geschonken landbouwgrond werd bouwgrond

witje
Topic Starter

geschonken landbouwgrond werd bouwgrond

#1 , 26 aug 2010 22:12

Hallo,

mijn zus en ik hebben wat jaren geleden elk een struk landbouwgrond gekregen. dat was een schenking van onze ouders. dat gebeurde op dezelfde dag en in dezelfde akte. Nu is ons moeder gestorven. Nu is mijn zus kwaad, want zij zegt dat ik minder van de erfenis mag krijgen omdat mijn stuk grond van landbouwgrond nu bouwgrond is geworden. Wij moeten die gronden aangeven want die waren toen bij vooruitmaking en buiten erfdeel aan ons gegeven.

Ik kan daar toch niks aan doen dat die landbouwgrond nu bouwgrond geworden is. Onze ouders wisten dat toen ook niet, dat dat ooit nog kon veranderen. En ze hadden toen zeker niet de bedoeling mij te bevoordelen. Kan ik daar iets aan doen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 26 aug 2010 22:25

Om te bepalen hoe groot het erfdeel is dat ieder krijgt wordt de "fictieve massa" samengesteld.
Aan de nalatenschap wordt de waarde van de schenkingen toegevoegd op datum van overlijden.

Als uw bouwgrond nu meer waard dan haar stuk landbouwgrond dan zal dat meegenomen worden in de verdeling.

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 26 aug 2010 22:40

De waarde van de vroeger geschonken gronden wordt inderdaad berekend aan de waarde die ze hebben op de dag van overlijden van de erflater. Diegene wiens grond het meest in waarde is gestegen zal dan ook het verschil van zijn erfdeel afgetrokken zien worden.

En ze hadden toen zeker niet de bedoeling mij te bevoordelen Dat is net de reden waarom u nu minder krijgt van de erfenis, anders zou je wel bevoordeligd zijn.

Wij moeten die gronden aangeven want die waren toen bij vooruitmaking en buiten erfdeel aan ons gegeven.
Indien die gronden buiten erfdeel waren geschonken, en, na herwaardering NIET blijkt dat het voorbehouden erfdeel werd overschreden moeten die gronden NIET ingebracht worden. In dat geval kan uw zus niets van u eisen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Creatief

#4 , 26 aug 2010 22:50

Witje, daar kan jij zelfs niets aan doen.
Om de fictieve massa terug samen te stellen blijft geld "geld". Wat jullie vroeger aan schenkingen hebben gekregen onder de vorm van geld, bijvoorbeeld 10.000 € dat je ontving in 2004 blijft bij het samenstellen van de fictieve massa nog steeds 10.000 €.
Met gebruiksgoederen is het weer anders gesteld. Kreeg je een gloednieuwe ijskast in 2005 voor een waarde van 250 €, dan is deze op de dag van overlijden misschien maar 20 € meer waard. De ijskast en andere roerende goederen zijn onderhevig aan slijtage of zijn totaal verouderd.
Met onroerend goed is het anders gesteld en zeker met jouw stuk: de landbouwgrond is bouwgrond geworden. De bouwgrond wordt aan de waarde van vandaag herschat, alsook de landbouwgrond wordt eventueel herschat. Op basis van alle bedragen wordt de fictieve massa berekend.

Lightning

#5 , 26 aug 2010 23:01

Correctie/nuance: De schenkingen die aan de fictieve massa moeten worden toegevoegd worden gewaardeerd volgens de toestand op het moment van schenking maar tegen hun waarde op overlijdensdatum.

Dus gaat die bouwgrond toch als landbouwgrond ingebracht moeten worden maar tegen de huidige waarde (van landbouwgrond).

witje
Topic Starter

#6 , 27 aug 2010 07:04

De waarde van de vroeger geschonken gronden wordt inderdaad berekend aan de waarde die ze hebben op de dag van overlijden van de erflater. Diegene wiens grond het meest in waarde is gestegen zal dan ook het verschil van zijn erfdeel afgetrokken zien worden.

En ze hadden toen zeker niet de bedoeling mij te bevoordelen Dat is net de reden waarom u nu minder krijgt van de erfenis, anders zou je wel bevoordeligd zijn.

