Huurder geweigerd aangezien huurder geen taal spreekt die de verhuurder begrijpt.

sloeberken

Re: Huurder geweigerd aangezien huurder geen taal spreekt die de verhuurder begrijpt.

#16 , 01 aug 2016 16:27

Kon die Spaanse multinational dan geen woning huren voor zijn werknemer.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#17 , 01 aug 2016 16:59

Klopt in onze omgeving zijn er zo verschillende firma's actief.

eylis

#18 , 01 aug 2016 17:50

ja, dat is wel vreemd. Expats die voor een multinational werken worden altijd helemaal door hun bedrijf gecoacht, geplaatst en op weg geholpen. Compleet met clubs en bezigheden voor de dames en zelfs een busje dat de kinderen naar de internationzle school brengt. Meestal wonnen ze zelfs in een soort van wijk in elkaars buurt. Tzal een minimultinationalleke zijn....

Reclame

builder

#19 , 01 aug 2016 18:37

Ik stelde de vraag puur uit interesse: is een taalbarrière een geldige reden om niet te verhuren, of zal dit als discriminatie aanzien worden?
Wanneer de overheid optreedt als verhuurder, eist zij van haar huurders ook dat zij Nederlands spreken (of bereid zijn dit te leren).
Nederlands spreken of leren

U moet bewijzen dat u Nederlands spreekt of dat u Nederlands wilt leren. Maar niet alleen u, ook iedereen die ouder is dan 18 jaar en bij u komt wonen. U kunt dit aantonen met één van de volgende documenten:

een getuigschrift of een diploma van een onderwijsinstelling, die de Vlaamse Gemeenschap of Nederland erkent
een studiebewijs, getuigschrift, diploma (of een ander document) van niveau A1 Breakthrough van het Europees referentiekader voor vreemde talen
een vrijstelling voor het niveau A1 Breakthrough op basis van een toelatingsproef van een Centrum voor Basiseducatie of Volwassenonderwijs.

Bezit u geen van deze documenten? Dan kunt u langsgaan bij uw sociale huisvestingsmaatschappij. Soms zullen ze u ook doorverwijzen naar het Huis van het Nederlands. Een gesprek kan volstaan om uw kennis van het Nederlands te bewijzen, maar een taalcursus kan nodig zijn.
https://www.vmsw.be/Home/Ik-ben-particu ... schrijving

artemis

#20 , 01 aug 2016 20:00

Bereid zijn om Nederlands te leren had niets veranderd aan het probleem dat de TS heeft voorgelegd. En tegen wanneer zouden de huurders dan voldoende Nederlands kennen om een huurcontract te begrijpen en normaal met de verhuurder te kunnen communiceren?

Mijn ervaring is dat niet-EU burgers veel sneller en meer moeite doen om onze taal te leren, ze moeten wel. Nogal wat EU-burgers voelen zich al snel te onaantastbaar wat dit betreft. Zo sprak onze Portugese ex-poetsvrouw na 22 jaar wonen in Antwerpen nog steeds geen Nederlands, wel sprak ze beperkt Frans.

Gebruiker21
Topic Starter

#21 , 02 aug 2016 08:59

ja, dat is wel vreemd. Expats die voor een multinational werken worden altijd helemaal door hun bedrijf gecoacht, geplaatst en op weg geholpen. Compleet met clubs en bezigheden voor de dames en zelfs een busje dat de kinderen naar de internationzle school brengt. Meestal wonnen ze zelfs in een soort van wijk in elkaars buurt. Tzal een minimultinationalleke zijn....
Ik zie niet echt in wat deze (schampere) opmerkingen bijdragen aan mijn vraag? Weinig of niets (eerder het laatste). Hou deze AUB voor uzelf, in dat geval.

Ook de opmerking over het verplicht leren van de taal, is totaal naast de kwestie, want de huurders in kwestie komen totaal niet in aanmerking voor een sociale woning.

