vraagjes inv met voorschot

moederke27
Topic Starter

vraagjes inv met voorschot

#1 , 25 aug 2010 18:36

beste,

ik heb een dikke 2maand geleden mijn slaapkamer te koop aan geboden via internet.
deze was verkocht door een mannelijk persoon deze heeft me 200€ voorschot gestort gehad.
we hadden afgesproken dat hij ten laatste 24/08/2010 deze slaapkamer zou komen afhalen.
omdat ik ook aant verhuizen ben moest deze buiten.
nu heeft die deze niet komen ophalen en zit ik met problemen dat ik deze niet verhuist krijg.
de persoon eist zijn voorschot terug deze werd gestort op 20/07/2010 een dikke maand geleden,
dus volgens mij tijd genoeg om slk komen af te halen...
ben ik verplicht zijn voorschot weer te geven?
anders had ik deze allang verkocht gehad aan andere personen die ook intresse erin hadden.
groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 aug 2010 10:24

Kunt u de overeenkomst bewijzen? Maw, hebt u mails of briefwisseling waaruit blijkt dat er een overeenkomst tussen jullie beide bestaat? Zo ja, dan kan je eisen dat de andere partij deze overeenkomst eerbiedigt.

moederke27
Topic Starter

#3 , 26 aug 2010 13:35

ja heb emails waaruit blijkt dat hij voor 23/08/2010 deze dient af te halen hadden dan al uitzondering gemaakt tot 24/08/2010
en nu heb ik hem een email gestuurd dat ik hem nog ter beschikking hou tot 27/08/2010 te 16uur.

dit heb ik gestuurd naar hem:

beste,

ik geef u nog tot en met vrijdag 27/08/2010 te 16uur.
om de slaapkamer af te halen.
indien deze niet afgehaald word voor 27/08/2010 te 16uur zie ik me genoodzaakt het voorschot in te houden voor de lasten.
vrijdag 27/08/2010 moet ik de sleutels overhandigen aan de huisbaas.
gelieve email te sturen voor af te spreken wanneer je erachter gaat komen.

vriendelijke groeten.

dit kreeg ik als antwoord:

VOOR 27- 08 - 10 uiterlijk !!
wil ik mijn geld terug.

waarop ik weer:

ik heb reeds zelf mijn advocaat geraadpleegt,
deze vertelde me dat ik je nog de kans moest geven tot 27/08/2010 daar ik mijn woning die datum verlaat,
dus bij niet afhaling ben ik niet aanspraakelijk voor het voorschot dat u mij gestort heeft, daar u normaal op 24/08/2010 ten laatste deze kwam afhalen na telefonisch onderhoud,
ik hou ze nog tot 27/08/2010 te 16uur hier.

vriendelijke groeten

sorry hoor maar ik heb hem een maand en half de tijd gegeven om deze te komen afhalen.
hij had al 3maal gezegd te komen maar kwam 3maal niet opdagen,
als je hem dan belde of email stuurde kreeg je geen reactie.
volgens mij heeft deze persoon de centen niet om ze te betalen en probeert die het nu zo te spelen,
maar dan had deze ze maar niet moeten kopen.
zoals ik eerder al zei was deze anders al lang verkocht aan iemand anders en dan had ik er geen last meer van.
want doordat deze hier nog op geslagen staat kan ik die ruimte niet opkuisen.

vriendelijke groeten moederke.

Reclame

moederke27
Topic Starter

#4 , 26 aug 2010 13:42

dit zijn de eerdere mails tss hem en mij:

beste,

bij deze de gegevens.

