Problemen met de verhuurder

Stijn Van Gompel
Topic Starter

Re: Problemen met de verhuurder

#16 , 02 dec 2013 11:02

Mogen langskomen wil niet zeggen dat hij zomaar binnen mag.
Dit dacht ik ook al, bedankt voor de bevestiging.

Hij heeft ons nu dus in gebreke gesteld voor 3 zaken.
1. Een kapotte gasverwarming. hiervan is het gasblok kapot, volgens de reparateur gewoon slijtage. We hadden ze nog niet gebruikt voor we ze hadden laten nazien. Ook worden de gasverwarmingen (die hij van de vorige bewoners heeft overgekocht) niet vermeld in zowel het contract als in de plaatsbeschrijving.

2. Twee deuren waarvan de schilderwerken niet helemaal af zijn. Contract maakt er ook geen melding van dat dit binnen bepaalde tijd moet af zijn, of zelfs maar diende te gebeuren. (hij wil het huis verkopen, dus ik vermoed dat het daarom te doen zal zijn).

3. Verdwenen branddetectoren en koolstofmonoxide-detectoren. Volgens hem waren ze de dag voor onze intrek en voor het vertrek van de vorige bewoners wel aanwezig en de dag na onze intrek en het vertrek van de vorige bewoners verdwenen. Nu geeft hij ons hier de schuld van. Ik heb echter navraag gedaan bij de vorige bewoners en zij vertelden me dat ze die indertijd zelf hebben aangekocht omdat de huisbaas er niet voor wilde zorgen. Ze hebben die dus meegenomen bij hun vertrek. Vorige bewoners willen dit graag getuigen.

Ook verteld hij erbij dat hij binnen 2 weken zal langskomen met een gerechtsdeurwaarder om het hele huis te inspecteren.

De ingebrekestelling heeft hij via mail gedaan, terwijl ik redelijk zeker ben dat dit via AS dient te gebeuren.
Ook denk ik dat hij op alle 3 de punten wettelijk geen poot heeft om op te staan.
Kan ik de deurwaarder toegang weigeren, om het hele huis te inspecteren? Op het vervangen van de sloten na.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#17 , 02 dec 2013 11:08

Als de eigenaar daar staat met een deurwaarder dan belt u direct 101.
Of de deurwaarder zou over een vonnis moeten beschikken - wat ik gezien het tijdsbestek 2 weken ten sterkste betwijfel. Tevens zou u dan ook al moeten gedagvaard zijn geweest.
Er is een plaatsbeschrijving en daar zal de eigenaar het moeten mee doen.
Zorg er NU voor dat de sloten veranderd worden en dat u van de vorige huurders die info (rookmelders) op papier hebt (eventueel met copie van de factuur)

Turaki

#18 , 02 dec 2013 11:22

Zolang de huurder niet meer doet dan een keer aan de deur bellen, heeft hij nog niets verkeerd gedaan, en is er enkel sprake van een burgerlijke discussie, waar de politie niet bevoegd is.

Persoonlijk zou ik de deur die dag niet opendoen, en pas de politie bellen als hij begint te roepen en tieren (help, iemand onbekend probeert met geweld mijn deur te forceren), aan het slot begint te rommelen (help, ik hoor inbrekers aan de deur), of via de tuin tracht binnen te komen (help, er sluipen mannen door de tuin aan mijn achterdeur).

Reclame

Stijn Van Gompel
Topic Starter

#19 , 02 dec 2013 11:48

Zolang de huurder niet meer doet dan een keer aan de deur bellen, heeft hij nog niets verkeerd gedaan, en is er enkel sprake van een burgerlijke discussie, waar de politie niet bevoegd is.

Persoonlijk zou ik de deur die dag niet opendoen, en pas de politie bellen als hij begint te roepen en tieren (help, iemand onbekend probeert met geweld mijn deur te forceren), aan het slot begint te rommelen (help, ik hoor inbrekers aan de deur), of via de tuin tracht binnen te komen (help, er sluipen mannen door de tuin aan mijn achterdeur).
Bedankt voor de raad, misschien toch eens een nieuw slot gaan halen.
Heb ik gelijk wat betreft de ingebrekestelling? Dat hij geen poot heeft om op te staan op alle 3 de punten, en dat ik de ingebrekestelling
eigenlijk kan negeren zolang ik geen aangetekend schrijven heb ontvangen?

