Graag gedaan.Wij zijn met 5 erfgenamen waarvan 1 woonachtig te Duitsland.
Er is een kleine geldsom die op de bank stond en een huis waarvan de akte op 17 sept zal verlijden worden.
Nog even wachten dus!
Op mijn vraag aan de notaris wanneer de de verdeling zal plaatsvinden krijg ik volgend antwoord :
"Zodra de ontvanger der successierechten ons vervolgens zijn bericht van verschuldigde rechten heeft overgemaakt (gewoonlijk na enkele weken), kan tot verdeling worden overgegaan. Dit gebeurt door overschrijving op ieders rekening na ondertekening van een onderhandse akte verdeling."
Is dit de normale procedure ?
Wanneer de SSR werden ingediend, wacht de notaris inderdaad tot dat er een uitnodiging komt van de Registratie om de SSR te betalen. Vermoedelijk heeft de notaris de aangifte van de SSR gedaan en jullie hebben dat allemaal moeten ondertekenen. Eerst worden de SSR betaald, vooraleer er verdeeld wordt. Je schrijft ook dat er een onroerend goed verkocht wordt. De notaris zal misschien tot de verdeling overgaan wanneer het huis "verkocht" is.
Hoelang kan de ontvanger der successie rechten ons aan het lijntje houden ?
De registratie houdt u niet langer aan het lijntje dan dat nodig is. Houd er ook rekening mee dat deze mensen ook recht hadden op jaarlijks verlof.
Hoe kan ikzelf controleren of de notaris wel degelijk de successie rechten gestort geeft en eventueel deze dienst contacteren ?
De notaris werkt met specefieke softwareprogramma's (boekhoudkundig, rechtskundig). Elk telefoontje is geregistreerd, elke blad of kopie geteld. Je mag altijd de volledige boekhoudige lijst opvragen. Per kopie betaal je dan weer 30 of 40 cent.
Als dit de normale procedure is omdat één erfgenaam in het buitenland woont waarom worden dan de andere vier gestrafd ?
Gestraft? Waarom? Omdat je enkele weekjes langer moet wachten?
Met dank voor Uw antwoord.
Nogmaals mijn dankWij zijn met 5 erfgenamen waarvan 1 woonachtig te Duitsland.
Er is een kleine geldsom die op de bank stond en een huis waarvan de akte op 17 sept zal verlijden worden.
Nog even wachten dus!
Op mijn vraag aan de notaris wanneer de de verdeling zal plaatsvinden krijg ik volgend antwoord :
"Zodra de ontvanger der successierechten ons vervolgens zijn bericht van verschuldigde rechten heeft overgemaakt (gewoonlijk na enkele weken), kan tot verdeling worden overgegaan. Dit gebeurt door overschrijving op ieders rekening na ondertekening van een onderhandse akte verdeling."
Is dit de normale procedure ?
Wanneer de SSR werden ingediend, wacht de notaris inderdaad tot dat er een uitnodiging komt van de Registratie om de SSR te betalen. Vermoedelijk heeft de notaris de aangifte van de SSR gedaan en jullie hebben dat allemaal moeten ondertekenen. Eerst worden de SSR betaald, vooraleer er verdeeld wordt. Je schrijft ook dat er een onroerend goed verkocht wordt. De notaris zal misschien tot de verdeling overgaan wanneer het huis "verkocht" is.
Het huis is verkocht en de akte word over 10 dagen getekend maar de notaris zal het geld nog niet verdelen eerst moeten de SSR betaald worden zegt de notaris en moet de SSR dienst zijn fiat geven
Hoelang kan de ontvanger der successie rechten ons aan het lijntje houden ?
De registratie houdt u niet langer aan het lijntje dan dat nodig is. Houd er ook rekening mee dat deze mensen ook recht hadden op jaarlijks verlof.
Ik heb respect voor onze ambtenaren , maar niet voor de logica die hierachter steekt de notaris betaald sowieso de SSR ook deze van de erfgenaam in het buitenland
Hoe kan ikzelf controleren of de notaris wel degelijk de successie rechten gestort geeft en eventueel deze dienst contacteren ?
