teruggave GSM

yvesds
Topic Starter

teruggave GSM

#1 , 16 aug 2010 13:41

Geachte,

Enkele dagen geleden kocht ik een nieuwe GSM (Samsung Galaxy S -549 €) in een Proximus winkel. Bij aankoop vroeg ik aan de verkoper of dit een 'branded' toestel was en er een sim-lock op zat? Het antwoord hierop was negatief. Nu blijkt dit wel om een Proximus branded toestel te gaan (toepassingen ingesteld door de provider).
Heb ik nu het recht dit toestel terug te brengen en mijn geld terug te vragen?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 16 aug 2010 13:50

Geachte,

Enkele dagen geleden kocht ik een nieuwe GSM (Samsung Galaxy S -549 €) in een Proximus winkel. Bij aankoop vroeg ik aan de verkoper of dit een 'branded' toestel was en er een sim-lock op zat? Het antwoord hierop was negatief. Nu blijkt dit wel om een Proximus branded toestel te gaan (toepassingen ingesteld door de provider).
Heb ik nu het recht dit toestel terug te brengen en mijn geld terug te vragen?

Alvast bedankt
Kan je de instellingen aanpassen naar je eigen provider? Kan je bewijzen wat je gevraagd hebt?

yvesds
Topic Starter

#3 , 16 aug 2010 14:03

Mijn provider is Proximus maar ik dacht een toestel gekocht te hebben dat volledig vrij was van software van deze provider (toegevoegde instellingen, applicaties, menu's... waardoor andere applicaties niet of onvolledig werken). Dit kan enkel ongedaan gemaakt worden door het toestel opnieuw te 'branden' en van een ander stuurprogramma te voorzien, hetwelke zeer complex is.

Ik heb dit persoonlijk aan de verkoper gevraagd, dus waarschijnlijk woord tegen woord.

Reclame

float

#4 , 16 aug 2010 17:26

Welke software installeert proximus dan extra op het toestel?

JPV

#5 , 16 aug 2010 21:00

Mijn provider is Proximus maar ik dacht een toestel gekocht te hebben dat volledig vrij was van software van deze provider (toegevoegde instellingen, applicaties, menu's... waardoor andere applicaties niet of onvolledig werken). Dit kan enkel ongedaan gemaakt worden door het toestel opnieuw te 'branden' en van een ander stuurprogramma te voorzien, hetwelke zeer complex is.

Ik heb dit persoonlijk aan de verkoper gevraagd, dus waarschijnlijk woord tegen woord.
vreemd... welke applicaties zouden niet of onvolledig werken? Ik zie niet in waarom Proximus dit zou doen.

bartvdv

#6 , 16 aug 2010 22:49

(waarschijnlijk gaat het om een type GSM dat exclusief door één provider wordt verkocht; na één jaar moet het toestel 'unlocked' worden om ook via andere netwerken gebruikt te kunnen worden). M.a.w. zijn simkaart werkt niet.

yvesds
Topic Starter

#7 , 17 aug 2010 09:05

[/quote]vreemd... welke applicaties zouden niet of onvolledig werken? Ik zie niet in waarom Proximus dit zou doen.[/quote]

In samenwerking met Samsung heeft Proximus de software van de Galaxy S i9000 aangepast zodat er andere toepassingen toegevoegd worden. Dit heet een 'brandend' ROM. Deze blijken echter niet foutloos te werken: applicaties worden niet of slechts gedeeltelijk geopend, RAM geheugen loopt helemaal vol, toestel wordt trager in gebruik (vb: kan data verbruik niet opvragen, bepaalde internetsites openen helemaal niet, office documenten openen maar gedeeltelijk). Dit ondanks een heel performant toestel: 1Ghz cpu, 512 RAM, 16 GB intern, 4 inch super amoled, Android 2.1 ... Kortom, momenteel de krachtigste smart-phone.
M.a.w. zijn simkaart werkt niet.
Toestel is niet sim-locked! M.a.w. simkaart werkt perfect, ook met die van een andere provider.

