buitenlandse rekening ex

mrpingping
Topic Starter

buitenlandse rekening ex

#1 , 26 aug 2010 17:03

Hoi,

Ik heb samen met mijn nieuwe vriendin een huis gebouwd. Nu wordt ze door de belastingdienst lastig gevallen omdat deze een buitenlandse rekening heeft gevonden toen ze nog bij haar ex-man was. Haar ex-man is zinnens om te verhuizen naar Hongarije waardoor hij zijn ganse hebben en houden aan het verkopen is. Mijn vriendin heeft geen weet van een buitenlandse rekening, haar ex-man was/is een grote "foefelaar" als het op geldzaken aankwam/komt.

Nu heeft iemand me gezegd dat in het slechtste geval de belastingdienst mijn vriendin kan aanspreken i.v.m. ontdoken belastingen op deze buitenlandse rekening EN om het nog erger te maken ... dat de woning kan aangeslagen worden!

Kan dit zomaar, kan de staat een woning aanslagen om belastingen te innen indien de persoon waarbij de belastingen dienen geïnd te worden slechts voor 50% eigenaar is? Indien ja, lijkt het me raadzaam om deze woning zo vlug mogelijk te verkopen en de winsten te delen. Dit om mijn deel te beschermen!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 aug 2010 18:07

Een schuldeiser kan beslag leggen op een woning als de schuldenaar hiervan gedeeltelijk eigenaar is.

U bent voor de helft eigenaar. Bij eventuele gedwongen verkoop komt de helft van de opbrengst u toe. Die gaat niet naar de belastingen.

lucgescheiden

#3 , 26 aug 2010 18:44

Stel dat:

- u geen idd geen weet hebt van een buitelandse rekening,
- u de woning wenst in te kopen, maar gezien de vereffening en verdeling nog steeds bezig is, en
deze net niet in orde raakt, net omdat uw ex-partner deze aanslag verwacht. En vandaar deze procedure blijft rekken...

Ik neem aan dat het dan om een persoonlijke schuld gaat van deze ex-partner?
(een partner mag er wettelijk toch geen rekeningen op na houden waarvan u geen weet hebt?)

En dat dit geen reden kan/mag vormen om het huis gedwongen openbaar te laten verkopen aan derden?
( u hoeft toch geen slachtoffer te worden van het gefoefel van uw ex-partner?)

Indien toch; wat dan met het recht op preferentiële toewijzing?
( ik zo denken dat de gezinsbelangen voorgaan op de persoonlijke fiscale boetes van uw ex?)

Iemand ervaring mee?
Handige documenten voor Personenrecht

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 aug 2010 22:18

Ik neem aan dat het dan om een persoonlijke schuld gaat van deze ex-partner
Ik neem aan dat partijen niet gehuwd zijn met scheiding van goederen.
Het betreft een aanslag voor een periode dat man en vrouw nog samenleefden. De aanslag wordt op beider namen gevestigd en zij zijn beiden hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van de belastingen.

De vrouw geniet ook van deze buitenlandse rekening. De inkomsten zijn gemeenschappelijk. De helft van deze buitenlandse rekening is van de vrouw ...

lucgescheiden

#5 , 26 aug 2010 23:41

Wanneer uw echtgenoot, zonder medeweten van uzelf, de wet overtreedt, dan denk ik dat dit 'misdrijf' hoofdelijk valt.
U kan hiervoor moeilijk aansprakelijk worden gesteld, mag ik veronderstellen.
Eventuele gevangenisstraf en/of penitale aanslagen zijn vervolgens als persoonlijk te bestempelen.

In het andere geval:
De vrouw geniet ook van deze buitenlandse rekening. De inkomsten zijn gemeenschappelijk. De helft van deze buitenlandse rekening is van de vrouw ...
Praktisch zal het echter zeer moeilijk, tot zelfs onmogelijk, blijken om de rekeningstand te achterhalen op het moment van echtscheiding.
Maar te denken aan; bankgeheim buitenlandse banken, afspraken tussen beligische fiscus en hongaarse fiscus aanwezig (?), bevoegdheid van de belgische notaris, ...
En zelfs indien deze gegevens toch bekend raken; hoe gaat de ex dit geld kunnen terugvorderen? (mogelijk is de procedure van vereffening en verdeling reeds lang afgesloten...)

En hoe lang zou dergelijk procedure slag vervolgens aanslepen?
Ik denk dat de belgische fiscus hierop al veel sneller zal overgaan tot het aanslagen van het huis.
Handige documenten voor Personenrecht

Terug naar “Echtscheiding”