er in komt.

scorpioen

lydi

#8 , 16 okt 2008 16:36

een contract van 1 jaat staat de begindatum en de einddatum , O.K. , nu lees ik hier dat de huurder 3 maanden moet opzeggen voor het jaar om is . Mijn vraag is nu : wat dan voor de eigenaar als die een huurder heeft voor 1 jaar? DUs als de huurder niet opzegt kan hij blijven? Of moet de verhuurder ook een opzegbrief schrijven?

Terug naar “Huren”