Huizenprijzen zijn in Belgie meer dan 50% te duur.

Moraelin

Re: Huizenprijzen zijn in Belgie meer dan 50% te duur.

#46 , 23 aug 2012 14:21

Ik heb daar idd ook mijn grote bedenkingen bij...ik hoor soms echt grote bedragen vallen die ze dan nog op 25-30jaar gaan afbetalen (mag je rekenen met de interest dat je ZEKER x2 doet). En dat is niet om een rijhuis te kopen, meestal gaat het zelfs om alleenstaande huizen. Dat doe je toch niet ? Je ganse leven zo financieel hypothekeren ? Koop dan een klein rijhuis en betaal het af op 15-20jaar en zie daarna voor iets groter wanneer je loon en situatie meer toelaat, tja.... en een villa met zwembad is nou nog niet direct wat ik bedoelde, maar je weet waar ik naartoe wou.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#47 , 23 aug 2012 16:48

ZEKER x 2? Een beetje realistisch blijven, hé. Als je op 25 jaar leent (neem bijvoorbeeld 200.000 €), dan zou je al aan 6,5% moeten lenen om op het einde van de rit 400.000 € te moeten betalen. De interestvoeten liggen op dit moment véél en véél lager (standaard biedt een bank op dit moment 4,5% aan. Met een beetje onderhandelen makkelijk onder de 4% te brengen).

Wij hebben 200.000 € geleend op 25 jaar tegen 3,5% vast. Op het einde van de rit kost ons dit dus 300.000 €. Maar op het einde van die rit zullen we ook ongeveer 50.000 € aan belastingsvoordeel opgelopen hebben. Dus het lenen kost ons op 25 jaar tijd 50.000 €. Als je dan de inflatie nog eens meerekent, maken we eigenlijk winst met onze lening.

Wij hebben gekozen voor een half open bebouwing (nieuwbouw). bescheiden stukje grond (nog geen 300 m²), maar wel een vrij ruim huis: twee volwaardige verdiepen van 8,5 x 11 m + afgewerkte zonder van 11 x 4,5 m. Dus totale bewoonbare oppervlakte van een kleine 240 m² (alleenstaande garage niet meegerekend). Eigen inbreng (echt eigen inbreng: zelf voor gewerkt en gespaard) was wel vrij hoog: 195.000 €. Onze leeftijd: tussen de 25 en de 30. We huren al 3 jaar.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

patjebrussel

#48 , 24 aug 2012 08:31

Dan hoop ik Tom dat alles gaat zoals gepland hé ? Pas op : ik wens het je toe hoor, maar ben intussen oud en wijs genoeg om te weten dat op één seconde het leven een andere wending kan nemen : in goede zin, maar ook in slechte zin. Dit forum staat vol met problemen van mensen die het zo niet verwacht hadden, laat staan gewild.

Reclame

Vandebos

#49 , 24 aug 2012 09:25

Ter informatie het verslag van S&P over de Belgische woningmarkt én een correcte nuancering van de cijfers. Iets waar "The Economist" jammerlijk op gefaald heeft.
Belgische woningen zijn volgens ratingbureau Standard & Poor’s tot 60 procent te duur. S&P vergeleek de verkoopprijzen met het beschikbare inkomen en de huur en stelt dat onze woningen tussen 47 en 60 procent te duur zijn. De kredietbeoordelaar bevestigt daarmee de berekening van The Economist, schrijft De Morgen.

Toch moeten we niet onmiddellijk vrezen voor een vastgoedcrash, zegt de kredietbeoordelaar. 'De vraag naar woningen blijft hoog, omdat zowel de bevolking als het aantal gezinnen stijgt. (...) Het aanbod blijft beperkt, want er komen niet snel genoeg nieuwe woningen op de markt', aldus het rapport.

Naast inkomen en huurprijzen zijn er nog heel wat andere variabelen die meespelen bij het berekenen van de betaalbaarheid van een eigen woning. Indien ook rekening gehouden wordt met de lage rente, de langere looptijden van leningen en de spaarcenten die Belgische gezinnen op hun rekening hebben staan, dan zijn Belgische woningen volgens S&P ’slechts’ 15 procent te duur, aldus De Morgen.

