Wat NA de vennootschap?

Jackrussell

Re: Wat NA de vennootschap?

#31 , 29 feb 2016 22:51

Lidmaatschap van een mutualiteit is wat anders dan je sociale bijdragen betalen....

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bartjeuh
Topic Starter

#32 , 01 mar 2016 08:47

Begrijp ik je nu goed dat je zowel als zelfstandige, als als werkzoekende 750 EUR moet betalen per kwartaal? Dat heb ik nu nog nooit gehoord of gelezen...

denlowie
Juridisch actief: Nee

#33 , 01 mar 2016 10:25

Begrijp ik je nu goed dat je zowel als zelfstandige, als als werkzoekende 750 EUR moet betalen per kwartaal? Dat heb ik nu nog nooit gehoord of gelezen..
Ben je in orde voor werklozen steun?

Sinds wanneer ben je zelfstandige., dit is zeer belangrijk, heb je ervoor werknemer geweest en hoelang.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Xenophon

#34 , 01 mar 2016 10:42

Begrijp ik je nu goed dat je zowel als zelfstandige, als als werkzoekende 750 EUR moet betalen per kwartaal? Dat heb ik nu nog nooit gehoord of gelezen...
U verwart het lidmaatschap van een mutualiteit -dat zelfs gratis kan bij de HZIV - met het recht op uitkeringen in het kader van de ziektekostenverzekering. Lidmaatschap van de mutualiteit op zich geeft u exact nergens recht op (ietsje vereenvoudigd).

Om die uitkeringen te kunnen krijgen moet u rechten opgebouwd hebben of ingeschreven staan als ten laste bij iemand die die rechten heeft opgebouwd (vb: echtgenote zonder enig inkomen die qua bijdragen op de mualiteitsinschrijving van haar echtgenoot staat). Als zelfstandige gebeurt dat via de kwartaalbijdrage die u betaalt, als werknemer via de inhoudingen die er gebeuren op uw wedde, als uitkeringstrekker bent u dacht ik gelijkgesteld.

Ten eerste weet ik niet of u zomaar naadloos van zelfstandige naar uitkeringsgerechtigd werkloze kan gaan, dat zal u best eens uitzoeken.

Ten tweede: indien u zich inschrijft bij de VDAB als werkzoekende dan veronderstelt dat ook dat u effectief zoekt naar werk. Rentenieren maar tegelijkertijd de sociale zekerheid wat trachten uit te melken is juridisch niet correct en moreel verwerpelijk.

U heeft genoeg kapitaal om te rentenieren: het is u gegund maar aanvaard dan de consequenties, betaal die kwartaalbijdrage, geniet ervan en lig niet meer wakker van oproepingen om uw sollicitatiegedrag te analyseren.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Bartjeuh
Topic Starter

#35 , 01 mar 2016 10:56

Juridisch niet correct, zegt u. Welke wetten zouden daarmee dan overtreden worden? Indien geen, dan is alles volgens mij juridisch toch in orde?

Bartjeuh
Topic Starter

#36 , 01 mar 2016 10:58

Begrijp ik je nu goed dat je zowel als zelfstandige, als als werkzoekende 750 EUR moet betalen per kwartaal? Dat heb ik nu nog nooit gehoord of gelezen..
Ben je in orde voor werklozen steun?

Sinds wanneer ben je zelfstandige., dit is zeer belangrijk, heb je ervoor werknemer geweest en hoelang.
Ben 12 jaar zelfstandige, en daarvoor 13 jaar bediende, en daarvoor 13 jaar ambtenaar geweest. Een vrij complex geval, dus. Ben met mijn geval naar een infodag van de Dienst Pensioenen geweest, en de betrokken persoon trok bleek weg, is koffie gaan halen, en is niet meer teruggekeerd...

denlowie
Juridisch actief: Nee

#37 , 01 mar 2016 11:33

U heeft dus al 38 jaar gewerkt, en maar 12 jaar zelfstandig, ik weet niet hoe dit zit met ambtenaren maar normaal als je als werknemer werkt en je word zelfstandig kan je binnen de 15 jaar terug stempelen, maar je bent wel een uitzonderlijk geval en zeker al veel jaren gewerkt.
Anders stap eens een vakbond binnen en vraag als je in orde bent om te gaan stempelen, dit zou voor u een uitgelezen geschenk zijn !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Xenophon

#38 , 01 mar 2016 11:35

Juridisch niet correct, zegt u. Welke wetten zouden daarmee dan overtreden worden? Indien geen, dan is alles volgens mij juridisch toch in orde?
Dat volgt uit het concept 'werkzoekend' en 'beschikbaar voor de arbeidsmarkt' die voorwaarden zijn voor een werkloosheidsuitkering. U zegt zelf dat dat niet uw bedoeling is.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.

