vernietigd testament bestaat nog

roharro
Topic Starter
Juridisch actief: Ja

vernietigd testament bestaat nog

#1 , 31 aug 2010 17:00

30 jaar geleden heeft mijn vader een notarieel testament laten opstellen. 26 jaar geleden heeft hij dat bij dezelfde notaris laten vernietigen. Nu is mijn vader overleden en aangezien er geen testament meer was, noch huwelijkcontract, heb ik een attest van erfopvolging aangevraagd bij de Registratie.
Tot mijn grote verbazing weigeren ze dat attest af te leveren en beweren ze dat er volgens het Centraal Register van Uiterste Wilsbeschikking het testament nog steeds zou bestaan. De notaris die destijds het testament heeft opgesteld en later vernietigd bevestigt mij dat het testament niet meer bestaat aangezien het op vraag van mijn vader destijds werd vernietigd. Kort voor zijn overlijden herinnerde mijn vader me er trouwens nog aan dat het oude testament niet meer bestond en dat er ook geen enkel ander bestaat.
Ik kan alleen maar hopen dat de notaris die schrapping niet aan het CRT is vergeten door te geven. Hij heeft me wel een fiche getoond waarop zijn kantoor de schrapping heeft genoteerd. Er is dus geen enkele twijfel dat mijn vader de vernietiging heeft gevraagd bij die notaris.

Wat kan ik nu verwachten indien blijkt dat de notaris dat niet heeft doorgegeven aan CRT of dat er bij CRT een fout is gebeurd?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Winston
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 31 aug 2010 17:14

Mijn innige deelneming bij het overlijden van je vader.
Pfff, kan je de notaris daar niet voor aansprakelijk stellen?
Hoe komt nu zo iets dat je zelfs geen attest van erfopvolging of geen akte van bekendheid kan krijgen? Je bent toch nog altijd het kind van je vader!

roharro
Topic Starter

#3 , 31 aug 2010 22:20

Mijn innige deelneming bij het overlijden van je vader.
Pfff, kan je de notaris daar niet voor aansprakelijk stellen?
Hoe komt nu zo iets dat je zelfs geen attest van erfopvolging of geen akte van bekendheid kan krijgen? Je bent toch nog altijd het kind van je vader!

Ingeval van testament kan er door notaris wel een akte van erfopvolging worden opgesteld. Maar er is hier geen testament meer. Mijn vader heeft het herroepen bij de notaris en het staat daar ook zo genoteerd. Alleen blijkt die herroeping niet te zijn geregistreerd bij CRT door notaris of is er een fout bij CRT zelf. Notaris gaat nu op zijn beurt CRT nog eens consulteren.....
Ik hoop dat dit niet het zoveelste wapenfeit wordt dat ik aan mijn reeds lange historische lijst met betrekking tot de ondergane stommiteiten van het notarisgild zal moeten toevoegen......

Reclame

Creatief

#4 , 31 aug 2010 22:29

Ongacht of er een testament is of niet, je bent reservatiare erfgenaam. Je hebt recht op een akte van bekendheid of akte van erfopvolging. Die twee aktes hebben niets te maken met het testament. De notaris zal eerder de overlijdensakte nodig hebben en het trouwboekje van je vader om je de akte van erfopvolging te overhandigen of een akte van bekendheid.

Voor beide aktes heb je zelfs geen notaris nodig. Je kan je wenden tot de vrederechter.

Ter informatie:
Bij een overlijden worden de bankrekening en het spaarboekje van de overledene geblokkeerd.
Om deze gelden vrij te maken is een erfrechtverklaring nodig. Een erfrechtverklaring bevat een opsomming van de mogelijke erfgenamen. Sommige diensten (bv: mutualiteit, verzekering, pensioenfonds,....) vragen na het overlijden ook naar deze verklaring.

Tot een bedrag van 744 euro kan de dienst burgerlijke stand van de laatste woonplaats van de overledene een erfrechtverklaring opmaken. Zodra de erfenis meer bedraagt dan 744 euro zijn de vrederechter van de woonplaats van de overledene of een notaris bevoegd voor het opmaken van een akte van bekendheid.

