Onverdraagbaarheid en futiliteiten zijn natuurlijk snel gebruikte woorden, maar het begint nochtans met niet te doen wat je niet mag doen. Het is niet omdat mijn voordeur niet op slot is dat je mijn huis mag leeg halen of mijn badkamer mag gebruiken. Het is eveneens niet omdat mijn netwerk open staat, dat je het zomaar mag gebruiken. Er zijn zelfs winkeliers die zomaar beakken met fruit en groenten op straat zetten, ook die mag je daarom niet zomaar meenemen.
Dit vind ik toch een iets te grove veralgemening. Als je groenten of fruit meeneemt bij een winkel dan verarmt dit de handelaar omdat hij fysieke goederen kwijt is. Hetzelfde in het geval van je huis leeg halen als je voordeur open staat.
Bij gebruik van een netwerk om bv. emails binnen te halen zoals eerder al werd aangehaald, is er echter helemaal geen sprake van het wegnemen van goederen. De eigenaar in kwestie betaalt een vast bedrag aan abonnementskosten, ongeacht het gebruik van het netwerk. Dit is dus niet meer dan het optimaal gebruik van bestaande infrastructuur, die geen extra geld kost aan de eigenaar ervan en hem ook niet armer maakt.
Vergelijk het met bank als tuinmeubilair aan de ingang van je oprit: zolang er plaats is op die bank ondervindt de eigenaar geen merkbare hinder als je van deze infrastructuur gebruik maakt om even uit te rusten, en het kost hem ook geen extra geld. Zou je het niet onverdraagzaam vinden iemand aan te klagen die van zo'n bank dan gebruik maakt om uit te rusten omdat hij/zij compleet uitgeput is en er nergens in de omtrek een zitbank te vinden is?