Sterfhuisclausule

Woody
Topic Starter

Sterfhuisclausule

#1 , 31 aug 2010 15:09

Als mijn stiefmoeder geen successierechten moet betalen omwille van het opmaken van een sterfhuisclausule toen mijn vader terminaal ziek was, betekent dit dat ik als zoon ook geen successierechten moet betalen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 05 sep 2010 20:32

Beste Woody ,

indien er een sterfhuisclausule is opgemaakt , wil dat in eerste instantie zeggen dat jij inderdaad geen successierechten moet betalen , want jij erft niets.
Wat staat er eigenlijk in die clausule : bij overlijen van één der echtgenoten zijn alle (gemeenschappelijke) goederen eigendom van een bepaald persoon. In dit geval van uw moeder , wat betekent dat uw vader bij zijn overlijden niets bezat. Daardoor komt er niets in de erfenis.
Jijzelf zal pas tot de erfenis komen op het ogenblik dat uw moeder overlijdt. Ondertussen kan zij wel alles met die goederen doen , zonder uw tussenkomst.

Als ik het voor het zeggen had , ik zou zo'n sterfhuisclausule onmogelijk maken voor getrouwde koppels , die kinderen hebben.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

joris boris

#3 , 14 sep 2010 16:43

Ok moeder mag alles opdoen. Maar hier begrijp ik iets niet. Men spreekt over stiefmoeder, dus ik veronderstel dat het een tweede vrouw is . In een huwelijk kan men een verblijvingsbeding, sterfhuisbeding enz doen, maar ik veronderstel dat dit niet gaat voor een tweede huwelijk, (wanton spreekt van "moeder" dus dat is juist, maar Woody spreekt van "stiefmoeder.

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#4 , 14 sep 2010 17:37

Als mijn stiefmoeder geen successierechten moet betalen omwille van het opmaken van een sterfhuisclausule toen mijn vader terminaal ziek was, betekent dit dat ik als zoon ook geen successierechten moet betalen?
Op wat onder de sterfhuisclausule valt moeten er geen erfenisrechten worden betaald.

Maar aangezien u stiefkind bent is artikel 1465 van het Burgerlijk Wetboek van toepassing
hetwelk bepaalt dat wat aan één der echtgenoten meer gegeven wordt dan het
beschikbare gedeelte, zonder gevolg blijft ten aanzien van het meerdere en dit voor zover er
niet gemeenschappelijke kinderen zijn.

Dit is dus in uw geval van toepassing. Daarom moet er inkorting gevraagd worden ten belope van uw reservatair gedeelte (dwz hetgeen u niet ontnomen kan worden door eender welke wilsbeschikking).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”