vruchtgebruik afnemen?

lala
Topic Starter

Re: vruchtgebruik afnemen?

#16 , 16 sep 2010 09:42

ik dank jullie voor jullie hulp!!

Kan mijn vader zijn huis doorverkopen aan ons( al zijn kinderen) en dit dan voor een bedragje van bvb 30000€? Of is er een bepaald verkoopbedrag?
Dit willen wij doen voor hem zodat hij erin kan blijven wonen en zodat zijn vrouwtje niets krijgt...

dank

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#17 , 16 sep 2010 11:18

ik dank jullie voor jullie hulp!!

Kan mijn vader zijn huis doorverkopen aan ons( al zijn kinderen) en dit dan voor een bedragje van bvb 30000€? Of is er een bepaald verkoopbedrag?
Dit willen wij doen voor hem zodat hij erin kan blijven wonen en zodat zijn vrouwtje niets krijgt...

dank
Ja dat kan hij zolang de verschuldigde registratierechten op de werkelijke waarde worden berekend. Aangezien jullie reeds medeeigenaar in onverdeeldheid zijn bedraagt het tarief slechts 1 percent (te berekenen op de volledige waarde van het huis). Vraag notaris verdere uitleg, die uitleg kost niets.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wirwar

#18 , 17 sep 2010 09:29

Misschien is deze piste een mogelijkheid: kan de vader zijn eigendomsdeel van de woning in naakte eigendom nu al niet aan zijn kinderen schenken? Hij behoudt het vruchtgebruik over gans de woning voor hem. De kinderen betalen nu reeds schenkingsrechten. Hij kan blijven wonen, bij zijn overlijden wordt de naakte eigendom van de kinderen diens volle eigendom. Echtgenote erft dan geen vruchtgebruik over de woning. Of anders... scheiden.

Reclame

wanton

#19 , 17 sep 2010 12:13

Dat is idd een optie. Bij zijn overlijden heeft vader enkel het VG , zodat de kinderen van blote volle eigenaars worden. Het VG gaat dan naar de kinderen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Mariette

#20 , 17 sep 2010 15:19

bestaat er geen mogelijkheid om de helft van de vader onder "lijfrente" aan de kinderen te "verkopen" (de helft van de moeder zal sowieso eigendom van de kinderen blijven).

Niets weerhoudt vader ervan om de lijfrente-afbetaling onderhands als gift elke maand aan zijn kinderen terug te geven, en bij overlijden is het huis dus volledig in hun bezit, ZONDER vruchtgebruik.

denk ik toch.

lala
Topic Starter

#21 , 17 sep 2010 19:32

mmmhhhhhhhhhh zeer interessant!!! Ga dit eens doorgeven aan de notaris

Nogmaals bedankt!!

mvg

lala

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”