vruchtgebruik afnemen?

lala
Topic Starter

vruchtgebruik afnemen?

#1 , 15 sep 2010 20:53

Hallo,

ik hoop dat iemand een antwoord op onze vraag heeft...Mijn vader heeft jaren geleden een huis gekocht samen met mijn moeder, mijn moeder is ondertussen overleden en mijn vader is hertrouwd.
Mijn vader en zijn toekomstige vrouw komen niet goed overeen en hij had graag willen weten hoe het zit
als hij komt te overlijden? krijgt zijn vrouw dan het volledige vruchtgebruik over het huis? Zij heeft geen deel
van mijn moeders deel(deze komen enkel toe op mijn zussen en broers).
Klopt het dat zij dan volledige vruchtgebruik heeft? indien zij niet wenst het huis te verkopen, dan beslist zij dit alleen?
Mijn vader zou willen weten of er door een of andere reden hij die vruchtgebruik + erfenis van zijn vrouw 'afneemt' nu hij nog leeft? Kan dit via testament? kan dit via een huwelijkscontract? er is nu geen huwelijkscontract maar wel getrouwd in gemeenschap goederen...

Alvast bedankt

Mvg

lala

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wirwar

#2 , 15 sep 2010 20:58

gewist
Laatst gewijzigd door wirwar op 12 sep 2011 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.

roharro

#3 , 15 sep 2010 21:00

De kinderen zijn reeds blote eigenaar van de helft van het huis (geerfd van hun moeder) tenminste als het de gezinswoning is. Vader is van die helft de vruchtgebruiker.
Het vruchtgebruik eindigt bij overlijden vruchtgebruiker. Bij overlijden vader worden de kinderen dus volle eigenaar van die helft.
Bij vaders overlijden gaat zijn helft van het huis in blote eigendom naar zijn kinderen. Het vruchtgebruik naar zijn tweede echtgenote.
Tweede echtgenote is vanaf dan vruchtgebruikster van de helft van het huis. De kinderen kunnen eisen dat ze een halve huishuur betaalt. Het vruchtgebruik kan niet van de tweede echtgenote afgenomen worden, tenzij met haar toestemming.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

lala
Topic Starter

#4 , 15 sep 2010 21:14

lala - uw vader is getrouwd - zonder huwelijkscontract heet dit het wettelijk stelsel. Zij nieuwe partner zal dan altijd het vruchtgebruik bekomen over de GANSE erfenis, dus ook over de eigen goederen (die uw vader toebehoren op ogenblik van zijn overlijden).
wat kan hij doen? : een afzonderlijke woonst vorderen, notarieel testament opmaken, of via een notaris inlichtingen vragen over wet valkeniers (vruchtgebruik beperken tot bvb. alleen de gezinswoning) en zo een aanpassing op de huwelijksvoorwaarden nemen. een testament kost tussen de 200 en 250 euro en zal veel leed besparen voor de nabestaanden... zeker wanneer de relatie met de nieuwe partner niet snor zit. succes.
hoe kan mijn vader een afzonderlijke woonst vorderen? Het belangrijkste voor mijn vader is zijn woonst ( heeft verder geen geld)..
Kan hij bvb nu een huwelijkscontract laten opmaken waarbij hij meedeelt dat het enkel zijn huis is? Zijn echtgenote heeft geen inkomsten en hij wilt niet dat deze geldwolf dan ook iets erft!! Kan dit door een testament?
Idd veel leed..
Dank u

lala
Topic Starter

#5 , 15 sep 2010 21:16

De kinderen zijn reeds blote eigenaar van de helft van het huis (geerfd van hun moeder) tenminste als het de gezinswoning is. Vader is van die helft de vruchtgebruiker.
Het vruchtgebruik eindigt bij overlijden vruchtgebruiker. Bij overlijden vader worden de kinderen dus volle eigenaar van die helft.
Bij vaders overlijden gaat zijn helft van het huis in blote eigendom naar zijn kinderen. Het vruchtgebruik naar zijn tweede echtgenote.
Tweede echtgenote is vanaf dan vruchtgebruikster van de helft van het huis. De kinderen kunnen eisen dat ze een halve huishuur betaalt. Het vruchtgebruik kan niet van de tweede echtgenote afgenomen worden, tenzij met haar toestemming.
Dank u, ik weet dankzij dat de echtgenote dus enkel de vruchtgebruikster is van de helft van het huis...
Huwelijkscontract laten opstellen of een testament een mogelijkheid? echtgenote heeft niks van inkomsten...

Hartelijk dank

wirwar

#6 , 15 sep 2010 21:21

gewist
Laatst gewijzigd door wirwar op 18 sep 2011 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.

roharro

#7 , 15 sep 2010 21:26

Dank u, ik weet dankzij dat de echtgenote dus enkel de vruchtgebruikster is van de helft van het huis...
Huwelijkscontract laten opstellen of een testament een mogelijkheid? echtgenote heeft niks van inkomsten...