Naar aanleiding van de administratieve vereenvoudiging is het tevens mogelijk om een attest van erfopvolging op te vragen bij het lokale registratiekantoor. Voor rekeningtegoeden lager dan 50.000 euro kan het lokale registratiekantoor kosteloos een attest van erfopvolging afleveren. Indien u via het lokale registratiekantoor een attest aanvraagt, kan u best eerst contact op met de betrokken dienst.

Wat heb je nodig?
- trouwboekje(s) van de overledene
- alle gegevens betreffende de identiteit van de erfgenamen (adres, leeftijd, beroep, burgerlijke staat, enz.)

ik zou het niet begrijpen indien je geen akte van erfrechtverklaring of akte van bekendheid zou krijgen. Dat testament houdt daar helemaal geen verband mee.

roharro
Topic Starter

#5 , 31 aug 2010 23:06

@creatief:

Sedert 2009 bestaat Akte van Bekendheid (vredegerecht) niet meer.
Na mijn aanvraag voor attest van erfopvolging bij registratie hebben ze mij een brief gestuurd dat ze me niet kunnen helpen omdat er een testament "zou" bestaan Ze verwijzen me naar notaris. Notaris zegt dat testament dat ooit bestond herroepen is. Dat werd jaren geleden mij ook bevestigd door mijn vader.

Ik stel vast dat bij geen enkele bank enige rekening van mijn vader werd geblokkeerd. De banksafe van mijn vader werd eerst van een slot voorzien toen ikzelf de bank het overlijden meldde.

Mijn probleem is dat ik vrees dat de notaris de herroeping destijds niet heeft geregistreerd en dat daardoor nu heisa gaat ontstaan.

Creatief

#6 , 31 aug 2010 23:34

Mijn Akte van Bekendheid heb ik aan de notaris gevraagd. Voor de rest ken je mijn verhaal.
De Akte van Bekendheid kost ongeveer 30 €.

De reden om een bankrekening niet te blokkeren is misschien omdat er geen geld meer op stond.
Ik begrijp al te goed dat je een probleem hebt met het CRT. Ik hoop dat je ook een kopie hebt gekregen van de fiche van de notaris. Ik blijf bij mijn standpunt: de notaris heeft waarschijnljk de fout gemaakt en zal de fout moeten rechtzetten.

Nogmaals: het welof niet bestaan van het testament staat volledig los van de Akte van Bekendheid of erfopvolging!
Ga desnoods naar een andere notaris.

Vaoke

#7 , 01 sep 2010 00:57

Ik meen te weten dat de desbetreffende regelgeving sinds het begin van 2010 werd gewijzigd; een attest van erfopvolging kan worden opgevraagd bij het (bevoegde) registratiekantoor.
http://www.minfin.fgov.be/portail2/nl/t ... ount.htm#E" onclick="window.open(this.href);return false;
Een erfrechtverklaring daarentegen is slechts dienstig voor kleine bedragen (ik dacht voor een max. van zo'n 750 euro) en kan bij mijn weten afgeleverd worden door het gemeentebestuur?!
De akte van bekendheid.. dat is iets voor de notaris of de vrederechter.

Creatief

#8 , 01 sep 2010 10:12

De akte van bekendheid wordt dan afgeleverd voor bedragen boven de 750 of 770 €.

roharro
Topic Starter

#9 , 07 sep 2010 18:34

Ik verwijs terug naar mijn oorspronkelijke vraag.
Toen ik bij Registratie een Attest van Erfopvolging vroeg kreeg ik als antwoord dat ik naar notaris moest omdat er een testament zou zijn. Notaris heeft dan op zijn beurt CRT geraadpleegd, maar uit het antwoord bleek dat er geen testament meer was wegens herroeping jaren geleden. Heeft Registratie mij nu niet ten onrechte op extra kosten gejaagd aangezien ze wel een Attest hadden kunnen afleveren? Nu moet ik 350 EUR betalen voor een Akte van Bekenheid opgesteld door de notaris (notaris beweert dat hij extra opzoekingen moet doen ivm onroerende goederen...maar ik zou niet weten waarom). Werd ik nu wel terecht doorverwezen naar een notaris?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”