Reisagentschap annuleert mijn reis op gronde van een door hen gemaakte fout.

Kri001
Topic Starter
Berichten: 22

Re: Reisagentschap annuleert mijn reis op gronde van een door hen gemaakte fout.

#16 , 18 feb 2016 19:25

Hallo, alvast bedankt voor de vele reacties.

Graag had ik u de naam van firma meegedeeld, maar denk niet dat dit zomaar mag op dit forum. De reisorganisatie is gevestigd in Frankrijk en hun algemene verkoopsvoorwaarden zouden opgesteld zijn volgens de Franse wetgeving. De site is opgesteld in het Nederlands en er is een Belgisch telefoonnummer vermeld waar ze in het Nederlands antwoorden. De site manager mailt in het Nederlands. Dit is tot dinsdag waarna ik niets meer gehoord heb na mijn laatste reactiemail. Om voor u alles duidelijk te maken heb ik de twee laatste mails bijgevoegd (namen werden vervangen door .....).

-------------------------------------------------
Op 16 februari 2016 17:09 schreef ........
Beste Krist,
Ik begrijp dat u ontzettend ontgoocheld ben, en dat u absoluut aan deze spotprijs naar Mallorca wilt gaan. Helaas moet ik u meedelen dat ondernemingen plichten hebben ten opzichte van hun klanten, maar ook beschermd zijn in geval van manifeste prijsfouten. Wij hebben dus het recht om deze reis volledig te annuleren, ook al beseffen we dit zeer onaangenaam nieuws voor u was. Nogmaals onze oprechte excuses en een fijne avond gewenst. Met vriendelijke groeten,
-------------------------------------------------------
Geachte mevrouw .........,
Ik ben blij dat u mijn ontzettende ontgoocheling begrijpt. Niettemin heb ik nog een vraag voor u. Na het lezen van uw algemene verkoopsvoorwaarden vind ik uw recht om mijn gekochte reis volledig te annuleren niet terug. Kunt u mij aanduiden waar dit vermeld staat in de algemene verkoopsvoorwaarden?

Wat ik wel terugvind zijn onderstaande vermeldingen:
Onderaan ARTIKEL 4
..... stuurt per e-mail een bevestiging van de bestelling met vermelding van de belangrijkste elementen van het contract, zoals de identificatie van de prestatie, de naam en de gegevens van de gebruiker, de naam van de begunstigden en de aangekocht prestatie(s), de hoeveelheid en de prijs. Alle gegevens die vermeld zijn in deze elektronische bevestiging worden geacht de overeenkomst te zijn tussen de gebruiker en de firma ......
...... stuurt zo snel mogelijk een factuur aan de Gebruiker.
Bovenaan ARTIKEL 9
De beschrijvingen van de prestatie die op de site worden aangeboden geven voor elke prestaties aan welke elementen in de prijs zijn inbegrepen en of er eventueel bijzondere voorwaarden van toepassing zijn. De vermelde prijzen zijn de prijzen die gelden op de dag van reservering.
Artikel R211-4
Voorafgaand aan het afsluiten van het contract, moet de verkoper de consument informatie verstrekken over de prijzen, data en andere elementen van de reis of het verblijf zoals:....
Artikel R211-5
De eerder aan de consument verstrekte informatie is bindend voor de verkoper, tenzij de verkoper zich hierin uitdrukkelijk het recht voorbehoudt om bepaalde elementen te wijzigen. In dat geval moet de verkoper duidelijk aangeven in welke mate deze wijziging zich kan voordoen en met betrekking tot welke elementen.
In alle gevallen moeten wijzigingen in eerder verstrekte informatie aan de gebruiker worden gecommuniceerd voor het afsluiten van het contract.

met vriendelijke groet,
Krist
--------------------------------------------------------

