Ben je in orde voor werklozen steun?Begrijp ik je nu goed dat je zowel als zelfstandige, als als werkzoekende 750 EUR moet betalen per kwartaal? Dat heb ik nu nog nooit gehoord of gelezen..
U verwart het lidmaatschap van een mutualiteit -dat zelfs gratis kan bij de HZIV - met het recht op uitkeringen in het kader van de ziektekostenverzekering. Lidmaatschap van de mutualiteit op zich geeft u exact nergens recht op (ietsje vereenvoudigd).Begrijp ik je nu goed dat je zowel als zelfstandige, als als werkzoekende 750 EUR moet betalen per kwartaal? Dat heb ik nu nog nooit gehoord of gelezen...
Ben 12 jaar zelfstandige, en daarvoor 13 jaar bediende, en daarvoor 13 jaar ambtenaar geweest. Een vrij complex geval, dus. Ben met mijn geval naar een infodag van de Dienst Pensioenen geweest, en de betrokken persoon trok bleek weg, is koffie gaan halen, en is niet meer teruggekeerd...Ben je in orde voor werklozen steun?Begrijp ik je nu goed dat je zowel als zelfstandige, als als werkzoekende 750 EUR moet betalen per kwartaal? Dat heb ik nu nog nooit gehoord of gelezen..
Sinds wanneer ben je zelfstandige., dit is zeer belangrijk, heb je ervoor werknemer geweest en hoelang.
Dat volgt uit het concept 'werkzoekend' en 'beschikbaar voor de arbeidsmarkt' die voorwaarden zijn voor een werkloosheidsuitkering. U zegt zelf dat dat niet uw bedoeling is.Juridisch niet correct, zegt u. Welke wetten zouden daarmee dan overtreden worden? Indien geen, dan is alles volgens mij juridisch toch in orde?
Heb het wat moeilijk met je suggestie, want ik vind de combinatie "vakbond - werkloosheidvergoeding" ongezond, en enkel in elkaar geknutseld om de zuilen verder van het nodige manna te voorzien...U heeft dus al 38 jaar gewerkt, en maar 12 jaar zelfstandig, ik weet niet hoe dit zit met ambtenaren maar normaal als je als werknemer werkt en je word zelfstandig kan je binnen de 15 jaar terug stempelen, maar je bent wel een uitzonderlijk geval en zeker al veel jaren gewerkt.
Anders stap eens een vakbond binnen en vraag als je in orde bent om te gaan stempelen, dit zou voor u een uitgelezen geschenk zijn !
Werklozen moeten ook bereid zijn andere jobs aan te nemen.Het is inderdaad niet de bedoeling, maar als iemand per se iemand van mijn leeftijd een jobke naar mijn diploma's, ervaring en CV, plus overeenkomstig loon, aanbiedt, zal ik niet neen zeggen.
Maar ik twijfel ten zeerste aan die "mogelijkheid"...
Ik heb er nog steeds geen 100% duidelijk beeld van: is die 720 EUR/kwartaal nu een verplichting voor IEDEREEN, ongeacht hun statuut (zelfstandige of werkzoekende), of is dit enkel voor zij die officieel zelfstandig willen blijven?En nogmaals, de minimum kwartaalbijdrage bedraagt momenteel 720,65 euro en geen 750.
Awel, na bijna 40 jaar (enkel) bijgedragen te hebben, ga ik nu ook eens een paar jaar uitbollen aan de uitkeringsuier van deze heerlijke sociale welvaartsstaat, zie. Dat ze me maar jobs aanbieden (if any). Die sollicitaties zullen nogal hilarische toneeltjes worden, vrees ik... Ik kijk er al naar uitWerklozen moeten ook bereid zijn andere jobs aan te nemen.
Ik denk dat u snel zal ondervinden dat die uier droog staat en de koe slechtgezind is. Men zal u vrij snel uitnodigen om een opleiding te volgen en daarna jobs voorstellen die men 'passend' vindt. Een paar keer weigeren om met al uw diploma's en ervaring vis te gaan fileren en u zal snel een paar deuren verder bij het OCMW kunnen trachten een uitkering te versieren.Awel, na bijna 40 jaar (enkel) bijgedragen te hebben, ga ik nu ook eens een paar jaar uitbollen aan de uitkeringsuier van deze heerlijke sociale welvaartsstaat, zie. Dat ze me maar jobs aanbieden (if any). Die sollicitaties zullen nogal hilarische toneeltjes worden, vrees ik... Ik kijk er al naar uitWerklozen moeten ook bereid zijn andere jobs aan te nemen.
Geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om ooit een OCMW binnen te stappen.Een paar keer weigeren om met al uw diploma's en ervaring vis te gaan fileren en u zal snel een paar deuren verder bij het OCMW kunnen trachten een uitkering te versieren..