akte voor 1976

3399AAaa
Topic Starter

akte voor 1976

#1 , 10 sep 2010 07:09

als een man in 1960 een akte maakt waarin staat "dat wat bij het overlijden tot zijn nalatenschap behoort voor 1/4 volle eigendom en 1/4 vruchtgebruik naar de vrouw moet gaan", hoe moet je dat dan interpreteren, gezien die akte is opgesteld voor het nieuwe stelsel?

Betekent "nalatenschap" in die tijdsgeest zijn eigen vermogen of het gemeenschappelijk vermogen?
Plus est en vous

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 10 sep 2010 11:38

"bij het overlijden tot zijn nalatenschap behoort"

Dit lees ik als zou dat wat tot zijn nalatenschap behoort bepaald worden door het tijdstip waarop hij overlijdt.
Overlijdt hij vandaag dan zal de nalatenschap bepaald worden door de wetgeving van vandaag.
Overlijdt hij binnen veertig jaar dan zal zijn nalatenschap bepaald worden door de wetgeving die binnen veertig jaar zal gelden (en dus anders kan zijn dan de huidige).

Er staat duidelijk niet "wat tot nalatenschap behoort volgens de wetten van kracht op ogenblik van opstellen van de akte".
Daarom zie ik maar één mogelijke interpretatie.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#3 , 10 sep 2010 13:41

De uitwerking van bepalingen uit huwelijkscontracten of testamenten van voor 1976 worden getoetst op de wetgeving van dit moment.

Er staat ' wat tot zijn nalatenschap behoort ' : dit betekent zijn eigen vermogen plus zijn deel van de gemeenschap.
Zonder testament of huwelijkscontract , zou de partner nu het VG krijgen van de volledige nalatenschap. Dit kan beperkt worden tot het VG van de helft , met minimum de gezinswoning. Dus die 1/4 VG is in tegenspraak met huidige wetgeving. De 1/4 in volle eigendom kan behouden blijven , het tast een eventueel reservatair gedeelte van andere eerfgenamen niet aan.

De bepalingen in huwelijkscontracten , zeker in die van voor 1976 , zouden moeten geevalueerd worden en eventueel aangepast aan huidige wetgeving , mee rekening houdend met de familiale situatie. Ik raad regelmatig oudere echtparen met huwelijkscontract aan dit contract te 'herlezen'.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”