#16 , 18 feb 2016 19:25
Hallo, alvast bedankt voor de vele reacties.
Graag had ik u de naam van firma meegedeeld, maar denk niet dat dit zomaar mag op dit forum. De reisorganisatie is gevestigd in Frankrijk en hun algemene verkoopsvoorwaarden zouden opgesteld zijn volgens de Franse wetgeving. De site is opgesteld in het Nederlands en er is een Belgisch telefoonnummer vermeld waar ze in het Nederlands antwoorden. De site manager mailt in het Nederlands. Dit is tot dinsdag waarna ik niets meer gehoord heb na mijn laatste reactiemail. Om voor u alles duidelijk te maken heb ik de twee laatste mails bijgevoegd (namen werden vervangen door .....).
-------------------------------------------------
Op 16 februari 2016 17:09 schreef ........
Beste Krist,
Ik begrijp dat u ontzettend ontgoocheld ben, en dat u absoluut aan deze spotprijs naar Mallorca wilt gaan. Helaas moet ik u meedelen dat ondernemingen plichten hebben ten opzichte van hun klanten, maar ook beschermd zijn in geval van manifeste prijsfouten. Wij hebben dus het recht om deze reis volledig te annuleren, ook al beseffen we dit zeer onaangenaam nieuws voor u was. Nogmaals onze oprechte excuses en een fijne avond gewenst. Met vriendelijke groeten,
-------------------------------------------------------
Geachte mevrouw .........,
Ik ben blij dat u mijn ontzettende ontgoocheling begrijpt. Niettemin heb ik nog een vraag voor u. Na het lezen van uw algemene verkoopsvoorwaarden vind ik uw recht om mijn gekochte reis volledig te annuleren niet terug. Kunt u mij aanduiden waar dit vermeld staat in de algemene verkoopsvoorwaarden?
Wat ik wel terugvind zijn onderstaande vermeldingen:
Onderaan ARTIKEL 4
..... stuurt per e-mail een bevestiging van de bestelling met vermelding van de belangrijkste elementen van het contract, zoals de identificatie van de prestatie, de naam en de gegevens van de gebruiker, de naam van de begunstigden en de aangekocht prestatie(s), de hoeveelheid en de prijs. Alle gegevens die vermeld zijn in deze elektronische bevestiging worden geacht de overeenkomst te zijn tussen de gebruiker en de firma ......
...... stuurt zo snel mogelijk een factuur aan de Gebruiker.
Bovenaan ARTIKEL 9
De beschrijvingen van de prestatie die op de site worden aangeboden geven voor elke prestaties aan welke elementen in de prijs zijn inbegrepen en of er eventueel bijzondere voorwaarden van toepassing zijn. De vermelde prijzen zijn de prijzen die gelden op de dag van reservering.
Artikel R211-4
Voorafgaand aan het afsluiten van het contract, moet de verkoper de consument informatie verstrekken over de prijzen, data en andere elementen van de reis of het verblijf zoals:....
Artikel R211-5
De eerder aan de consument verstrekte informatie is bindend voor de verkoper, tenzij de verkoper zich hierin uitdrukkelijk het recht voorbehoudt om bepaalde elementen te wijzigen. In dat geval moet de verkoper duidelijk aangeven in welke mate deze wijziging zich kan voordoen en met betrekking tot welke elementen.
In alle gevallen moeten wijzigingen in eerder verstrekte informatie aan de gebruiker worden gecommuniceerd voor het afsluiten van het contract.
met vriendelijke groet,
Krist
--------------------------------------------------------
De prijs is inderdaad laag (naar mijn mening niet extreem laag) maar een van hun beloftes is 'aanbiedingen van streng geselecteerde reizen van hoge kwaliteit aan Exclusieve prijzen en uitzonderlijke kortingen'. Daaruit zou je toch kunnen besluiten dat je uitzonderlijk lage prijzen kunt verwachten. Als het hier i.d.d. om een fout zou gaan, ze mijn bestelling zouden geweigerd hebben en hun fout verbeteren. Dit zou ik nog kunnen begrepen hebben. Alhoewel ik dit eigenlijk ook niet had goedgekeurd omdat ze dan mijn aandacht hadden en dit evengoed een agressieve marketingstrategie zou kunnen gaan. Ze hebben mijn bestelling aanvaard door na de bevestigingsmail, een mail met de factuur en een mail met de hotelvoucher te sturen. Een overeenkomst dus?
De site manager antwoordt dus momenteel niet meer op mijn laatste vraag.
Kunnen er hierover aub ook nog reacties gegeven worden. Ook wat de volgende stap is die ik best voorbereid.
Alvast heel hartelijk bedankt.
Krist