De prijs is inderdaad laag (naar mijn mening niet extreem laag) maar een van hun beloftes is 'aanbiedingen van streng geselecteerde reizen van hoge kwaliteit aan Exclusieve prijzen en uitzonderlijke kortingen'. Daaruit zou je toch kunnen besluiten dat je uitzonderlijk lage prijzen kunt verwachten. Als het hier i.d.d. om een fout zou gaan, ze mijn bestelling zouden geweigerd hebben en hun fout verbeteren. Dit zou ik nog kunnen begrepen hebben. Alhoewel ik dit eigenlijk ook niet had goedgekeurd omdat ze dan mijn aandacht hadden en dit evengoed een agressieve marketingstrategie zou kunnen gaan. Ze hebben mijn bestelling aanvaard door na de bevestigingsmail, een mail met de factuur en een mail met de hotelvoucher te sturen. Een overeenkomst dus?

De site manager antwoordt dus momenteel niet meer op mijn laatste vraag.
Kunnen er hierover aub ook nog reacties gegeven worden. Ook wat de volgende stap is die ik best voorbereid.
Alvast heel hartelijk bedankt.
Krist

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

LeenW

#18 , 18 feb 2016 19:53

Een reis van 1000 euro die als 10,00 euro wordt geadverteerd is een overduidelijke vergissing, en daar hebt u geen recht op. Als het 200 ipv 300 is, is het een andere zaak. Onze vriend advocaat Danckaerts legt het goed uit:

http://www.danckaerts.be/overeenkomsten ... anduiding/

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#19 , 18 feb 2016 21:33

de exacte prijs die nu geafficheerd staat tegenover deze van vroeger, is van essentieel belang. Als de poster deze niet wil meedelen, is het redelijk nutteloos om hem verdere stappen te adviseren.

Kri001
Topic Starter
Berichten: 22

#20 , 19 feb 2016 07:24

Dank u voor uw hulp ik heb hier heel veel aan.
Ik heb het artikel van advocaat Danckaerts gelezen. Het ontmoedigt mij een beetje. Niet ten volle natuurlijk.
Wat ik dus raar vind is dat een grote winkel dus vele 'fouten' mag maken. Mogelijke klanten (in de val) lokken en hier dus financieel ongestraft kunnen mee wegkomen. Dit lijkt mij zeer goedkope reclame. Een groot professioneel bedrijf zou moeten zorgen dat ze geen fouten maken. Als ze dit wel ongestraft kunnen, dan zijn er zeker slimme marketeers die dit misbruiken.
Dit is ook de reden dat ik dit niet zomaar zal opgeven. Van deze reisaanbieder hebben drie aanbiedingen mijn aandacht getrokken.

De eerste was ook een prijsfout die ik nog niet had betaald en toen ook als oprecht fout opnam. Voor 2 personen 888 euro i.p.v. 540 euro in de aanbieding. Ik heb hun excuses op mail (met een kortingsbon van 40 euro -Klantenbinding?) en ook hun aanbod om deze reis toch te kopen aan de nieuwe (waarschijnlijk te dure) prijs. Ze hadden dus mijn attentie.

Bij de tweede fout hadden ze foto's en beschrijving van een veel duurder bijna gelijknamig hotel bij het aangeboden hotel geplaatst. Dit heb ik maar heel op het laatste gemerkt. Mocht ik niet aandachtig geweest (want ik heb die aanbieding waarschijnlijk tien keer gelezen en vergeleken bij andere aanbieders) zijn en dit niet opgemerkt hebben dan had ik dus reisdocumenten voor een goedkoper hotel die ik eigenlijk niet wou. Hoe had ik dat 5 maanden van hier nog kunnen bewijzen, want het zijn aanbiedingen die 1 week online staan. Slim hé.

Voor de derde keer heb ik 5 dagen in een 5 sterren hotel, All in voor 2 personen effectief gekocht voor 304 euro. Volgens hen zou die reis 2081 euro moeten kosten. Zij zouden mij dus een korting van ongeveer 85% geven. Op Booking.com vond ik zonet voor hetzelfde hotel, zelfde periode voor 1865 euro. Zo'n schitterende aanbiedingen zijn het dus niet of zou de nieuwe prijs nu ook fout zijn?