Wij moeten die gronden aangeven want die waren toen bij vooruitmaking en buiten erfdeel aan ons gegeven.
Indien die gronden buiten erfdeel waren geschonken, en, na herwaardering NIET blijkt dat het voorbehouden erfdeel werd overschreden moeten die gronden NIET ingebracht worden. In dat geval kan uw zus niets van u eisen.
Ok Roharro, maar dan moet ik ervoor opdraaien omdat één of andere politieker heeft beslist dat dat bouwgrond moet worden. Als die grond nu gewoon in prijs gestegen was doordat de markt zo evolueert, dan zou ik dat nog kunnen aannemen, omdat dat eerder "een toevallige gebeurtenis" is. En wat dan als die erfenis uit mekaar wordt gedaan en binnen vijf of tien jaar wordt haar stuk grond bijvoorbeeld ook bouwgrond, dan heeft zij toch ook een voordeel erbij gekregen? Een mens zou nog bang krijgen om een geschenk aan te nemen.

En een tweede vraag: als ik dat stuk nu zou verkocht hebben, bijvoorbeeld 5 jaar geleden, wat zou er dan nu moeten gebeuren?

Lightning

#7 , 27 aug 2010 07:42

En een tweede vraag: als ik dat stuk nu zou verkocht hebben, bijvoorbeeld 5 jaar geleden, wat zou er dan nu moeten gebeuren?
Zie mijn vorige reactie.
Uw grond gaat in de fictieve massa gewaardeerd worden volgens de toestand op het moment van schenking.
Waardestijging van de grond gaat dus verrekend worden, toestandswijziging (landbouwgrond -> bouwgrond) niet.

Dat wil dus zeggen dat er voor u een stuk landbouwgrond zal ingebracht worden, maar dat de waarde ervan volgens de huidige prijs van landbouwgrond zal berekend worden.
Indien de grond ondertussen niet meer in uw bezit zou zijn (bvb. verkocht), zal hij op dezelfde manier in de fictieve massa gebracht worden (dus als landbouwgrond aan huidige waarde)

witje
Topic Starter

#8 , 27 aug 2010 07:50

Zie mijn vorige reactie.
Uw grond gaat in de fictieve massa gewaardeerd worden volgens de toestand op het moment van schenking.
Waardestijging van de grond gaat dus verrekend worden, toestandswijziging (landbouwgrond -> bouwgrond) niet.

Dat wil dus zeggen dat er voor u een stuk landbouwgrond zal ingebracht worden, maar dat de waarde ervan volgens de huidige prijs van landbouwgrond zal berekend worden.
Indien de grond ondertussen niet meer in uw bezit zou zijn (bvb. verkocht), zal hij op dezelfde manier in de fictieve massa gebracht worden (dus als landbouwgrond aan huidige waarde)
Staat dat ergens in een wet of spreken de rechtbanken dat zo uit? Heeft u daar meer info over?

Lightning

#9 , 27 aug 2010 08:38

Ik kan de precieze wettekst hierover niet precies vinden maar op notaris.be staat de volgende passage:
Hoe wordt de waarde bepaald van de schenkingen? In principe kijkt men naar de toestand van het geschonken goed op het moment van de schenking en naar de waarde van het goed op overlijdensdatum.
http://www.notaris.be/erven-schenken/su ... erfgenamen
Ik ga er even vanuit dat die informatie min of meer betrouwbaar is.

Creatief

#10 , 27 aug 2010 09:12

Indien de grond verkocht was 5 jaar geleden, dan kan Witje bewijzen met haar akte dat ze er x € voor heeft gekregen. Die x € wordt dan in de fictieve massa gebracht, niet meer, niet minder. Is het zo niet?

Bovendien Witje, een nalatenschap verjaart pas 30 jaar na het openvallen van de nalatenschap. Wanneer je definitief akkoord plaatst onder de vereffening-verdeling, dan kan de nalatenschap niet meer herroepen worden. De vraag is natuurlijk: wil je nog 30 jaar in onverdeeldheid blijven? Het is goed mogelijk dat de landbouwgrond van je zus landbouwgrond blijft. Bekijk de gewestplannen eens grondig.

wanton

#11 , 07 sep 2010 16:54

Schenkingen worden gewaardeerd volgens situatie bij schenking en waarde bij overlijden van de schenker.

Situatie bij schenking : een onbebouwd stuk grond ( zonder waardebepaling)
Situatie bij overlijden : een stuk bouwgrond. ( met waardebepaling )

De herwaardering valt in het nadeel uit en zal aan waarde bouwgrond verrekend worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”