Ik denk verder dat de vraag ondertussen wel beantwoord is. Alles wat daarna volgde zijn bedenkingen over het leven van deze mensen, en die bedenkingen zijn irrelevant, als ze al niet misplaatst zijn. :roll:
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Lanox

#22 , 02 aug 2016 09:30

Taal is één van de criteria op grond waarvan discriminatie verboden is (zie art 3 van Wet ter bestrijding van bepaalde vormen van discriminatie). Dus ja, als de huisbaas dit criterium zou gebruiken en men kan dit bewijzen, dan kan de huisbaas veroordeeld worden.

Gebruiker21
Topic Starter

#23 , 02 aug 2016 09:40

Taal is één van de criteria op grond waarvan discriminatie verboden is (zie art 3 van Wet ter bestrijding van bepaalde vormen van discriminatie). Dus ja, als de huisbaas dit criterium zou gebruiken en men kan dit bewijzen, dan kan de huisbaas veroordeeld worden.
Toch lees ik hier dat een rechter wel eens zou kunnen oordelen dat het totaal niet kunnen communiceren tussen huurder en verhuurder, weldegelijk een goede reden zou kunnen zijn voor de verhuurder om niet te verhuren, zonder daarom echt te discrimineren? Of zijn die hypotheses van de andere leden hier, niet realistisch? Geen idee of er jurisprudentie bestaat hierover?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Lanox

#24 , 02 aug 2016 10:01

Een rechter heeft de vrijheid om een wet te interpreteren in eer en geweten. Ik zie echter niet in hoe een rechter een wet naast zich kan neerleggen zolang deze niet in conflict zou komen met een andere wet.

sloeberken

#25 , 02 aug 2016 10:01

Buiten alle beschouwingen om, denk ik toch dat er heel wat meer zal moeten vertaald worden dan alleen maar het huurcontract.
Wie gaat die kosten op zich nemen.
Welke vrederechter zou hier discriminatie in zien, als er niet kan gecommuniceerd worden zonder tolk.

KJ86

#26 , 02 aug 2016 10:14

Aangezien het Spaans koppel al iets anders gehuurd heeft, kunnen ze moeilijk de manier waarop het contract verbroken is aanvechten. Ze zijn akkoord gegaan om het contract te verbreken, waarschijnlijk onwetend, maar dat doet er niet toe.

Je kan nooit een contract verbreken omdat de huurder zich niet verstaanbaar kan maken, als je niet wilt verhuren aan een Spanjaard moet je dat maar beslissen vooraleer je een contract afsluit. Verhuurder komt in principe (enkel bij problemen) ook niet in contact met zijn huurders gedurende de looptijd van het contract. Ik denk dat taal een flauw excuus is voor de werkelijke redenen. Zuiders volk heeft een andere mentaliteit.
Hygiëne en onderhoud is niet van een niveau dat wij gewoon zijn. Correct betalen is in het algemeen ook niet prioritair...
a, dat is wel vreemd. Expats die voor een multinational werken worden altijd helemaal door hun bedrijf gecoacht, geplaatst en op weg geholpen. Compleet met clubs en bezigheden voor de dames en zelfs een busje dat de kinderen naar de internationzle school brengt. Meestal wonnen ze zelfs in een soort van wijk in elkaars buurt. Tzal een minimultinationalleke zijn....
Spanjaarden zijn over het algemeen niet het soort expat met een toegevoegde waarde op intellectueel vlak, veelal werkwensen (bouw en lassen) die hier worden uitgebuit. Als je werkmensen naar hier haalt om goedkoper te kunnen produceren, dan kan je u wel voorstellen dat de werkgever niet echt wakker ligt van kwalitatieve huisvesting.
Vraag bij ons maar eens aan een metser om zich uit te drukken in het frans (één van onze landstalen).

