Ja u vergeet dat u nu geen 20 000 EUR zult krijgen omdat u eerst de vruchtgebruiker moet vergoeden. Dat kan veel meer dan de helft bedragen van dat bedrag indien die nog tamelijk jong is.Wirwar: Waarom zegt u dat het beter is om de omzetting te weigeren? Als de roerende goederen niet geindexeerd worden en ik vandaag bv. 20000 EUR kan krijgen, is het veel veel beter dan 20000 EUR te krijgen binnen 20 jaar? Wat is het voordeel om naakte eigenaar te zijn van een deel van een huis als ik er niet kan van genieten en tevens voor grote kosten gedeeltelijk verantwoordelijk ben (ik speculeer dan eigenlijk op het overlijden van iemand of op het feit dat ze zullen verkopen)? Of vergeet ik hier iets?
Als ik het goed begrijp hebt u NU 20 000 EUR in blote eigendom. Om die uitbetaald te krijgen en erover te kunnen beschikken zal u eerst het vruchtgebruik van uw stiefmoeder over dat geld moeten afkopen. U kunt nu dus nooit die 20 000 EUR volledig ontvangen. Het zal misschien maar de helft zijn of nog minder dat u ervan zal overhouden.Roharro: Als ik de omzetting van het vruchtgebruik op 20 000 EUR niet aanvaard en we weten dat de stiefmoeder maar 2 jaar ouder is dan mij, het oudtse kind van mijn vader, dan is het toch beter om die 20 000 EUR onmiddellijk te ontvangen? Die 20 000 EUR is misschien maar 7 000 EUR waard in hedendaags geld binnen 20 jaar.
De waarde van het vruchtgebruik heeft niets te maken met de rentevoeten.Ik heb het geld niet onmiddellijk nodig. Maar ik dacht dat het misschien beter was om het vruchtgebruik nu om te zetten omdat er een lage rentevoet is. Als ik het binnen 5 jaar omzet (wanneer de rentevoeten weer hoger zijn), zal ik een lager % uitbetaald krijgen. Het klopt dat haar vruchtgebruik nu niet veel oplevert, maar het kan beter worden eens de rentevoeten stijgen wat dan voor mij nadelig wordt.
Of miss ik the point?
De waarde van het vruchtgebruik heeft niets te maken met de rentevoeten.
Hangt enkel af van leeftijd vruchtgebruiker.