verblijvingsbeding

witje
Topic Starter

verblijvingsbeding

#1 , 28 aug 2010 08:39

Volgens wat ik hier lees krijgt een overlevende echtgenoot (bv Anna) bij een verblijvingsbeding het gemeenschappelijk vermogen voor zich en moeten de kinderen wachten tot de overlevende sterft.

Als Anna dan inderdaad dat gemeenschappelijk vermogen krijgt, wat dan met het volgende: Jef heeft twee jaar voor diens dood nog een eigen (nog een ander) huis verkocht, maar de opbrengst ervan op een gemeenschappelijke rekening gestort. Is dat geld - tegenover de kinderen gezien - dan gemeenschappelijk vermogen, zodat Anna het definitief krijgt? Of moet Anna dat aangeven bij het overlijden van Jef, want dat voelt toch aan alsof Jef een deel van zijn "eigen geld" (de opbrengst) als een schenking aan Anna heeft gedaan (en schenkingen moeten toch worden ingebracht?)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 07 sep 2010 16:47

Als er gemeenschappelijke kinderen zijn , wordt bij de nalatenschap geen hersamenstelling gedaan van de diverse vermogens : gemeenschappelijk , eigen van hem , eigen van haar. Alles wordt dan gezien als 'gemeenschappelijk'.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”