S&P verwacht tot slot een stabilisatie of lichte daling van de prijzen als gevolg van de onzekerheid over de economie.
Bron

Gebruiker21

#50 , 24 aug 2012 11:20

Dan hoop ik Tom dat alles gaat zoals gepland hé ? Pas op : ik wens het je toe hoor, maar ben intussen oud en wijs genoeg om te weten dat op één seconde het leven een andere wending kan nemen : in goede zin, maar ook in slechte zin. Dit forum staat vol met problemen van mensen die het zo niet verwacht hadden, laat staan gewild.
Veel problemen vallen te vermijden. Je kan jezelf tegen héél wat tegenslag indekken (niet tegen alles, dat is waar). Enkel maatregelen die wij genomen hebben om financiële problemen te vermijden:

1. De belangrijkste: de maandelijkse afbetaling bedraagt iets minder dan 25% van ons gezamenlijke netto inkomen. We hebben dus ruimte om te sparen (want een groot deel van ons spaargeld zit nu in het huis)
2. We hebben op dit moment toch nog een financiële reserve om zeker een jaar te kunnen overbruggen als één van ons beiden zonder werk zou komen te vallen.
3. We hebben op het werk beiden een groepsverzekering die bij blijvende invaliditeit een uitkering voorziet bovenop de invaliditeitsuitkering, zodat we min of meer ons huidige loon behouden.
4. De verplichte schuldsaldoverzekering hebben we op 100% laten zetten voor beiden. Als één van ons iets overkomt, hoeft de andere niet meer af te betalen.
5. We hebben beiden (+ ons zoontje) een hospitalisatieverzekering.

OK, daarmee dek je je nog niet in tegen alles, maar je moet echt al héél erg veel pech hebben (of het zelf in de hand werken) om dan nog in de problemen te komen, denk ik...

Maar ik besef best dat we toch wel in een meer luxueuze situatie zitten dan het gemiddelde Vlaamse koppel van onze leeftijd. We hebben echter wel voor alles zelf gewerkt. De enigen waar we "Dank u" moeten tegen zeggen, zijn onze ouders die ons een mooie jeugd gegeven hebben, en de kans om te studeren en een leuk diploma te behalen en bijhorende job. Maar al de rest: studeren, werken, sparen, hebben we aan onszelf te danken. En daar ben ik best trots op...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Vandebos

#51 , 24 aug 2012 11:52

Mag je ook zijn. :-)

patjebrussel

#52 , 25 aug 2012 05:53

Ja, ik bedoelde niet zo zeer het financiële Gebruiker21, want dat heb je zo te lezen netjes geregeld, en heb je, inderdaad zoals je zegt, wel zelf in de hand. Maar ik bedoelde meer onverwachte dingen en mensen die je levenspad kunnen doorkruisen en die je het leven zuur kunnen maken. Ma goed, dit is off-topic.
On-topic dat het topic dan wel actueel is, prijzen gaan vooralsnog niet achteruit, wel een stagnatie het eerste kwartaal. Ik zie wel wat komt, ik maak er me niet druk in. Mijn bedoeling is ook mijn woninkje op te knappen en te verkopen, en als de prijzen achteruit gaan, zit ik ook met een probleem. We zien wel.
Dat ze 40-50% kunnen zakken, daar geloof ik niet in, maar ja, zeg nooit, nooit natuurlijk.

Gebruiker21

#53 , 27 aug 2012 10:51

Om het even simpel te zeggen: de wetten van vraag en aanbod blijven eeuwig gelden. Er komen steeds meer Belgen (vraag vergroot), maar de oppervlakte van België blijft wel dezelfde (aanbod blijft gelijk). De prijzen voor een woning zullen dus sowieso blijven stijgen. De stijgingen van de laatste jaren waren er echter wat over, waardoor er nu een stagnatie komt, maar dat de prijzen effectief zullen dalen, daar geloof ik niet in. En moest het toch zo zijn, is dit goed nieuws voor mijn kinderen... Maar ik vrees er wat voor... Ik ben alvast aan het sparen voor de woning van mijn zoontje. Hij zal het nodig hebben...

Vandebos

#54 , 27 aug 2012 11:10

De prijsstijgingen van de laatste tien jaar waren een inhaalbeweging naar buurlanden toe.

Moraelin

#55 , 27 aug 2012 16:54

@Tom: je hebt gelijk dat met de huidige interesten dit niet meer het geval is maar ik ken genoeg mensen die dus op 20-25-30jaar lenen aan slechtere rentevoeten en geloof me vrij, dat komt al aardig in de buurt van x2. Nu heb je idd het voordeel van de belastingsaftrek maar er is niets dat dit verzekerd. Kijk maar naar de pensioenen en de belastingen en taksen en.... de regering veranderd alles in een handomdraai. De federale regering heeft ook alles in de schoot van de deelregeringen gedumpt tijdens de laatste budgetronde. Hopelijk gaat alles goed maar rekenen op de regering doe ik al lang niet meer.

Ik probeer ook legio aan indekkingen uit te werken via groepsverzekering, hospitaalverzekering, pensioensparen, kindspaarverzekering, beleggingen, investering in vastgoed,... Maar zoals je zelf aangeeft: wij hebben een enorm voorrecht van het geld nu te hebben (ik trouwens ook alles van 0 opgebouwd, geen cadeautjes van de ouders, ze kunnen ook niet trouwens).