Mijn geval verschilt met wat advocaat Danckaerts beschrijft in die zin dat ik die reis heb gekocht en de voucher heb ontvangen. Ik zie een fysische of virtuele winkel toch ook niet naar jou huis komen om een gekocht en geleverd product terug te nemen omdat ze een prijsfout hadden gemaakt.

Graag nog bemerkingen hierover...
met vriendelijke groet, Krist

berenod
Berichten: 942

#21 , 19 feb 2016 08:46

Voor de derde keer heb ik 5 dagen in een 5 sterren hotel, All in voor 2 personen effectief gekocht voor 304 euro. Volgens hen zou die reis 2081 euro moeten kosten. Zij zouden mij dus een korting van ongeveer 85% geven. Op Booking.com vond ik zonet voor hetzelfde hotel, zelfde periode voor 1865 euro. Zo'n schitterende aanbiedingen zijn het dus niet of zou de nieuwe prijs nu ook fout zijn?
15% van de normale prijs vindt u toch niet zo'n schitterende aanbieding?

In de reiswereld worden wel stevige kortingen gegeven, maar ik denk toch dat het moeilijk bewijzen word dat dit een aannemelijk offer is.

Plus dat u al verschillende fouten had vastgesteld op gebied van prijzen en representatie foto's, dan is het wel een beetje volharden in de boosheid om daar een reis te boeken.

mjers
Berichten: 1788

#22 , 19 feb 2016 09:20

Maar TS had wel een overeenkomst die reeds door beide partijen gelezen en goedgekeurd was...
Hij heeft een bevestigingsmail ontvangen dus de volledige zaak was gewoon afgerond. Dus de overeenkomst lag reeds in het verleden. Vele leden antwoorden hier alsof de overeenkomst nog niet afgerond is. Ze hadden hun fout moeten inzien voordat ze de verkoop hadden afgerond. Maar hier nu éénzijdig op terug komen mag niet. Ook al gaat het hier over een "overduidelijke" vergissing.

Als ik morgen een auto wil verkopen. voor 10.000 euro... Op de advertentie zet ik per ongeluk 10 euro. Dan kan ik daar inderdaad juridisch gezien op terugkomen omdat het prijsverschil niet redelijk is... Maar ik kan toch niet de auto verkopen voor 10 euro, de overeenkomst ondertekenen, de auto meegeven... Om dan opeens enkele dagen later de vergissing op te merken en mijn auto opnieuw te gaan ophalen en die 10 euro teruggeven... Dit heeft niets meer met een "redelijke vergissing" te maken naar mijn inziens...

Tenslotte heeft TS ook schade opgelopen door hun vergissing... Ik zou toch eens met een advocaat gaan overleggen die in dergelijkie zaken gespecialiseerd is...

LeenW

#23 , 19 feb 2016 09:40

De vraag is inderdaad hoeveel tijd u hier wil insteken. Naar mijn mening hebt u een goede kans dit te winnen, gelet op het mailverkeer.

mjers
Berichten: 1788

#24 , 19 feb 2016 09:49

post klopt niet, zie opmerking van Xeno.
Laatst gewijzigd door mjers op 19 feb 2016 09:58, 2 keer totaal gewijzigd.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#25 , 19 feb 2016 09:56

Ik meen dat het een dubbeltje op zijn kant wordt. Er zijn inderdaad de bevestiging van de bestelling, de factuur, de voorwaarden van de site. Anderzijds denk ik dat iedereen de wenkbrauwen zou fronsen bij het lezen van een aanbieding voor 5 dagen in een 5* hotel voor 2 personen à 304 Euro. Dat is volslagen onrealistisch, behalve indien de sterreninflatie heeft toegeslagen kosten dergelijke hotels normaliter 200 à 300 Euro per nacht.

Probleem is dat het u aardig wat tijd en geld zal kosten om dit voor de rechtbank te brengen en indien u verliest (niet onmogelijk m.i.) dan zit u met de kosten van het geding én de RPV van de tegenpartij.

