Kan mijn vriend het hoederecht krijgen?

DolceVita
Topic Starter

Kan mijn vriend het hoederecht krijgen?

#1 , 18 aug 2010 07:57

Hallo iedereen, ik weet niet goed waar te beginnen want het is ondertss al een hele soap geworden dus ik zal beginnen bij het begin.
Een paar jaar geleden leerde mijn vriend een vrouw kennen in Bulgarije.Toen hij haar leerde kennen was ze al een tweede keer getrouwd en had ze een kindje van 3 jaar. De vrouw is van Russische afkomst. Na een jaar heen en weer gereis heeft hij na heel veel moeite en papierwerk haar naar Belgie gehaald en heeft ze haar zoontje achtergelaten bij haar schoonfamilie in Rusland. 1 maand na aankomst was ze zwanger. Ze had niks bij, enkel wat kleren en mijn vriend heeft toen alles alleen moeten kopen. Huisraad, meubels, enz. Zij heeft 2 jaar niet gewerkt en mijn vriend heeft haar en zijn zoontje moeten onderhouden met 1 loon. In het begin was ze tevreden met normale dingen maar het werd alleen maar erger en erger. Ze deed al het geld op. Mijn vriend had er al snel genoeg van maar bleef bij omwille van hun zoontje. Een goeie 2 jaar geleden leerde hij mij kennen en zag hij een uitweg uit zijn problemen. Het heeft nog een jaar geduurt voor hij de stap heeft durven zetten om haar te verlaten. Hij had het moeilijk met het feit dat hij z'n zoontje maar om de week zou zien maar zag in dat een kind niet gelukkig is bij ouders die constant ruzie maken. Toen hij verhuisde gaf ze hem de visa kaart met 2000 euro schulden op en zei dat ze op zijn naam stond en dat hij het maar moest afbetalen. De meubels die hij gekocht heeft en alleen op zijn naam staan heeft hij daar gelaten omdat hij z'n zoontje niet zonder meubels wou achterlaten. Ze zijn samen naar een bemiddelaar gegaan die een regeling voor 1 maand heeft opgesteld (week bij de mama, week bij de papa) en na die maand gingen ze terug samen komen voor de verdere regeling. Toen ze een 2de keer samenkwamen is zij weggegaan bij de bemiddelaar omdat ze geen regeling wou op papier zetten. Toch is de regeling week bij de mama en week bij de papa nog 9 maanden verder gegaan met onderlinge toestemming maar gewoon mondeling en niks op papier. Mijn vriend was wel degelijk vragende partij om iets op paier te zetten maar z'n ex wou niet omdat ze vond dat het nog te vroeg was. In maart kregen we op een woensdagavond een VONNIS in de brievenbus waarin stond dat mijn vriend 'veroordeeld' was bij verstek en als uitspraak was er dat zijn ex het hoederecht kreeg, €175 alimentatie en het kindergeld. Ook stond er in het vonnis dat eiseres beweert dat ze sinds ze uiteen zijn alleen voor hun kindje zorgde. Een grote leugen dus! Wij zijn onmiddelijk een zoektocht gestart naar hoe het komt dat we nooit de aangetekende brief gekregen hadden waarop de uitnodiging stond om naar de rechtbank te gaan. Ik belde naar de rechtbank en die zei me dat de brief terug was gekomen en in het dossier zat. Ongeloofelijk he, zoiets belangrijk kunnen ze toch wel nog een keer opsturen? Soit. Wij hebben dan overal (school, opvang, dokter, familie, vrienden) bewijzen gaan halen die bevestigen dat zijn zoontje wel degelijk al 9 maanden om de week bij ons was. Mooi dossiertje aangemaakt met fotos bij en naar advocaat gestapt. Ondertussen kwamen we te weten dat zijn ex een grote vis met een lange arm aan de haak geslaan had (een heel hoge piet bij de politie) die wel het een het ander kon foefelen dus stelden we ons grote vragen bij het verdwijnen van de aangetekende brief. De hoge piet was ook getrouwd en heeft een kindje van 1 jaar.
Onze advocaat heeft haar advocaat gecontacteerd want ze kennen elkaar van op de rechtbank en haar advocaat zei dat hij niet op de hoogte was van de echte feiten die er zich afspelen. Je kan je voorstellen dat die mens niet echt blij was met het feit dat zij gewoon zat te liegen op de rechtbank. Eind juni was er een samenkomst van mijn vriend + advocaat en z'n ex en haar advocaat om een regeling proberen te treffen voor hun zoontje. Dat gesprek was al na 2min afgelopen want z'n ex wil geen verandering behalve dat hij de woensdagnamiddag z'n zoontje mag zijn tot 7u savond. Mijn vriend wil bi-locatie aangezien dit gedurende 9 maanden perfect gelopen heeft. Vorige week ontdekten we dat z'n ex sinds half juni 50km van ons verhuist is. Wij natuurlijk in alle staten want ze heeft hier helemaal niks over gezegd tegen mijn vriend. Ze is verhuisd bij een nieuwe vriend van haar die ze sinds max 4 maanden kent en natuurlijk weer een met heel veel geld, een aantal auto's, een boot en eigen zaak. Mijn vriend meteen naar z'n advocaat gebeld om de situatie uit te leggen en die heeft meteen een attest van haar inschrijving in die gemeente opgevraagd om te kunnen bewijzen dat ze weeral eens van slechte wil was want toen ze samen gezeten hebben kon m'n vriend elke woensdag z'n zoontje zien maar aangezien ze 50km van ons woont is dat nogal moeilijk. Ook heeft ze hun zoontje (4 jaar) ingeschreven in een andere school. Onze advocaat heeft nu een nieuw verzoekschrift ingediend door gewijzigde omstandigheden en gaat het verblijf van het kindje aanvragen voor bij ons. Maken we een kans? De band tss mij en het kindje is super, mijn vriend wil echt wel z'n kindje zien opgroeien en betrokken zijn bij zijn opvoeding. Ook een belangrijke factor is dat zij hier helemaal geen familie heeft en dat hun zoontje dus ook zijn familie niet meer zal zien. Ze trekt hem weg uit zijn vertrouwde omgeving, familie en school.. We maken ons ongeloofelijk veel zorgen en vragen ons af welke rechter het kindje zal wegtrekken bij zijn papa.. Graag reacties!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roderidder
Contacteer: Website

#2 , 18 aug 2010 11:11

Maken we een kans?
De wet verplicht de rechter als er 1 ouder hierom verzoekt bij voorrang te onderzoeken of een gelijk verdeelde huisvesting voor het kind de meest passende oplossing is en waarbij de machtsverhoudingen (wie het kind heeft, heeft de macht) maakt dat overeenkomen moeilijk is en zo in een spiraal dreigt terrecht te komen waar onmacht de gevoelens in de greep houd.

Je maakt m.i. een punt dat toen de situatie zo was het kind minder verwrongen zat tussen het getouwtrek van de ouders terwijl de huidige situatie stres en onzekerheid een goede verstandhouding bemoeilijkt

Of de rechter ook die stelling zal volgen is een beetje zoals de lotto waarbij het afwachten is maar, ja je maakt kans.

RR
Laatst gewijzigd door roderidder op 18 aug 2010 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.

DolceVita
Topic Starter

#3 , 18 aug 2010 11:13

Het probleem is dat bi-locatie geen optie meer is omdat de afstand tussen de twee ouders te groot is.
Het is dus ofwel bij ons, de familie en zijn vertrouwde omgeving en schooltje ofwel bij de mama, zonder familie, volledig nieuwe omgeving, nieuwe school..

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”