Beheer erfenis kind

Adinda80
Topic Starter

Beheer erfenis kind

#1 , 09 sep 2010 15:46

Mijn partner en ik wonen feitelijk samen en hebben een zoontje. Mijn partner heeft een aanzienlijk eigendom, ettelijke huizen en appartementen, zowel in eigen persoon als ondergebracht in een firma. Voorts is er ook eigendom met zijn 2 broers waar ze de erfenis kruiselings geregeld hebben, dus elk over een bepaald aandeel beschikken.
Als nu mijn partner komt te overlijden, erft dan ons zoontje alles op naam van de partner en wie staat er in voor het beheer ?
Zijn familie bestaat uit zijn mama hertrouwd, 2 broers en 1 halfzus.
Hij zou graag willen trouwen, maar ik weiger dit of is dit het enige middel om de erfenis voor ons zoontje te vrijwaren ?

Dank voor uw antwoord.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 09 sep 2010 19:15

Mijn partner en ik wonen feitelijk samen en hebben een zoontje. Mijn partner heeft een aanzienlijk eigendom, ettelijke huizen en appartementen, zowel in eigen persoon als ondergebracht in een firma. Voorts is er ook eigendom met zijn 2 broers waar ze de erfenis kruiselings geregeld hebben, dus elk over een bepaald aandeel beschikken.
Als nu mijn partner komt te overlijden, erft dan ons zoontje alles op naam van de partner en wie staat er in voor het beheer ?
Zijn familie bestaat uit zijn mama hertrouwd, 2 broers en 1 halfzus.
Hij zou graag willen trouwen, maar ik weiger dit of is dit het enige middel om de erfenis voor ons zoontje te vrijwaren ?

Dank voor uw antwoord.
Hoeveel kinderen heeft uw partner in totaal?
Als hij overlijdt en hij is niet gehuwd op dat ogenblik dan erven al zijn kinderen een gelijk deel in volle eigendom. Als uw zoontje zijn enig (erkend) kind is dan erft hij alles.
Indien u huwt met uw partner krijgt u bij zijn overlijden het vruchtgebruik van al zijn bezittingen, roerend zowel als onroerend, en zijn kinderen de blote eigendom. Bent u niet gehuwd dan krijgt uzelf niets.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Adinda80
Topic Starter

#3 , 09 sep 2010 20:19

Ons zoontje is het enige kind. Maar wie beheert de erfenis vervolgens ?
Wie zorgt ervoor dat de huurgelden op rekening van ons zoontje komen ? Wie staat in voor het dagdagelijks beleid van de firma waar verscheidene woningen in zijn ondergebracht ? Is dit automatisch de moeder van het kind (ik) of de moeder van mijn partner ? Of kan ik als moeder zijn broers aanstellen tot het kind meerderjarig is ?

Reclame

roharro

#4 , 09 sep 2010 20:22

Ons zoontje is het enige kind. Maar wie beheert de erfenis vervolgens ?
Wie zorgt ervoor dat de huurgelden op rekening van ons zoontje komen ? Wie staat in voor het dagdagelijks beleid van de firma waar verscheidene woningen in zijn ondergebracht ? Is dit automatisch de moeder van het kind (ik) of de moeder van mijn partner ? Of kan ik als moeder zijn broers aanstellen tot het kind meerderjarig is ?
Als u zoon erft vooraleer hij meerderjarig is zal er door de vrederechter een voogd worden aangesteld die toezicht moet houden op zijn belangen.

Adinda80
Topic Starter

#5 , 09 sep 2010 20:29

Dus als ik goed tussen de regels lees, is dit niet automatisch de moeder van het kind ?

Alvast dank voor uw reactie.

roharro

#6 , 09 sep 2010 20:32

Dus als ik goed tussen de regels lees, is dit niet automatisch de moeder van het kind ?

Alvast dank voor uw reactie.
Meestal is het inderdaad de nog levende ouder die als voogd wordt aangesteld.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”