Ik ben inderdaad ook nog niet gedagvaard of iets dergelijks, heb enkel die mail met de ingebrekestelling ontvangen. Dus ik veronderstel dat ik op die grond de gerechtsdeurwaarder vriendelijk kan duidelijk maken dat ik hem niet kan toelaten aangezien ik geen wettelijke documenten heb ontvangen?

Franciscus

#20 , 02 dec 2013 12:13

Een GERECHTSdeurwaarder kan enkel optreden indien in bezit van een uitvoerbaar vonnis ...vonnis warin duidelijk staat dat hij/zij mag binnenkomen in uw appartement wgeens redenen vervat in het vonnis.
In het andere geval treed hij op als deurwaarder ten behoeve van de eigenaar zonder enige wettige titel.
Als u hem dan binnenlaat dan kan hij wel een beschrijving maken van het appartement ( wat later in uw nadeel kan spelen).
De plaatsbeschrijving is gemaakt.
Het contract is getekend ( al of niet geregistreerd)
U PLAATS EEN ANDER SLOT en handelt zoals Vandebos heeft aangegeven.
Als de eigenaar er toch staat met een deurwaarder laat U hen niet binnen en belt de politie 101 wegens personen die ZONDER wettelijk bevel of reden bij u trachten binnen te dringen en vraagt dringend een interventie ter plaatse gezien u door hen bedreigd wordt. Mogelijk zelfs met gebruik van valse sleutels in bende dat ze bij u trachten binnen te komen.
U vraagt uiteraard aan de personen dat zij zich kenbaar maken ook een deurwaarder heeft een legitimatie.
Als de politie ter plaatse is verzoekt u hen dat ze zeker beide personen identificeren.
U kan dan nog tgo de eigenaar klacht neerleggen wegens stalking.

Geloof me een DW die weet wat hij/zij doet zal zich heel snel uit die situatie verdwijnen.
Neem in elk geval het gescprek op zoals reeds werd voorgesteld digitale recorder en neem eveneens een foto van de personen aan uw deur en eventueel van hun voertuig.
Zal snel gedaan zijn.

mava105

#21 , 02 dec 2013 12:45

U PLAATS EEN ANDER SLOT .
Zal waarschijnlijk enkel de cilinder zijn die moet vervangen worden, tenzij jij nog een ouderwets slot hebt met baardsleutel. Hier zal je het ganse slot moeten vervangen en is mogelijks de tussenkomst van een slotenmaker vereist.
http://www.hoe-doe-je-dat.nl/klussen/ci ... orial.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Franciscus

#22 , 02 dec 2013 12:56

Slot ...uiteraard cilinder :D
@ Turaki.... als de verhuurder al bij de appartementsdeur staat en daar blijft bellen nadat blijkt dat sleutel niet meer werkt zou ik persoonlijk toch wel bellen.
Kwestie dat het toch enige tijd zal duren VOOR de politie ter plaatse kan zijn.

Stijn Van Gompel
Topic Starter

#23 , 02 dec 2013 16:46

Slot ...uiteraard cilinder :D
@ Turaki.... als de verhuurder al bij de appartementsdeur staat en daar blijft bellen nadat blijkt dat sleutel niet meer werkt zou ik persoonlijk toch wel bellen.
Kwestie dat het toch enige tijd zal duren VOOR de politie ter plaatse kan zijn.
ik zie hem er idd nog voor aan om te blijven bellen en zelfs een slotenmaker op te bellen. Ik zal in ieder geval mijn huisgenoten aanraden om eerst te kijken wie het is alvorens de deur te openen.

Bedankt iedereen voor de raadgevingen. Ik ga ook nog naar de huurdersbond deze week, zien dat ik zoveel mogelijk informatie verzamel.

Bestaat er soms iets zoals een zwarte lijst van verhuurders? Aangezien ik en mijn huisgenoten al de 3de groep op rij zijn gaat hij zo nog andere mensen blijven lastig vallen in de toekomst vrees ik. En ik kan me voorstellen dat er in het verleden nog mensen last met hem hebben gehad.

Vandebos

#24 , 02 dec 2013 16:55

Soms zou een zwarte lijst van verhuurders en huurders inderdaad handig zijn... maar de privacycommissie heeft besloten dat dit een inbreuk op de privacy vormt...

Terug naar “Huren”