Om terug te komen op mijn eerdere vraag: is het mogelijk dit toestel terug te brengen doordat de verkoper mij foutieve informatie heeft gegeven?

float

#8 , 17 aug 2010 15:53

Art. 1649ter § 1 BW:
"Voor de toepassing van artikel 1604, eerste lid, wordt het door de verkoper aan de consument geleverde consumptiegoed geacht slechts in overeenstemming met de overeenkomst te zijn indien :
1° het in overeenstemming is met de door de verkoper gegeven beschrijving ervan en de eigenschappen bezit van de goederen die de verkoper aan de consument als monster of als model heeft getoond;
2° het geschikt is voor elk bijzonder door de consument gewenst gebruik dat deze aan de verkoper bij het sluiten van de overeenkomst heeft medegedeeld en dat de verkoper heeft aanvaard;
3° het geschikt is voor het gebruik waartoe goederen van dezelfde soort gewoonlijk dienen;
4° het de kwaliteit en prestaties biedt die voor goederen van dezelfde soort normaal zijn en die de consument redelijkerwijs mag verwachten, gelet op de aard van het goed en op de eventuele door de verkoper, de producent of diens vertegenwoordiger publiekelijk gedane mededelingen over de bijzondere kenmerken ervan, namelijk bij de reclame en de etikettering."

Je kan proberen om het toestel om te ruilen omdat het niet voldoet, maar als ze het op de spits willen drijven zal je toch moeten bewijzen dat de verkoper op de hoogte was van jouw wensen.

JPV

#9 , 17 aug 2010 16:11

(waarschijnlijk gaat het om een type GSM dat exclusief door één provider wordt verkocht; na één jaar moet het toestel 'unlocked' worden om ook via andere netwerken gebruikt te kunnen worden). M.a.w. zijn simkaart werkt niet.
nee, dit is het niet, maar ik heb nog maar zelden gehoord dat een toestel gedeeltelijk niet zou werken.

Zou eht geen mogelijkheid zijn om, indien dit toestel niet werkt zoals behoren (zoals de OP schrijft), te schrijven dat het toestel niet werkt zoals wordt voorgesteld door de verkoper? Gezien een hele reeks functies niet werkt, lijkt me dit toch een gebrek. Het toestel in garantie opsturen en een vervanging van de ROM vragen lijkt me dan toch perfect mogelijk. Indien men dan antwoord dat het toestel enkel zo geleverd wordt, kan men toch een verschil aantonen met wat in de handleiding staat (gezien de handleiding altijd unbranded is). Of ben ik nu iets te ver aan het denken?

(ik blijf het persoonlijk echter raar vinden dat bepaalde zaken niet zouden werken, maar met techniek is alles mogelijk)

yvesds
Topic Starter

#10 , 18 aug 2010 09:09

Je kan proberen om het toestel om te ruilen omdat het niet voldoet, maar als ze het op de spits willen drijven zal je toch moeten bewijzen dat de verkoper op de hoogte was van jouw wensen.
Bedankt voor het opzoeken.
Hoe kan ik bewijzen dat de verkoper een verkeerd antwoord heeft gegeven op een door mij gestelde vraag?
Gezien een hele reeks functies niet werkt, lijkt me dit toch een gebrek. Het toestel in garantie opsturen en een vervanging van de ROM vragen lijkt me dan toch perfect mogelijk. Indien men dan antwoord dat het toestel enkel zo geleverd wordt, kan men toch een verschil aantonen met wat in de handleiding staat (gezien de handleiding altijd unbranded is).
Dit zou idd tot de mogelijkheden behoren, maar... het toestel onder garantie bij Proximus inleveren zou resulteren in het plaatsen van een nieuwe branded ROM aangezien dit door hen zo verkocht wordt. Terwijl ik toch duidelijk gevraagd heb naar een unbranded (neutrale) versie. Samsung zelf wijst deze claim af.

Terug naar “Consumenten Koop”