Gebruiker21
Topic Starter

#27 , 02 aug 2016 10:14

Welke vrederechter zou hier discriminatie in zien, als er niet kan gecommuniceerd worden zonder tolk.
Tja, in principe: als de huurder braaf de huur betaald, hoeft er zo goed als geen communicatie te zijn met de verhuurder. Ik heb ook drie jaar een woning gehuurd, en ons enige contact met de verhuurder was in principe een eerste gesprek, ondertekening van het huurcontract, en dan na drie jaar de nodige formaliteiten om de huur op te zeggen, overdracht van de meters, en dat was het. Tijdens die drie jaar dat we er gewoond hebben, hebben we geen enkel contact gehad met de verhuurder. Deze zou in principe wel eens een drietal keren kunnen langsgeweest zijn om de woning te inspecteren, maar dat zou het dan ook geweest zijn.

In die zin kan je argumenteren dat het niet spreken van een gemeenschappelijke taak, geen argument mag zijn om niet te verhuren (zeker niet als de huurder bereid is de kosten van alle vertaalwerk op zich te nemen).

Dus als ik het goed begrijp: Als een vrederechter het "communicatieprobleem" toch als geldig argument om niet te verhuren zou aanvaarden, zou hij volgens Lanox de wet op discriminatie naast zich neer leggen? Ik denk dus dat we er zonder concrete uitspraak in een gelijkaardige zaak, niet gaan uitkomen hier.

sloeberken

#28 , 02 aug 2016 10:24

Inderdaad Tom is het gissen, maar denk toch dat de taal grootste struikelblok is, en niet de afkomst. Of dat discriminatie is betwijfel ik toch even.

KJ86

#29 , 02 aug 2016 10:26

Er is geen sprake van discriminatie.
Verhuurder was zijn Spaanse huurder beu, vraagt om op te rotten, huurder geeft daar aan toe en huurt iets anders.
Simpel, geen verhaal mogelijk. Huurder had evengoed kunnen blijven als hij dat gewild zou hebben.

Gebruiker21
Topic Starter

#30 , 02 aug 2016 10:29

Aangezien het Spaans koppel al iets anders gehuurd heeft, kunnen ze moeilijk de manier waarop het contract verbroken is aanvechten. Ze zijn akkoord gegaan om het contract te verbreken, waarschijnlijk onwetend, maar dat doet er niet toe.
Waar haal jij dat er een contract verbroken is? Dat heb ik toch nergens vermeld? Ik heb gezegd dat ze bij het zoeken naar een NIEUWE woning, het deksel op de neus kregen bij een potentiële verhuurder, omdat ze elkaar niet verstonden. Er is geen contract verbroken, er is zelfs geen contract getekend.
Zuiders volk heeft een andere mentaliteit. Hygiëne en onderhoud is niet van een niveau dat wij gewoon zijn. Correct betalen is in het algemeen ook niet prioritair...
Spanjaarden zijn over het algemeen niet het soort expat met een toegevoegde waarde op intellectueel vlak.
:?: :?: Wat een uitspraken, zeg. Het gaat hier niet om arbeiders, maar om bedienden, waarvan de man waarschijnlijk meer verdient dan 95% van de leden hier, advocaten inbegrepen. Ondanks het feit dat hij geen Engels kent (en hij eigenlijk ook geen hoger diploma heeft), heeft deze persoon een topfunctie in het (electronica) bedrijf in kwestie. Gelieve dus te stoppen met dit soort aannames over het leven van deze mensen. Het is totaal irrelevant. Ik wou enkel één "fait-divers" dat ze tegenkwamen bij het zoeken van een nieuwe woning aankaarten, en hier worden meteen de wildste veronderstellingen gemaakt. Ter info: zij betalen nu (de nieuwe woning die ze gevonden hebben) momenteel maandelijks een huur van ongeveer €1400, voor een ruime alleenstaande villa. Zo uitgebuit zullen ze wel niet worden, dan, zou ik zo denken. Laat die opmerkingen over hun intellectuele capaciteiten, mentaliteit en hygiëne dus maar achterwegen, want ze zijn ronduit racistisch.

Terug naar “Huren”