Bartjeuh
Topic Starter

#39 , 01 mar 2016 12:12

Het is inderdaad niet de bedoeling, maar als iemand per se iemand van mijn leeftijd een jobke naar mijn diploma's, ervaring en CV, plus overeenkomstig loon, aanbiedt, zal ik niet neen zeggen.
Maar ik twijfel ten zeerste aan die "mogelijkheid"...

Bartjeuh
Topic Starter

#40 , 01 mar 2016 12:15

U heeft dus al 38 jaar gewerkt, en maar 12 jaar zelfstandig, ik weet niet hoe dit zit met ambtenaren maar normaal als je als werknemer werkt en je word zelfstandig kan je binnen de 15 jaar terug stempelen, maar je bent wel een uitzonderlijk geval en zeker al veel jaren gewerkt.
Anders stap eens een vakbond binnen en vraag als je in orde bent om te gaan stempelen, dit zou voor u een uitgelezen geschenk zijn !
Heb het wat moeilijk met je suggestie, want ik vind de combinatie "vakbond - werkloosheidvergoeding" ongezond, en enkel in elkaar geknutseld om de zuilen verder van het nodige manna te voorzien...

artemis

#41 , 01 mar 2016 13:59

Ik ben het helemaal eens met Xenophon.
Het is inderdaad niet de bedoeling, maar als iemand per se iemand van mijn leeftijd een jobke naar mijn diploma's, ervaring en CV, plus overeenkomstig loon, aanbiedt, zal ik niet neen zeggen.
Maar ik twijfel ten zeerste aan die "mogelijkheid"...
Werklozen moeten ook bereid zijn andere jobs aan te nemen.

En nogmaals, de minimum kwartaalbijdrage bedraagt momenteel 720,65 euro en geen 750.

Bartjeuh
Topic Starter

#42 , 01 mar 2016 14:39

En nogmaals, de minimum kwartaalbijdrage bedraagt momenteel 720,65 euro en geen 750.
Ik heb er nog steeds geen 100% duidelijk beeld van: is die 720 EUR/kwartaal nu een verplichting voor IEDEREEN, ongeacht hun statuut (zelfstandige of werkzoekende), of is dit enkel voor zij die officieel zelfstandig willen blijven?
In dit tegengestelde geval: als ik mij inschrijf bij de VDAB en (bijvoorbeeld) de HVW, dan volstaat dat toch, neem ik aan? Geen minimum bijdrage betalen, enkel de aansluiting bij de mutualiteit verder handhaven, toch?

Bartjeuh
Topic Starter

#43 , 01 mar 2016 14:42

Awel, na bijna 40 jaar (enkel) bijgedragen te hebben, ga ik nu ook eens een paar jaar uitbollen aan de uitkeringsuier van deze heerlijke sociale welvaartsstaat, zie. Dat ze me maar jobs aanbieden (if any). Die sollicitaties zullen nogal hilarische toneeltjes worden, vrees ik... Ik kijk er al naar uit ;-)

Xenophon

#44 , 01 mar 2016 17:52

Awel, na bijna 40 jaar (enkel) bijgedragen te hebben, ga ik nu ook eens een paar jaar uitbollen aan de uitkeringsuier van deze heerlijke sociale welvaartsstaat, zie. Dat ze me maar jobs aanbieden (if any). Die sollicitaties zullen nogal hilarische toneeltjes worden, vrees ik... Ik kijk er al naar uit ;-)
Ik denk dat u snel zal ondervinden dat die uier droog staat en de koe slechtgezind is. Men zal u vrij snel uitnodigen om een opleiding te volgen en daarna jobs voorstellen die men 'passend' vindt. Een paar keer weigeren om met al uw diploma's en ervaring vis te gaan fileren en u zal snel een paar deuren verder bij het OCMW kunnen trachten een uitkering te versieren.

Spaar me het argument 'ik heb al x jaar bijgedragen'; wel: ik en vermoedelijk de meesten hier ook.

Bartjeuh
Topic Starter

#45 , 01 mar 2016 19:05

Een paar keer weigeren om met al uw diploma's en ervaring vis te gaan fileren en u zal snel een paar deuren verder bij het OCMW kunnen trachten een uitkering te versieren..
Geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om ooit een OCMW binnen te stappen.
Toch niet met die miljoenen op mijn rekening...
Alleen nog efkes de RVA melken, en klaar!

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”