Maar back on topic is dat ook 1 van de redenen waarom de prijzen zijn wat ze zijn: zoals er genoeg verkocht geraakt aan deze prijzen waarom zou de prijs dan zakken ? En met de vraag en aanbod zit het er idd niet in de komende jaren. En DAT is dus de markt, dus de prijs kan alleen maar juist zijn. Op de beurs zitten er ook constant te roepen maar de wijsheid zegt: "the market is always right": wat je er ook van denkt, de prijs is wat er op de tabellen staat.

JPV
Juridisch actief: Ja

#56 , 27 aug 2012 17:36

@Tom: je hebt gelijk dat met de huidige interesten dit niet meer het geval is maar ik ken genoeg mensen die dus op 20-25-30jaar lenen aan slechtere rentevoeten en geloof me vrij, dat komt al aardig in de buurt van x2.
die moeten dan nu dringend naar hun bank gaan om hun lening te herzien... anders zijn ze héél dom.

Vandebos

#57 , 27 aug 2012 17:46

@jpv: sommige mensen zijn extreem...koppig. Heb een paar collega's het laatste half jaar tot bijna ruzie toe getracht hiervan te overtuigen.. Pas nadat er eentje daags na een bezoek aan de bank met een dwaze grimas op zijn voorgevel kwam werken heeft de rest stilletjes gaan informeren...

Proberen te besparen benzineverbruik gaat er blijkbaar makkelijker in dan je leningen op een coherente wijze te beheren...

Gebruiker21

#58 , 28 aug 2012 08:41

Nu heb je idd het voordeel van de belastingsaftrek maar er is niets dat dit verzekerd.
In theorie heb je gelijk, maar als er voor de "woonbonus" geen alternatief komt na 2014, zal het land op zijn kop staan. Dit zou zowat ALLE gezinnen treffen die een huis gekocht hebben. Kijk nu naar wat voor een ophef een kleine wijziging ivm de regeling voor bedrijfswagens teweeg gebracht heeft. Extrapoleer dit met factor zoveel als er aan de woonbonus geraakt wordt, en je weet dat een regering het nooit in zijn hoofd zal halen dit volledig af te schaffen. Het zou trouwens een nefast effect op de economie hebben ook, denk ik.

JPV
Juridisch actief: Ja

#59 , 28 aug 2012 09:02

Ik zie het ook écht niet gebeuren dat de woningaftrek zonder meer afgeschaft wordt. Beperkt in de tijd tot max 20 jaar, dat zou nog geen slechte maatregel zijn (want nu gaan sommigen bewust een langere lening aan omdat dit fiscaal voordeel kan opleveren). Beperk eventueel ook in verhouding tot de gemiddelde prijs van een woning in die streek.

bvb: wij hebben een huis van 245k (neem nu 250k). Een gemiddelde woning kost in mijn regio bvb 200k. Beperk m'n aftrek tot 2770 * 200/250. Dit verhindert dat er een grote aftrek is voor mensen die het echt niet nodig hebben, terwijl je dan eventueel mensen die een eenvoudige woning willen kopen op die manier kan subsidieren.

(voor alle duidelijkheid: ik ben ook grote voorstander van het systeem van een maximumkorf aan subsidies, naargelang inkomen, zodat niemand door minder te verdienen, in verhouding véél meer subsidies kan krijgen).

Moraelin

#60 , 29 aug 2012 09:51

Ik zie het ook niet echt gebeuren. Maar los daarvan betalen we nu allemaal samen toch x% meer belastingen dan in 2011...zonder dat we het echt beseffen. Zo slinks en inventief zijn ze wel daar bij de regering. Het al altijd in kleine beetjes zijn. Via allerlei taksen, verlagingen van belastingsaftrek, extra belastingen en dergelijke betaalt elk van ons nu meer, zonder twijfel. Bij ons hebben ze een gezegde dat je moet "zaaien naar de zak" maw niet meer uitgeven dan je verdient. Als partikulier kan je dit niet, als zelfstandige niet echt, als groot bedrijf en bank blijkbaar wel al en de regering is helemaal alles loss, met een overheidsschuld >100% BBP. Wanneer gaan ze nu eindelijk starten met de schuld af te bouwen. Het hele concept van een schuld te hebben als land is voor mij al niet verstaanbaar, en al zeker niet van die proporties met de belastingsdruk die we hier hebben. Maar da's een andere discussie. Maar ik zie de woonbonus zeker nog dalen in de toekomst als ze met de rest niet genoeg hebben.

Back on topic: lening herzien zijn er idd die er angst van hebben maar het moet ook al >1% schelen voordat het interessant wordt mits de verbrekingsvergoeding. Zowiezo blijf ik bij m'n standpunt dat lenen op meer dan 20jaar echt niet aan te raden is.

Terug naar “Praat café”