Nieuw Samengesteld gezin - huis

Chat
Topic Starter

Nieuw Samengesteld gezin - huis

#1 , 02 nov 2006 13:36

Wij zijn een nsg en wonen samen sinds 6 maanden in het huis van m'n vriend. Hij heeft ??n zoon van 15, ik heb drie kids (16-10-9) en heb zelf geen eigendom. Al onze kids zijn in co-ouderschap bij ons en hun papa/mama.
Maandelijks betaal ik een soort huur om alle dagelijkse kosten te delen, wat ik niet meebetaal zijn de afbetaling van zijn huis en de daarbijhorende kosten als kadastraal inkomen en schuldsaldoverzekering e.d. Wel zijn we aan het verbouwen in zijn huis en delen we alle kosten hiervan (omdat dat deels is voor het nieuwe grote gezin) en betaal ik mee in alle onderhoudskosten die er wel zijn door slijtage ofzo.
Toen we van plan waren om te gaan samenwonen, wilden we bij de notaris een akte maken om het huis van ons beide te maken maar zeker geen nadelige dingen te doen ten opzichte van zijn zoon, en dan zouden we ook alle kosten echt gedeeld hebben, maar dat kan blijkbaar niet volgens de notaris. Sterker nog, de notaris zei ons dat de enige mogelijkheid voor ons is dat we zouden trouwen en het huis inbrengen volgens een bepaald percentage omdat hij het al sinds 5 jaar aan het afbetalen is. Zijn erfdeel zou dan naar mij en zijn zoon gaan (elk de helft) en het mijne naar hem en mijn kids (helft voor hem, helft voor mijn 3 kids die dus die helft door 3 delen). Dit hebben wij zo begrepen en daar hebben we geen moeite mee alleen wilden we niet direct trouwen (beiden gescheiden enz..).
Nu wonen we dus gewoon samen en hebben wel de bedoeling om te gaan trouwen binnen een tijdje maar wat kan er nu intussen aan gedaan worden opdat ik niet zomaar op straat kom te staan met m?n kids indien er m?n vriend iets overkomt?
Wonen wij officieel ook samen? Of moet dit gespecifieerd worden ergens? Of is het voldoende dat ons adres samenstaat?
Ik vraag dit niet zomaar, hij moet immers binnen een maand een openhartoperatie ondergaan en ik ben toch wel een beetje bezorgd hieromtrent. Ik stak al m?n spaargeld in de verbouwingen en er staat niks officieel op papier, ik weet dat hij dat nooit zal misbruiken als we bvb uit elkaar zouden gaan, we houden daar zelf wel papieren van bij. Maar in het geval van overlijden, is er niets dat ons beschermt. Het huis is dan volledig van z?n zoon, die minderjarig is en officieel bij z?n mama woont, maar wat gebeurt er dan voor ons?? M?n vriend wil hier wel iets over op papier zetten maar volgens onze notaris heeft dat maar een beperkte waarde, immers als zijn zoon dat testament zou aanvechten, heeft het volgens haar geen waarde en blijf ik dus met niets over.
Graag jullie mening/raad.
Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 04 nov 2006 15:53

Beste ,

U heeft van mijnentwege reeds een antwoord ontvangen via andere weg!

Wanthon.

j.demoor

#3 , 04 nov 2006 19:28

?Art.745bis.Wanneer de overledene afstammelingen, geadopteerde kinderen of afstammelingen van deze achterlaat, verkrijgt de langstlevende ECHTGENOOT het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap??(B.W.=Burgerlijk Wetboek).
Zolang u geen ECHTGENOOT bent verkrijgt u bij overlijden van uw partner ook geen vruchtgebruik,noch enig ander recht,op diens vermogen,inbegrepen diens huis.U kan dan wel aan zijn erfgenamen vergoeding vragen voor wat u in zijn huis investeerde,mits die investeringen te bewijzen en aan te tonen dat ze niet als woonvergoeding of schenking bedoeld waren.

Reclame

Chat
Topic Starter

#4 , 06 nov 2006 14:37

Bedankt voor jullie reacties!
We zijn inmiddels registratie van ons samenwonen gaan doen en zullen zeker trouwen al lukt dat nu niet echt meer voor de operatie..
Groetjes,
C

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”