troubles!

tyfomy
Topic Starter

troubles!

#1 , 26 aug 2010 22:22

Beste,

Ik moet mijn huis verlaten op 30.08.2010.
Eerst had de huisbazin opzeg gedaan, met een maand vooropzeg, ik ben dan naar een advocaat gegaan en zo naar de vrederechter, daar werd haar verteld dat ze een schadevergoeding moest betalen. Dan heeft ze haar opzeg ingetrokken en mocht ik toch blijven, maar ik gunde haar mijn geld niet meer, aangezien ik in een "krot" woon en altijd vriendelijk en correct heb betaald heb ik in woede zelf een opzegsbrief gestuurd.
Nu het probleem is dat ik echt bijna 24/7 aan het zoeken ben geweest naar een nieuwe woning, aangezien 30.08.2010 nadert heb ik nog altijd geen nieuwe woonst gevonden ( hier in gent zijn ze echt moeilijk), nu is mijn vraag moet ik het pand verlaten op 30.08.2010 of zou ik eventueel een beetje langer kunnen blijven?
Nu heb ik daarnet een mail van mijn advocaat gekregen dat ik de schouw en boiler moet laten uitkuisen en nakijken, nu had ze me eerst gezegd dat ik de schouw niet meer moest kuisen aangezien ik deze al eens had uitgekuist, maar nu moet ik ze wel uitkuisen, en ik wil dit wel doen, maar ik kan dit niet voor 30.08.2010 klaar krijgen.
Nu de boiler, die is geplaatst door werkmannen die de huisbazin heeft gestuurd, eerst werkte die perfect en ik was blij weer warm water! maar na een paar weken begon die water te lekken, dus legden we die in de nacht af en in de ochtend weer aan, die is na tijd toch weer kapot gegaan, ik heb hier niets tegen de huisbazin van gezegd ( mijn grote fout wellicht ) maar gewoon om de reden dat als ik dit wel had gedaan ze me continu zou lastig vallen, en ik wou mezelf al die drama besparen, nu vraag ik me af of ik moet opdraaien voor de herstelling van de boiler?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tmespreu
Juridisch actief: Ja

#2 , 26 aug 2010 22:41

Wat betreft het iets langer blijven;

In de wet wordt bepaald dat wanneer een huurovereenkomst eindigt ten gevolge van een opzegging of vervalt ten gevolge van het verstrijken van de contractueel bedongen termijn (de laatste hypothese is eerder zeldzaam), de huurder om een verlenging kan verzoeken, indien hij het bewijs kan leveren van buitengewone omstandigheden (art. 11). Bedoeld worden situaties, die het de huurder, die ermee wordt geconfronteerd, uiterst moeilijk maken om het gehuurde goed bij het verstrijken van de opzeggingstermijn te verlatenDe huurder moet de aanvraag om verlenging tot de verhuurder richten bij aangetekende brief, uiterlijk één maand voor de vervaldag van de huur, op straffe van nietigheid.
De partijen zijn volledig vrij bij het vaststellen van de duur en de modaliteiten van de verlenging.

Het hangt dus af van de goodwill van de huisbazin :roll:

Herstelling boiler;

De verhuurder moet de zaak niet alleen in goede staat afleveren, hij moet ze daarin ook onderhouden. Hij moet dus tijdens de huurtijd de nodige herstellingen verrichten (artikel 1720 B.W.).

Herstellingen ten laste zijn van de verhuurder zijn onder andere:

- herstellingen aan de buitenkant van het gebouw (dak, gevels, muren);
- grote herstellingen aan vloeren en trappen;
- herstellingen aan putten en secreten;
- groot onderhoud van en herstellingen aan de verwarmingsinstallatie, aan gas-, water- en elektriciteitsleidingen;

Ten laste van de verhuurder zijn onder andere niet:

- de kosten van verfraaiingswerken, waartoe de huurder zou beslissen;

- de herbouw van het goed: indien de zaak vergaat, dan eindigt de huur van rechtswege (artikel 1722 B.W.) het in de vorige paragraaf aangehaalde voorbeeld van door de overheid opgelegde werken zou ook tot ontbinding zonder verdere aansprakelijkheid kunnen leiden, indien de kosten buiten alle verhouding tot de waarde van het goed staan;

- de herstellingen die noodzakelijk worden door de fout van de huurder;

- de zgn. “huurherstellingen”; (, d.i. het herstellen van geringere schade, die bijna steeds aan de huurder te wijten is. In de wet staan een aantal voorbeelden van wat onder huurherstellingen dient te worden verstaan (artikel 1754 B.W.), o.m. herstellingen aan haarden, schoorsteenmantels, ruiten, deuren en vensterramen, vloeren, bepleistering en bekleding van muren. Toch kan de huurder aan deze herstellingen ontsnappen, indien hij bewijst dat ze veroorzaakt zijn door bouwvalligheid of enig ander buitengewoon voorval (artikel 1755 B.W.).)

De huurder is ertoe verplicht om de verhuurder op de nodige herstellingen attent maken. Indien schade ontstaat of wordt verergerd omdat de huurder heeft nagelaten de verhuurder in te lichten, is hij aansprakelijk voor de gevolgen daarvan. (hier heb je inderdaad fout aan gedaan door na te laten van dit te melden!)

tyfomy
Topic Starter

#3 , 27 aug 2010 10:00

Oke bedankt voor het snelle antwoord, ik vlieg er onmiddelijk in! :)

Reclame

JohnD

#4 , 27 aug 2010 15:15

Nabeschouwing: Ik vraag me hier werkelijk af tyfomy, waarom je een opzeg gegeven hebt zonder eerst poolshoogte te nemen van de huurproblemen in Gent. Trouwens je huisbazin kon haar opzeg niet meer intrekken en zou alleszins die schadevergoeding moeten betalen. Als jij natuurlijk geen toegeving gedaan had bij de vrederechter. Nu ben je ermee akkoord gegaan bij de vrederechter om die opzeg als "nooit gegeven" te beschouwen. Kemel van belang als je't mij vraagt. Trouwens hoeveel zou die schadevergoeding geweest zijn ? Lekker appeltje voor de dorst dat je gemist hebt.

Je handelt daarna min of meer uit "fierheid" , neem ik aan, door zelf die opzeg te geven. Het is nog niet eens een tegenopzeg in feite.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

artemis

#5 , 27 aug 2010 15:49

Nu de boiler, die is geplaatst door werkmannen die de huisbazin heeft gestuurd, eerst werkte die perfect en ik was blij weer warm water! maar na een paar weken begon die water te lekken, dus legden we die in de nacht af en in de ochtend weer aan, die is na tijd toch weer kapot gegaan, ik heb hier niets tegen de huisbazin van gezegd ( mijn grote fout wellicht ) maar gewoon om de reden dat als ik dit wel had gedaan ze me continu zou lastig vallen, en ik wou mezelf al die drama besparen, nu vraag ik me af of ik moet opdraaien voor de herstelling van de boiler?
Wanneer is die geplaatst?

Wel jammer dat je haar niet onmiddellijk hebt ingelicht over het lekken van de nieuwe boiler. Ofwel is die slecht geplaatst, ofwel is er een defect aan het toestel wat toch onder garantie staat. Niet jouw fout en niet de fout van de huisbazin.

Terug naar “Huren”