In principe is dit zo: Een kortlopend huurcontract kan je in beginsel enkel met drie maanden opzeggen tegen het verstrijken van de overeengekomen duur. Indien het kortlopend huurcontract drie maanden voor de overeengekomen duur niet is opgezegd, wordt het omgezet in een negenjarige huurovereenkomst, te rekenen vanaf de aanvang van het contract.Mijn huurcontract voor de duur van 1 jaar is ingegaan op 1 april 2008. Ik vraag me af of ik dit kan opzeggen voor het einde van maart 2009, en onder welke voorwaarden dan. Moet ik een opzegperiode doen, of moet ik een vergoeding betalen, of beide?
Art. 3.§ 6....Zij(=huurovereenkomst) kan slechts eenmaal, enkel schriftelijk en onder dezelfde voorwaarden, worden verlengd zonder dat de totale duur van de huur langer dan drie jaar mag zijn.(Woninghuurwet)Jawel toch, als ik het niet opzeg die drie maanden voordat een jaar verstreken is, dan gaat het automatisch over in een contract van langere duur...
Mijn vraag gaat eerder om het nog vroeger opzeggen van het huurcontract, voordat de periode van een jaar verstreken is. Bijvoorbeeld wanneer ik op dit moment mijn huurcontract zou willen opzeggen omdat ik iets anders, beter gevonden heb. In mijn huurcontract staat hier geen duidelijke uitleg over, daar gaat het meer over opzeggen wanneer het overgaat naar een contract van langere duur.
Wanneer je wil opzeggen of het contract korte duur éénmalig wil verlengen (voor een korte duur), dan dien je dat altijd 3m voor het contract stopt te laten weten.Jawel toch, als ik het niet opzeg die drie maanden voordat een jaar verstreken is, dan gaat het automatisch over in een contract van langere duur...
Mijn vraag gaat eerder om het nog vroeger opzeggen van het huurcontract, voordat de periode van een jaar verstreken is. Bijvoorbeeld wanneer ik op dit moment mijn huurcontract zou willen opzeggen omdat ik iets anders, beter gevonden heb. In mijn huurcontract staat hier geen duidelijke uitleg over, daar gaat het meer over opzeggen wanneer het overgaat naar een contract van langere duur.