echtscheiding

DCX1h
Topic Starter

echtscheiding

#1 , 02 nov 2006 15:40

Ik bevind mij in de volgende situatie:
- ben 1 jaar gehuwd onder wettelijk stelsel en ben samen met mijn ex eigenaar van een woning die gehypothekeerd is.
- ik heb een aantal maanden geleden in onderling (schriftelijk) akkoord de echtelijke woning verlaten en huur nu een appartement.
- mijn ex start nu "wereldoorlog 3" tegen mij en is werkelijk met niets akkoord en stelt volledig onzinnige eisen.
- onze gemeenschappelijke woning kan nu voor een zeer goede prijs verkocht worden maar nu reeds is duidelijk dat indien ik toestem met de verkoop ik een hoop "sh...." op mijn kop ga halen en er het raden achter heb wanneer zij ooit akkoord zal zijn met de verdeling van de koopsom. Voor haar is het immers zeer simpel; zij wil gewoon eerst in de pot graaien en wat er overblijft is voor mij.
- zij is van de gegoede komaf en zal dus gemakkellijk de zaken jaren kunnen doen aanslepen.
- de lening wordt door ons beide verder betaald; zij stort gewoon een bepaalde som op mijn rekening en vervolgens wordt de volledige vervaldag door de bank van mijn rekening gehaald. Dit is zo door haar beslist en er is geen geschrift over.

Ik had nu gedacht voordat ik een verkoopcompromis teken eerst een schriftelijk akkoord van haar te eisen over de verdeling van de koopsom.
Wil zij dit niet weet ik wat mij te wachten staat en ga ik NIET akkoord met de verkoop uit de hand, annuleer onmiddellijk mijn domicili?ring zodat de vervaldagen van de bank niet meer betaald worden. Zij heeft dan de keuze ofwel betaald zij de lening alleen verder ofwel gaan wij naar een gedwongen openbare verkoop met het risico van een mindere opbrengst. Ik ben vrijwel zeker dat zij nooit alleen zal willen instaan voor de betaling van de lening en bijgevolg zal een openbare verkoop onafwendbaar zijn.
Moest er om ??n of andere reden een loonsbeslag ten mijne laste komen zal ik onmiddellijk een procedure "collectieve schuldenregeling" aanvragen. Ik kan immers niet en een huur en een loonsbeslag betalen. Zijn er nog risico's die ik over het hoofd zie.

Een hele boterham ik weet het maar alle goed raad is welkom.
Laatst gewijzigd door DCX1h op 02 nov 2006 19:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dieke

#2 , 02 nov 2006 18:28

Ik zie het probleem niet ivm die verkoop. Als julie beiden instemmen met een verkoop, ook al is die "uit de hand", dan nog moet die via de notaris verlopen. Bij de notaris van jullie keuze moet je dan alleen maar doorgeven dat je de afgesproken prijs in 2 cheques wil krijgen, voor ieder de helft. Zij kan helemaal niet ervoor zorgen dat zij bijvoorbeeld de hele som zou krijgen en jij niets.

Ik veronderstel toch dat de akte op jullie beider naam staat? Dan hebben jullie het beiden voor de helft gekocht en dus kunnen jullie het ook beiden voor de helft verkopen.

DCX1h
Topic Starter

#3 , 02 nov 2006 19:28

Maar dat is nu juist het probleem. Zij is niet tevreden met de helft en wil meer. Zij sleurt er vanalles bij om meer te eisen dan de helft. Als de verdeling niet van tevoren goed geregeld is dan gaan de poppen achteraf aan het dansen.

Reclame

dieke

#4 , 03 nov 2006 11:29

In mijn ogen kan ze niets extra's eisen puur bij de verkoop van jullie huis. Al die andere dingen waar ze meent recht op te hebben zal ze achteraf moeten bedisselen maar kunnen niet gekoppeld worden aan de verkoop van het huis.

Als ik dus goed begrijp dat zowel zij als jij akkoord gaan met de verkoop zoals die nu op tafel ligt, zou ik in uw plaats als de bliksem tekenen. Ze heeft denk ik (ben geen jurist!) geen poot om op te staan als ze bij de ondertekening van de definitieve akte meer dan de helft van het bedrag zou willen opeisen.

Dus, slim zijn en niets maar dan ook niets over verdeling op voorhand op papier zetten. Puur wettelijk gezien heeft ze op niets meer dan de helft recht, dus slapende honden op dat vlak niet wakker maken, zou ik zeggen. Als zij denkt dat ze bij de ondertekening van de definitieve akte nog kan moeilijk doen over de verdeling, heeft ze het mis.

DCX1h
Topic Starter

#5 , 03 nov 2006 17:13

Dus als zij vind dat ze om bepaalde redenen recht heeft op meer dan de helft van de verkoopprijs zal zij dat moeten trachten te bekomen in het kader van de boedelverdeling ?

Bent u er zeker van dat de notaris mij de helft van de koopsom moet geven ? Ik wil niet voor onverwachte verrassingen staan bij de ondertekening van de verkoopakte en - door haar onredelijke eisen - misschien nog vele maanden moeten wachten op mijn part.

Wesley

#6 , 03 nov 2006 18:03

u hebt aangekocht elk voor 1/2de, dus ook recht op 1/2de koopsom.

Mogelijke afwijkingen: als kan aangetoond worden dat ene partij meer schulden heeft dan andere (vb, 1 vd 2 betaalde aandeel niet meer in afbetaling, 1 vd 2 betaalde commissie makelaar)

Maar principe: elk de helft.

In de boedelverdeling kan hiervan worden afgeweken, mits akkoord van beide partijen. Zou niet inzien hoe zij u hiertoe kan dwingen.

Hou er wel rekening mee dat de koopsom - die de notaris u principieel meteen zal uitbetalen - niet los staat van die boedelverdeling.

DCX1h
Topic Starter

#7 , 03 nov 2006 18:08

Haar vader heeft in belangrijke mate financi?el tussengekomen in de bouw van de woning en zij wil (natuurlijk) al die centen terug. Moet ik nu geloven dat de notaris mij bij de verkoop dus de helft MOET uitbetalen en dat zij achteraf in het kader van de boedelverdeling maar moet trachten haar centen terug te krijgen (die ik echt wel bereid ben te geven hoor, dit is immers redelijk). Andere zaken zijn dat niet en dat is het probleem.

Terug naar “Echtscheiding”