#4 , 18 aug 2010 13:18
Een bijkomende vraag :
Ik heb me laten vertellen dat er niet alleen zoiets is als het recht om kinderalimentatie te ontvangen van ex-partner, maar dat er ook voorwaarden moeten vervuld worden door de partij die de alimentatie ontvangt. Zo zou gebrek aan respect en het achterhouden van informatie over studieresultaten en evolutie van het kind het recht op het ontvangen van alimentatie kunnen ondermijnen. M'n vriend heeft z'n (ondertussen meerderjarige !) zoon al ongeveer 13 jaar niet meer gezien tenzij door 'm toevallig tegen te komen op straat of bij familie waar de zoon nog wel af en toe komt. Ook dan wordt mijn vriend door z'n zoon totaal genegeerd, als hij hem tegenkomt draait hij gewoon z'n hoofd om. De moeder speelt het anders, die bekladt m'n vriend achter z'n rug om en stuurt via facebook/mail scheldtirades vol haat, probeert op dezelfde manier ook onze relatie te ondermijnen door allerlei vuile was buiten te hangen.
Toen ze indertijd scheidden (zo'n 18 jaar geleden) en alimentatie ter sprake kwam was haar eerste bitse opmerking "ziet ge dienen nieuwen auto hier voor de deur staan ? die gaat gij afbetalen". Elke maand opnieuw, al die jaren al, legt de moeder bij de politie klacht neer omdat de alimentatie niet op tijd betaald wordt. Dat was inderdaad vaak het geval maar hij heeft het altijd regelmatig bijgebeend. Alleen is er al die tijd niets voor teruggekomen, geen woord, enkel boze blikken en een hoop beledigingen. Soit, allemaal niet zo fraai en we zullen wel niet de enigen zijn die in zo'n situatie zitten maar ik vraag me concreet af of we op basis hiervan iets kunnen ondernemen om de alimentatie stop te zetten.