Kunnen ze mij verplichten andere woonst te huren collectieve

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon

#32 , 27 mei 2015 10:33

Kwijtschelding van de hoofdsom zal heus niet direct toegestaan worden, zo eenvoudig is het niet en indien het toegestaan wordt, wordt eerst ALLES dat ten gelde kan worden gemaakt ook effectief ten gelde gemaakt. Men mag niet uit het oog verliezen dat de schuldeisers ook nog rechten hebben, of wat zou u ervan vinden dat iemand aan wie u 10 000 EUR leent daarna doodleuk meldt dat er niet terugbetaald wordt en men in CSR gaat? Wanneer ik de bedragen hier lees dan denk ik dat amper het wettelijk honorarium voor de schuldbemiddelaar zal voldaan worden en dat de schuldeisers grotendeels in de kou zullen blijven staan, behalve indien in de tussentijd een erfenis of iets dergelijks uit de lucht mocht komen te vallen.

Indien de schuld samen met de ex partner aangegaan werd dan zal de rechtbank bepalen welk deel aan u toerekenbaar is.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

steffike
Topic Starter

#33 , 27 mei 2015 10:43

Ik heb een vaste job ja
Ik verwacht zeker niet dat ze het kwijtschelden maar als ik reken 100 euro per maand en daar moet dan ook nog de schuldbemiddelaar van betaald worden ? Toch onmogelijk lijkt mij

Reclame

sloeberken

#34 , 27 mei 2015 10:43

Men mag niet uit het oog verliezen dat de schuldeisers ook nog rechten hebben,
Dit word geregeld door een vonnis van de arbeidsrechtbank, als er schuldeisers in beroep gaan lopen ze nog het risico totaal niets te krijgen.
Dat is nu eenmaal de wetgeving omtrent collectieve schuldbemiddeling. Na 7 jaar wat nog niet betaald is word kwijtgescholden.
Dit is bij een fiallisement nog erger als er een verschoonbaar verklaring uitgesproken word.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

steffike
Topic Starter

#35 , 27 mei 2015 10:49

Dus eigenlijk alles vanaf 1089 euro daarboven kunnen ze inhouden ?
Kindergeld en alimentatie niet vermoed ik?

sloeberken

#36 , 27 mei 2015 10:51

Al u inkomen komt op een speciale rekening op u naam en word beheerd door de SB, die u elke maand het besliste leefloon betaald.

Xenophon

#37 , 27 mei 2015 10:58

Dus eigenlijk alles vanaf 1089 euro daarboven kunnen ze inhouden ?
U kan steeds uitdrukkelijk akkoord geven om meer in te houden dan het voor beslag vatbare deel om zodoende uw schulden sneller te delgen.....
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.

Meeboo

#38 , 27 mei 2015 11:08

ik denk dat u CSR iets te rooskleurig ziet. Het is een zware periode hoor. door zomaar te stellen dat ze 100 euro gaan afhouden van je inkomen. dat is veel te kort door de bocht.

Xenophon

#39 , 27 mei 2015 11:16

ik denk dat u CSR iets te rooskleurig ziet. Het is een zware periode hoor. door zomaar te stellen dat ze 100 euro gaan afhouden van je inkomen. dat is veel te kort door de bocht.
Denk het eerlijk gezegd ook. Vergeet niet dat u de facto gedurende jaren onder strikt toezicht staat. En denk eraan: absoluut verbod om nieuwe schulden te maken.

Gelet op uw huurbedrag denk ik niet dat u in praktijk zal kunnen rondkomen. De meeste personen bij wie een CSR wordt opgestart hebben ook baat bij budgetbegeleiding, misschien het overwegen waard.

steffike
Topic Starter

#40 , 27 mei 2015 11:19

Tuurlijk weet ik wel dat het geen pretje is
Maar ik wil een beeld krijgen hoe en wat
Hoeveel ze ongeveer gaan afhouden
Hoeveel ik over zal hebben ...
Dat ik op voorhand weet waar ik aan begin
Ik heb al verschillende verhalen gehoord over schuldbemiddeling ...

JPV

#41 , 27 mei 2015 11:30

meeste mensen vergeten het effect van het vakantiegeld en eindejaarspremie. Mensen die financieel op korte termijn denken, betalen vaak bvb cadeautjes voor kerst/nieuwjaar/sinterklaas met eindejaarspremies. Als blijkt dat je dan met bvb 350 euro én EGW én eten én nog vanalles moet betalen, blijft er vaak geen geld over om een cadeautje voor kinderen te voorzien. Geen probleem als je dat beseft, wél een probleem als je een gat in je beurs hebt/had.

Of de OP dit zal kunnen zonder budgetbegeleiding: ik vrees het ook. Veel hangt ook wel af van de manier waarop de schulden zich opgestapeld hebben en of ze nu reeds wat afbetaalt aan de schuldeisers of niet...

sloeberken

#42 , 27 mei 2015 11:34

Aan wat kun je dit staven. Als TS zoveel schulden heeft zal het nu voor haar veel moeilijke zijn, en langer duren om haar schuld te betalen dan 7 jaar. Laat staan van alle intrest en kosten die erbij komen, wat bij collectieve niet kan.

sloeberken

#43 , 27 mei 2015 11:37

meeste mensen vergeten het effect van het vakantiegeld en eindejaarspremie. Mensen die financieel op korte termijn denken, betalen vaak bvb cadeautjes voor kerst/nieuwjaar/sinterklaas met eindejaarspremies. Als blijkt dat je dan met bvb 350 euro én EGW én eten én nog vanalles moet betalen, blijft er vaak geen geld over om een cadeautje voor kinderen te voorzien. Geen probleem als je dat beseft, wél een probleem als je een gat in je beurs hebt/had.

Of de OP dit zal kunnen zonder budgetbegeleiding: ik vrees het ook. Veel hangt ook wel af van de manier waarop de schulden zich opgestapeld hebben en of ze nu reeds wat afbetaalt aan de schuldeisers of niet...
Niet in collectie gaan betekend ook dat schuldeisers overal beslag kun op leggen, zelfs op haar inboedel.

Xenophon

#44 , 27 mei 2015 11:38

Niemand beweert dat TS een beter alternatief heeft, hetgeen gezegd wordt is dat CSR geen pretje is.

Meeboo

#45 , 27 mei 2015 11:41

Inderdaad CSR beschermt tegen oplopende kosten en beslaglegging. Maar zoals TS stelt dat ze simpelweg 100 euro gaan afhouden van haar inkomen, dat is jezelf wat voorhouden. Al je geld wordt beheerd door de SB. Deze zal je elke maand een leefloon geven. Zoals JPV hierboven ook stelt, vergeet 13e maand en vakantiegeld maar. Dat gaat integraal naar de schuldenregeling.

als je dan al een huur hebt van 700 eur dan blijft er niet veel meer over. Budgetbeheer is dan meer als nodig

7 jaar is lang hoor om in zo een regime te leven.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”