Hospitalisatieverzekering

Jorre
Topic Starter

Hospitalisatieverzekering

#1 , 14 sep 2006 13:58

Vele gezinnen sluiten een hospitalisatieverzekering af voor de leden van hun gezin, hetzij als particulier, hetzij via de werkgever.
Bij scheiding is er veel onzekerheid over wat kan en mag of niet.
Ik ben dus eens gaan informeren bij enkele verzekeraars.

Bvb. bij DKV zegt men daar het volgende over:

1. Het kind kan slechts ??n hospitalisatieverzekering hebben, maakt niet uit bij welke ouder het is gedomicilieerd of mutualiteit heeft.

2. Als er reeds een hospitalisatieverzekering bestaat, en de andere ouder wenst dit op te zeggen voor zijn/haar kind (en dat kan/mag), dan dient rekening gehouden te worden met drie maanden vooropzeg!

3. In geval van punt 2: als de ex-partner (bij de hospitalisatieverzekring reeds bestond) zich hier niet mee akkoord verklaart, dan kan het contract niet worden opgezegd door de andere persoon.

4. In geval van hospitalisatie, en door elke ouder werd een hospitalisatieverzekering afgesloten voor hetzelfde kind, dan geldt het langstlopende contract.
Dubbele hospitalisatieverzekering voor het kind is dus onzinnig, want ??n van de ouders betaalt dus voor niets.

5. Hospitalisatieverzekeringen zijn aan te raden, maar zijn niet verplicht.
Wie dus een verzekering aangaat, kan de ex-partner/ouder niet verplichten hierin mee te betalen.
Logischerwijze zou men in dat geval bij afhandeling van een dossier na hospitalisatie de ex-partner wel kunnen vragen om bij te dragen in uitzonderlijke medische kosten, NA dat alle andere kosten werden vergoed door mutualiteit en verzekeraar.

6. Voorwaarden kunnen verschillen van verzekeraar tot verzekeraar (DKV, Ethias, CM,...); het beste is dat je hun helpdesk contacteert, en uitleg vraagt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
miekemuis

#2 , 19 sep 2006 09:25

Zijn er documenten beschikbaar waarop de gegevens van jorre ivm de hospitalisatieverzekering terug te vinden zijn? Deze gegevens komen van DKV. Gelden die ook voor andere verzekeringsmaatschappijen?
Ook had ik nog een bijkomend vraagje: mijn ex beweert (en ik wil dat wel geloven) dat hij via zijn werkgever een hospitalisatieverzekering heeft voor de kinderen uit ons huwelijk en zijn tweede relatie. De kinderen zijn bij mij gedomicilieerd en ten laste. Nu meen ik toch te weten dat de ene hospitalisatieverzekering andere voorwaarden heeft dan de andere. Lijkt het dan niet logisch dat in geval van medische problemen de hospitalisatieverzekering die de beste voorwaarden biedt aangesproken kan worden? (Ik sloot een hospitalisatieverzekering af bij het begin van de scheiding, ik weet niet wanneer mijn ex deze hospitalisatieverzekering afsloot)

Miekemuis.

Jorre
Topic Starter

#3 , 05 okt 2006 15:48

Miekemuis, ik heb er persoonlijk geen ervaring mee, maar ik denk er het volgende van: (Ik kan fout zijn, hoor.)
Zijn er documenten beschikbaar waarop de gegevens van Jorre ivm de hospitalisatieverzekering terug te vinden zijn? Deze gegevens komen van DKV. Gelden die ook voor andere verzekeringsmaatschappijen?
Niet noodzakelijk; elke maatschappij heeft zijn eigen voorwaarden, de ene al wat strenger of soepeler dan de ander. Sommige verzekeraars zien er geen graten in als je kind bij verschillende verzekeraars is verzekerd, als je maar de premies betaalt. Het is slechts bij interventie dat het probleem van dubbele verzekering naar voor komt.
Ook had ik nog een bijkomend vraagje: mijn ex beweert (en ik wil dat wel geloven) dat hij via zijn werkgever een hospitalisatieverzekering heeft voor de kinderen uit ons huwelijk en zijn tweede relatie. De kinderen zijn bij mij gedomicilieerd en ten laste. Nu meen ik toch te weten dat de ene hospitalisatieverzekering andere voorwaarden heeft dan de andere. Lijkt het dan niet logisch dat in geval van medische problemen de hospitalisatieverzekering die de beste voorwaarden biedt aangesproken kan worden? (Ik sloot een hospitalisatieverzekering af bij het begin van de scheiding, ik weet niet wanneer mijn ex deze hospitalisatieverzekering afsloot)
Als jij bij het begin van de scheiding een hospitalisatieverzekering afsloot, en je weet dat er geen werd afgesloten tijdens de huwelijksgemeenschap (want dat zou je, denk ik, toch geweten hebben :wink: ), dan veronderstel ik dat jouw contract het langstlopende is.

Het kan best zijn dat het jongste contract betere voorwaarden heeft, maar het gaat om een commercieel product (concurrentie tussen verzekeraars), nietwaar? [Tenslotte ben je niet verplicht een hospitalisatieverzekering af te sluiten.]
In dit geval is het logischerwijze het langstlopende contract geldig (en daar werden ook de meeste premies betaald), en het andere: jammer van het geld.

Mochten er nog mensen zijn die hier iets meer over weten, breng het gerust aan, want het onderwerp interesseert mij wel.

Reclame

Chat

#4 , 02 nov 2006 15:02

Ben geen expert maar werk wel in de bankwereld en bij ons is het zo dat het kind verzekerd is bij diegene waar hij gedomicileerd is.
Persoonlijk heb ik een gezinspolis en alle personen die op hetzelfde adres gedomicileerd zijn, worden bij opgenomen in de hospitalisatieverzekering nadat ik dat meedeel en document invul ter wijziging van de polis.
Mijn ex heeft hospitalisatie via z'n werkgever maar onze kids worden hier niet in opgenomen gezien ze niet bij hem gedomicileerd zijn en dat geldt niet alleen voor onze maatschappij denk ik al ben ik hier niet 100% zeker van, ik kan enkel voor ons spreken.
Groetjes,
Chat

Terug naar “Echtscheiding”