Schade aan wagen door portier van andere wagen

tomholp
Topic Starter

Schade aan wagen door portier van andere wagen

#1 , 26 aug 2010 22:17

Ik heb wat schade aan mijn wagen, door een portier van een andere wagen (die er waarschijnlijk tegen geslagen werd bij het uitstappen van de andere chauffeur.)

Mijn wagen stond namelijk geparkeerd op een parking en toen ik terug kwam zag ik de schade. Er stonden geen auto's meer naast mij. (Iedereen kent dit waarschijnlijk wel :oops: )

Mijn wagen is namelijk nog full omnium verzekerd. Volgens mijn weten is dit een verkeersongeval dus valt dit onder de full omnium. Zie ik dat juist?
Zou ik dat dus kunnen aangeven aan mijn verzekering? Hierbij heb ik dan waarschijnlijk pv-nummer nodig?

Klopt het dat ik uitbetaald wordt ook al laat ik de wagen niet herstellen?

Alvast bedankt,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tmespreu
Juridisch actief: Ja

#2 , 26 aug 2010 22:45

Wat pv-nummer betreft weet ik niet, maar het is wel zo eens de verzekering(of gelijk wie) de schadevergoeding overgemaakt heeft de regels van eigendomsrecht gelden en je dus kunt beschikken over je geld zoals je zelf wilt!

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 aug 2010 10:21

U doet aangifte van beschadiging van uw wagen bij politie- gezien onbekende krijgt u een copie van het PV.
Dit is geen aanrijding.

De meeste parkings* zijn privé en vallen dus niet onder de wegcode - dat luik zal u zelf moeten afhandelen
* uitz grote parkings die wegens rechtspraak en inrichtin gelijk gesteld worden met openbaar terrein/weg

Reclame

Lightning

#4 , 27 aug 2010 11:03

Dit is geen verkeersongeval en indien u de tegenpartij niet te pakken krijgt (wat waarschijnlijk is) zal dit voor uw omnium afgehandeld worden als "eigen schade".

Voor u dus zomaar aangeeft:
1. Spring eens binnen bij u garagist om een ruwe schatting te laten maken van de kosten om dat te laten herstellen (om een idee te hebben wat u mogelijk zou kunnen krijgen van de verzekering)
2. Kijk uw contract na om te zien hoe hoog uw franchise is (om te weten hoeveel van dat bedrag u uit eigen zak gaat mogen betalen)
3. Probeer na te gaan in welke mate het aangeven van "eigen schade" uw premie de volgende jaren zal beïnvloeden (lees: verhogen)

Aangezien u voor de centen gaat is het enkel interessant als er nog wat overblijft na aftrek van 2. en 3.

Tope

#5 , 27 aug 2010 14:48

Ik zou alvast contact opnemen met mijn verzekeringsagent.
Bij Ethias autoverzekering vb is er geen franchise als je de herstelling laat uitvoeren in een door hen erkende garage. Je ' omniumpremie' echter gaat wel met 5% omhoog en dit gedurende 4 jaar.
Stipulaties kunnen verschillen van maatschappij tot maatschappij.

mava105

#6 , 27 aug 2010 16:16

Voorval: Ik kom van een receptie en zie politie naast mijn wagen op de parking staan. Een agent komt me vragen of dit mijn wagen is en ik bevestig (het is wel een firmawagen)
Blijkbaar heb ik bij het uitstappen de portier van de wagen naast mij op de parking (een dikke Jonny 4 x 4 jeep) geraakt. De bestuurder en zijn echtgenote/vriendin waren nog aanwezig, en beginnen mij uit te schelden en te beschuldigen. Gelukkig dat de politie nog terplaatse was, anders hadden die beiden mij zeker aangepakt.
Ik vroeg om de schade te mogen zien, en jawel hoor: die schade was enorm, reden waarom ze de politie gebeld hadden, die daar stond met 2 combi's en 4 man.Vastgestelde schade: een bijna onzichtbaar krasje van amper 2 mm lang in het midden van hun deur, en dit op exakt dezelfde hoogte als mijn deur.
Politie maakte een PV op en ik maakte een foto van de schade. Achteraf vernam ik via de verzekering van mijn firmawagen dat er geen schade werd vergoedt wegens te klein, en ook nog dat tegen tegenpartij een PV was opgemaakt door de politie wegens nodeloos beroep op hen doen. Naderhand heb ik er niets meer van gehoord.
Heb wel veel geluk gehad, want ik kwam van een receptie waarop mijn oppensioenstelling was gevierd en had wel een paar pinten te veel op. Daarbij had ik nog verschillende flessen sterke drank onder de arm die ik als afscheidsgeschenk had gekregen van de collega's.
Blijkbaar was de politie zo aangedaan door de enorme schade aan de wagen van tegenpartij dat ze vergaten mij te laten blazen.

Franciscus

#7 , 27 aug 2010 19:24

blazen

waarom

u staat op een parking
u komt bij de auto - u maakt nog geen aanstalte om te gaan rijden
dus waarom blazen.

Vermoedelijk zal er dus wel wat anders aan de hand zijn geweest ... en door dan alle deurtjes dicht te doen (uitgebreide registratie van de feiten) kan tegenpartij vervolgt worden voor...

Terug naar “Algemeen”