De wet van 19 maart 2010 ter bevordering van een objectieve berekening van de onderhoudsbijdragen is ondertussen van kracht sinds 1 augustus 2010.
Hoe een dergelijke berekening gebeurt, is mij echter een mysterie.
Omdat ik binnenkort voor de rechtbank mijn situatie moet verdedigen, tracht ik op dit ogenblik een simulatie uit te voeren van een dergelijke berekening.
Daarom zoek ik informatie over welke voordelen een vader ontloopt als zijn kinderen bij zijn ex-vrouw gedomicilieerd staan en er een gelijkmatig verdeelde huisvesting is ?
Ik heb reeds wat inspiratie gehaald in het wetsvoorstel van Guy SWennen "inzake regeling van de gevolgen van het gelijkmatig verdeelde verblijf van kinderen bij beide ouders na scheiding" maar ben eigenlijk op zoek naar een volledigere lijst, met bedragen.
Ik heb al een lijstje aangelegd. Wie wil mij helpen dit te vervolledigen of mij doorvwijzen naar webpagina's ?
ER wordt vanuitgegaan dat de vader en de moeder werken, dat de vader alimentatie dient te betalen en de kinderen bij de moeder gedomicilieerd zijn. Er is gedeelde huisvesting.
Voordelen moeder:
- ontvangen alimentatiegeld dient niet in de eigen belastingsfiche ingevuld te worden waardoor het inkomen van de moeder lager lijkt dan het in feite is
- verhoging belastingvrije minimum voor kinderen ten laste,
- reductie onroerende voorheffing
- hogere belastingsaftrek voor hypothecaire lening
-aftrek voor opvang
-goedkope sociale huisvesting
-schooltoelagen
-betere voorwaarden inzake gewestelijke en provinciale premies voor verbouwingen…)
-kinderbijslag (met eventueel een toeslag voor eenoudergezinnen , jaarlijkse schoolpremie van 25,50 € per kind ,…)
- sociale voordelen van de werkgever
Voor- of nadelen vader (er wordt gesteld dat de vader bovendien alimenatiegeld dient te betalen) :
- onderhoudsgeld is voor 80% fiscaal aftrekbaar maar het loon van de vader lijkt voor het verkrijgen van een aantal voordelen, nog altijd even hoog te zijn
- geen sociale voordelen van de werkgever
- Indien de vader met een nieuwe partner wenst samen te wonen die ook kinderen heeft, ontloopt hij weer een aantal voordelen. De berekening van de kinderbijslag zou er dan immers anders uitzien
- gevolgen op werkloosheid ?
Mijn conclusie is alleszins dat er een ernstige wanverhouding is louter door het feit dat de kinderen bij de moeder zijn gedomicilieerd. Het een en het ander kan opgelost worden door fiscaal co-ouderschap (maar dan kan het alimentatiegeld niet langer afgetrokken worden).....
Opgelet echter ! fiscaal co-ouderschap betekent niet dat alle fiscale voordelen gelijk verspreid zijn.
o Interesten en kapitaalaflossingen van hypothecaire leningen geven recht op een belastingsvoordeel afhankelijk van het aantal kinderen ten laste, lees : inwonende kinderen
o Wat de onroerende voorheffing betreft, is er een vermindering voor kinderen ten laste, lees : inwonende kinderen