Wanneer de overheid optreedt als verhuurder, eist zij van haar huurders ook dat zij Nederlands spreken (of bereid zijn dit te leren).Ik stelde de vraag puur uit interesse: is een taalbarrière een geldige reden om niet te verhuren, of zal dit als discriminatie aanzien worden?
https://www.vmsw.be/Home/Ik-ben-particu ... schrijvingNederlands spreken of leren
U moet bewijzen dat u Nederlands spreekt of dat u Nederlands wilt leren. Maar niet alleen u, ook iedereen die ouder is dan 18 jaar en bij u komt wonen. U kunt dit aantonen met één van de volgende documenten:
een getuigschrift of een diploma van een onderwijsinstelling, die de Vlaamse Gemeenschap of Nederland erkent
een studiebewijs, getuigschrift, diploma (of een ander document) van niveau A1 Breakthrough van het Europees referentiekader voor vreemde talen
een vrijstelling voor het niveau A1 Breakthrough op basis van een toelatingsproef van een Centrum voor Basiseducatie of Volwassenonderwijs.
Bezit u geen van deze documenten? Dan kunt u langsgaan bij uw sociale huisvestingsmaatschappij. Soms zullen ze u ook doorverwijzen naar het Huis van het Nederlands. Een gesprek kan volstaan om uw kennis van het Nederlands te bewijzen, maar een taalcursus kan nodig zijn.
Ik zie niet echt in wat deze (schampere) opmerkingen bijdragen aan mijn vraag? Weinig of niets (eerder het laatste). Hou deze AUB voor uzelf, in dat geval.ja, dat is wel vreemd. Expats die voor een multinational werken worden altijd helemaal door hun bedrijf gecoacht, geplaatst en op weg geholpen. Compleet met clubs en bezigheden voor de dames en zelfs een busje dat de kinderen naar de internationzle school brengt. Meestal wonnen ze zelfs in een soort van wijk in elkaars buurt. Tzal een minimultinationalleke zijn....
Toch lees ik hier dat een rechter wel eens zou kunnen oordelen dat het totaal niet kunnen communiceren tussen huurder en verhuurder, weldegelijk een goede reden zou kunnen zijn voor de verhuurder om niet te verhuren, zonder daarom echt te discrimineren? Of zijn die hypotheses van de andere leden hier, niet realistisch? Geen idee of er jurisprudentie bestaat hierover?Taal is één van de criteria op grond waarvan discriminatie verboden is (zie art 3 van Wet ter bestrijding van bepaalde vormen van discriminatie). Dus ja, als de huisbaas dit criterium zou gebruiken en men kan dit bewijzen, dan kan de huisbaas veroordeeld worden.
Spanjaarden zijn over het algemeen niet het soort expat met een toegevoegde waarde op intellectueel vlak, veelal werkwensen (bouw en lassen) die hier worden uitgebuit. Als je werkmensen naar hier haalt om goedkoper te kunnen produceren, dan kan je u wel voorstellen dat de werkgever niet echt wakker ligt van kwalitatieve huisvesting.a, dat is wel vreemd. Expats die voor een multinational werken worden altijd helemaal door hun bedrijf gecoacht, geplaatst en op weg geholpen. Compleet met clubs en bezigheden voor de dames en zelfs een busje dat de kinderen naar de internationzle school brengt. Meestal wonnen ze zelfs in een soort van wijk in elkaars buurt. Tzal een minimultinationalleke zijn....
Tja, in principe: als de huurder braaf de huur betaald, hoeft er zo goed als geen communicatie te zijn met de verhuurder. Ik heb ook drie jaar een woning gehuurd, en ons enige contact met de verhuurder was in principe een eerste gesprek, ondertekening van het huurcontract, en dan na drie jaar de nodige formaliteiten om de huur op te zeggen, overdracht van de meters, en dat was het. Tijdens die drie jaar dat we er gewoond hebben, hebben we geen enkel contact gehad met de verhuurder. Deze zou in principe wel eens een drietal keren kunnen langsgeweest zijn om de woning te inspecteren, maar dat zou het dan ook geweest zijn.Welke vrederechter zou hier discriminatie in zien, als er niet kan gecommuniceerd worden zonder tolk.
Waar haal jij dat er een contract verbroken is? Dat heb ik toch nergens vermeld? Ik heb gezegd dat ze bij het zoeken naar een NIEUWE woning, het deksel op de neus kregen bij een potentiële verhuurder, omdat ze elkaar niet verstonden. Er is geen contract verbroken, er is zelfs geen contract getekend.Aangezien het Spaans koppel al iets anders gehuurd heeft, kunnen ze moeilijk de manier waarop het contract verbroken is aanvechten. Ze zijn akkoord gegaan om het contract te verbreken, waarschijnlijk onwetend, maar dat doet er niet toe.
Zuiders volk heeft een andere mentaliteit. Hygiëne en onderhoud is niet van een niveau dat wij gewoon zijn. Correct betalen is in het algemeen ook niet prioritair...
Spanjaarden zijn over het algemeen niet het soort expat met een toegevoegde waarde op intellectueel vlak.