Wat u wel kan doen, gelet op de vele 'missers' van de firma in kwestie, is een klachtenmail zenden naar de economische inspectie.

In uw plaats zou ik geen reis boeken bij dergelijke firma; dat is problemen zoeken gelet op de truken die ze trachten uit te halen.

@mjers: de benadeling waarnaar u verwijst is deze van art. 1674 BW, die slaat op de verkoop van onroerende goederen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

mjers
Berichten: 1788

#26 , 19 feb 2016 09:58

Ik meen dat het een dubbeltje op zijn kant wordt. Er zijn inderdaad de bevestiging van de bestelling, de factuur, de voorwaarden van de site. Anderzijds denk ik dat iedereen de wenkbrauwen zou fronsen bij het lezen van een aanbieding voor 5 dagen in een 5* hotel voor 2 personen à 304 Euro. Dat is volslagen onrealistisch, behalve indien de sterreninflatie heeft toegeslagen kosten dergelijke hotels normaliter 200 à 300 Euro per nacht.

Probleem is dat het u aardig wat tijd en geld zal kosten om dit voor de rechtbank te brengen en indien u verliest (niet onmogelijk m.i.) dan zit u met de kosten van het geding én de RPV van de tegenpartij.

Wat u wel kan doen, gelet op de vele 'missers' van de firma in kwestie, is een klachtenmail zenden naar de economische inspectie.

In uw plaats zou ik geen reis boeken bij dergelijke firma; dat is problemen zoeken gelet op de truken die ze trachten uit te halen.

@mjers: de benadeling waarnaar u verwijst is deze van art. 1674 BW, die slaat op de verkoop van onroerende goederen.
U hebt gelijk, wat te vlug geweest in mijn posting.

pho450
Berichten: 265

#27 , 19 feb 2016 10:08

In dit geval is het misschien de moeite om een advocaat eens een briefje te laten schrijven. Hij/Zij zal je wel adviseren over je slaagkansen.
Ik gok dat er een reële kans bestaat dat het reisagentschap je boeking gewoon aanvaardt. Ook zij hebben waarschijnlijk geen zin in een rechtszaak en bijhorende negatieve publiciteit.
Blijven ze bij hun standpunt kan je dan nog beslissen of je er al dan niet verder mee gaat.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#28 , 19 feb 2016 10:26

Let op voor adviezen waarbij anderen een gokje aanbevelen op uw kosten. Dat 'briefje' van die advocaat, de follow-up en het openen van een dossier waarbij deze een realistische inschatting geeft van de slaagkans (zonder enige garantie) zal TS reeds minimaal 300 Euro kosten schat ik. En dan staat hij nog even ver indien de tegenpartij niet beweegt.

Het is niet mijn geld en advocaten moeten leven, TS dient de evaluatie te maken.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

denlowie
Berichten: 15980
Juridisch actief: Nee

#29 , 19 feb 2016 10:48

Het is gemakkelijk gezegd ga naar een advocaat, maar voor zo een klein geval kost dit al zeer veel en ik ben er zeker van dat je met 300€ zeker niet meer toe komt, het is nu ook 21% BTW te betalen !!
Als je met 500€ gediend ben mag je al van geluk spreken, en niks is zeker dat je gaat winnen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

pho450
Berichten: 265

#30 , 19 feb 2016 11:06

Dat er een kostprijs gepaard gaat met het raadplegen van een advocaat ontken ik absoluut niet, over de hoogte van die prijs spreek ik me niet uit.
Zoals ik het zie heeft de TS 2 opties; hij/zij laat de zaak zoals het is of hij/zij raadpleegt een advocaat.

Ps. Met advies op een forum of meer algemeen op het internet moet je altijd voorzichtig zijn. Al beweert hier 10 man dat je zeker gaat winnen, dan nog raad ik je aan om voorzichtig om te gaan met dit advies.

Terug naar “Consumenten Koop”