De notaris werkt met specefieke softwareprogramma's (boekhoudkundig, rechtskundig). Elk telefoontje is geregistreerd, elke blad of kopie geteld. Je mag altijd de volledige boekhoudige lijst opvragen. Per kopie betaal je dan weer 30 of 40 cent.
Dat wat te verwachten dat je daarvoor moet betalen
Als dit de normale procedure is omdat één erfgenaam in het buitenland woont waarom worden dan de andere vier gestrafd ?
Gestraft? Waarom? Omdat je enkele weekjes langer moet wachten?
Het is een discrementatie tegenover families waar er geen erfgenaam van in het buitenland zit.En aangezien alles geregeld word door de notaris zie ik ook niet in waarom men dit doet ? Het is wat ik noem pure mensen kl...rij
Met dank voor Uw antwoord.
Graag gedaan.
Ja maar , wat met die borgstelling voor de erfgenaam die in het buitenland woont waardoor de procedure wat ingekort kan worden ? Is dit waar of niet ?Stone, de SSR zal betaald worden van het geld dat op de zicht- en spaarrekening stond van de overledene. Indien het huis op 17 september definitief wordt verkocht, dan vind ik het ook niet meer dan logisch dat er pas achteraf gedeeld wordt.
Na de verkoop van het huis zal de notaris zijn kostennota opmaken. Deze worden ook nog eens van de nalatenschap afgetrokken. En dan kas men pas denken om de erfenis te verdelen.
Om die 5 erfgenamen bij elkaar te roepen is ook niet altijd gemakkelijk. Iedereen heeft tegenwoordig zijn agenda en de notaris ook.
Neen letterlijk borg staan voor iemand , naar volgens ik begrepen moeten de succesie rechten volledig betaald worden voor dat men kan overgaan tot de verdeling daar er een erfgenaam in Duitsland woont de dienst SSR moet na de betaling der SSR zijn fiat geven voor de verdeling.Met alle begrip voor je ongeduld, Stone. Na het openvallen van een nalatenschap moet je altijd geduld hebben. Bovendien is de ene nalatenschap de andere niet. Bij de ene nalatenschap zijn er enkel roerende goederen te verdelen, bij de andere enkel schulden, en bij nog een andere roerende en onroerende goederen.
Ook wij hebben in de aanvang niets anders dan kosten gehad: containers, energiecertificaat, ...
Ik stel me enkel de vraag hoe je bij die borgstelling komt? Vergis je je niet met een "volmacht"?
Dank u , eindelijk iemand die weet over wat ik spreek.Jazeker , als één der erfgenamen in het buitenland woont geeft de Registratie geen akkoord voor vrijgave vooraleer de successierechten betaald zijn. Dit kan verholpen worden indien één of meerdere 'inlanders' zich borg stellen voor de successierechten die de buitenlander zal moeten betalen. Meestal is dat geen probleem.
Maar zie nu de praktijk : er is slechts een kleine som geld in de erfenis. De grootste brok komt uit de verkoop van een onroerend goed. Nu is de vraag : hoeveel is dat waard , voor hoeveel kan het verkocht worden? Dus nu al tot een verdeling overgaan heeft weinig tot geen zin.
Wanneer de compromis van verkoop is getekend , weet de noatris meer. Op dat moment kan hij zorgen voor zo'n borgstelling zodat alles kan uitbetaald worden op het ogenblik van de akte verlijding.
Heb afgesproken met de Notaris , hij betwijfelt wel als daardoor de procedure om te verdelen sneller zal verlopen aangezien de borgstelling ook eerst goedgekeurd moet worden , ook wist hij te vertellen dat dit heel weinig aangevraagd word .Spreek af met de notaris. Vraag bij de Registratie een formulier 'borgstelling art 94' , dat U hen ingevuld terugbezorgt.
Alvast nogmaals bedankt voor uw antwoorden.'t Is niet omdat de notaris dat niet kent , dat de Registratie zo'n borgstelling niet snel kan regelen.