(naam voornaam)
(adres)
(tel nr)

bankgegevens:

kbc: 734-*******-**

voor de slaapkamer van de prijs van 800€
als het voorschot op de rekening staat haal ik het van het internet af en dan stuur ik je een email met bevestiging van je voorschot.
ook een papier voor de verkoop zodat er later geen discutie kan zijn.
vriendelijke groeten

beste (naam).

het voorschot van 200 euro
is aan u overgemaakt.

vrg, (naam).

beste,

bij deze de overeenkomst van de slaapkamer.
de verkoopsom bedraagt 800€
voorschot ontvangen op 20/07/2010 ten bedrage van 200€
dient nog te betalen 600€ bij ophaling of gestort te worden voor de ophaling gebeurd.

vriendelijke groeten

beste mevrouw

ik heb met het verhuisbedrijf gebeld, en a.s. maandag kunnen ze mij vertellen wanneer
de slaapkamer kan worden opgehaald, ik zal u dan meteen berichten.

mag ik u vragen om mij u telf nr nogmaals door te geven.

vrg.

beste,

tel nr is **********

wij zijn vanaf vandaag tot 1augustus niet thuis.
daarna 3weken thuis dus voor 23/08/2010 dient deze afgehaald te worden.

vriendelijke groeten

beste,

na niet nakomen van het afhalen van de slaapkamer op dinsdag 24/08/2010
ben ik genoodzaakt uw voorschot van 200€ in te trekken.
daar ik u op dinsdag 24/08/2010 meermaals heb proberen te contacteren en geen antwoord kreeg.
enkel s'morgens om 11u37 heb ik je aan de lijn gehad daar je toen vertelde dat ze achter de bus waren om de slaapkamer te komen halen,
maar sedert dien heb ik je niet meer gehoord.
bij deze beschouw ik de verkoop als nietig.

je wist dat dinsdag 24/08/2010 de laatste dag was voor het afhalen.
dan heb ik nog een uitzondering gemaakt want eigenlijk moest die voor 23/08/2010 weg.

vriendelijke groeten

daarna de mails in eerdere post.

de rest is allemaal via telefoon gedaan.

float
Juridisch actief: Ja

#5 , 26 aug 2010 19:20

Art. 1612 BW:
"De verkoper is niet verplicht de zaak te leveren, indien de koper de prijs niet betaalt en de verkoper hem geen termijn voor de betaling heeft toegestaan."

Art. 1613 BW:
"Evenmin is hij tot levering verplicht, zelfs wanneer hij een termijn voor de betaling heeft toegestaan, indien de koper, sinds de koop, failliet gegaan is of in staat van onvermogen is geraakt, zodat de verkoper in het dreigend gevaar verkeert de prijs te verliezen; tenzij de koper borg stelt voor de betaling op het bepaalde tijdstip."

Art. 1654 BW:
"Indien de koper de prijs niet betaalt, kan de verkoper de ontbinding van de koop vorderen."

Art. 1184 BW:
"In wederkerige contracten is de ontbindende voorwaarde altijd stilzwijgend begrepen, voor het geval dat een van beide partijen haar verbintenis niet nakomt.
In dit geval is het contract niet van rechtswege ontbonden. De partij jegens wie de verbintenis niet is uitgevoerd, heeft de keus om ofwel de andere partij te noodzaken de overeenkomst uit te voeren, wanneer de uitvoering mogelijk is, ofwel de ontbinding van de overeenkomst te vorderen, met schadevergoeding.
De ontbinding moet in rechte gevorderd worden, en aan de verweerder kan, naar gelang van de omstandigheden, uitstel worden verleend."

Nietigheid moet worden vastgesteld, u kunt geen nietigheid opleggen. U kunt niet gewoon die 200 EUR nemen als schadevergoeding. Dit werd nergens overeengekomen. Als u akkoord gaat om de overeenkomst te verbreken, zal u die 200 EUR moeten terugbetalen anders is er een verrijking zonder oorzaak.
Ofwel zal jij moeten dagvaarden ofwel zal hij dagvaarden aangezien je hem al in gebreke hebt gesteld. Je kunt vooraleer je dit doet ook een minnelijke schikking proberen bij het vredegerecht.

Terug naar “Consumenten Koop”