Hartelijk dank
Het huis is reeds (toch nog voor de helft) eigendom van uw vader. Een huwelijkscontract om het op zijn naam alleen te zetten heeft dus geen zin.
Als hij niks wil nalaten aan zijn echtgenote -ook geen vruchtgebruik- dan moet hij het huis verkopen en het geld aan jullie schenken....

lala
Topic Starter

#8 , 15 sep 2010 21:30

ik zie hier 2 mogelijkheden - scheiden of naar de notaris om huwelijksvoorwaarden aan te passen (wet valkeniers).
Desnoods bijkomend met testament dat uw vader laat opmaken om haar vruchtgebruik zodanig te laten inperken (maar zolang ze getrouwd zijn denk ik dat de gezinswoning niet buiten het vruchtgebruik gezet kan worden).
De afzonderlijke woonst vorderen is in het geval ze daadwerkelijk uit mekaar gaan en hij in zijn woning blijft wonen en zij elders woont (iets zoals scheiding van tafel en bed).
thanks!! scheiden en scheiding van tafel en bed wilt mijn vader niet.door omstandigheden....

Waarom kan een huwelijkscontact niet opgesteld worden?
Dit is zijn huis, heeft altijd de kosten betaald aangezien de echtgenote geen cent verdient...

mvg

lala
Topic Starter

#9 , 15 sep 2010 21:33

Hartelijk dank
Verkopen is voor hem nog geen optie ...Kunnen wij dan aan onze vader onze deel van onze moeder schenken( waardoor hij weer volle eigenaar wordt en dan kan hij het huis op zijn naam enkel zetten?, wij erven dan van hem maar zijn echtgenote niet?
watis dit allemaal gecompliceerd!

nogmaals bedankt

Het huis is reeds (toch nog voor de helft) eigendom van uw vader. Een huwelijkscontract om het op zijn naam alleen te zetten heeft dus geen zin.
Als hij niks wil nalaten aan zijn echtgenote -ook geen vruchtgebruik- dan moet hij het huis verkopen en het geld aan jullie schenken....

roharro

#10 , 15 sep 2010 21:36

ik zie hier 2 mogelijkheden - scheiden of naar de notaris om huwelijksvoorwaarden aan te passen (wet valkeniers).
Desnoods bijkomend met testament dat uw vader laat opmaken om haar vruchtgebruik zodanig te laten inperken (maar zolang ze getrouwd zijn denk ik dat de gezinswoning niet buiten het vruchtgebruik gezet kan worden).
De afzonderlijke woonst vorderen is in het geval ze daadwerkelijk uit mekaar gaan en hij in zijn woning blijft wonen en zij elders woont (iets zoals scheiding van tafel en bed).
thanks!! scheiden en scheiding van tafel en bed wilt mijn vader niet.door omstandigheden....

Dit is zijn huis, heeft altijd de kosten betaald aangezien de echtgenote geen cent verdient...

mvg

1. omdat de echtgenote mee moet tekenen (het is een contract tussen echtgenoten) en op basis van je uitleg lijkt het me onwaarschijnlijk dat ze een huwelijkscontract zal ondertekenen dat haar onterft;

2. aangezien je vader een huis bezit en dat de enige eigendom is zie ik niet in wat er nog in dat huwelijkscontract in zijn voordeel kan worden gezet (het huis is zo toch al van hem).

3.het recht op vruchtgebruik van de gezinswoning kan NOOIT worden afgenomen (noch door testament, noch door huwelijkscontract)

lala
Topic Starter

#11 , 15 sep 2010 21:43

1. omdat de echtgenote mee moet tekenen (het is een contract tussen echtgenoten) en op basis van je uitleg lijkt het me onwaarschijnlijk dat ze een huwelijkscontract zal ondertekenen dat haar onterft;

2. aangezien je vader een huis bezit en dat de enige eigendom is zie ik niet in wat er nog in dat huwelijkscontract in zijn voordeel kan worden gezet (het huis is zo toch al van hem).

3.het recht op vruchtgebruik van de gezinswoning kan NOOIT worden afgenomen (noch door testament, noch door huwelijkscontract)

IS er dan geen enkele mogelijkheid om ervoor te zorgen dat zij niks ontvangt? Nog vruchtgebruik , nog erfenis? pfffffff

u zegt in punt 2, ja het huis is nu van hem maar bij overlijden kan zij ervan genieten! dat wil hij niet...

roharro

#12 , 15 sep 2010 21:51

IS er dan geen enkele mogelijkheid om ervoor te zorgen dat zij niks ontvangt? Nog vruchtgebruik , nog erfenis? pfffffff

u zegt in punt 2, ja het huis is nu van hem maar bij overlijden kan zij ervan genieten! dat wil hij niet...
Zoals ik al schreef: "HET HUIS NU VERKOPEN en de opbrengst aan de kinderen schenken"

lala
Topic Starter

#13 , 15 sep 2010 21:57

en als wij ons deel( van onze moeder) aan onze vader schenken? niet dus...

Enkel scheiden en verkopen is hier dan echt een mogelijkheid?

pfffff

roharro

#14 , 15 sep 2010 21:59

en als wij ons deel( van onze moeder) aan onze vader schenken? niet dus...

Enkel scheiden en verkopen is hier dan echt een mogelijkheid?

pfffff
Als het huis verkocht wordt hebben jullie uiteraard recht op het deel van jullie moeder.
Jullie mogen niets aan jullie vader terugschenken want dan krijgt de langstlevende echtgenote daar ook vruchtgebruik op.

wanton

#15 , 15 sep 2010 22:22

Via testament en/of huwelijkscontract kan op geen enkele manier het vruchtgebruik van de gezinswoning worden afgepakt. Ook niet door Wet-Valkeniers.
Enige oplossing : stopzetting relatie door echtscheiding. Maar de kans is dan groot dat dan alimentatie moet betaald worden!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”