Heb enkele vragen:
1) In maart dit jaar is er een lek ontstaan in de badkamer met als gevolg het bij onze huisbaas onder ons,
water door het plafond begon te lopen met de schade van dien.
Moest net lukken dat ik winkelhaken in de muren aan het boren was enkele dagen ervoor.
Direct de huisbaas in een furie naar mij in de waan dat ik in een leiding zou geboord hebben.
Al het water werd afgesloten. Door dat het bij onze badkamer lag hadden we een week geen water tot
het lek gedicht werd door vaklui. We mochten wel emmers water lenen van de buren + de huisbaas stelde voor
dat ik me mocht wassen bij hen. Maar ja, dat doe ik niet bij vreemden me gaan douchen. Ben dus maar bij mijn
ouders gegaan.
De experts komen kijken en blijkt dat het 'gewoon' slijtage is van de leidingen onder de voer in onze
badkamer. Niks te maken met dat boren dus al een geluk.
Een week later is het lek gemaakt maar konden we enkel nog koud water gebruiken. Weet niet waarom,
ben geen loodgieter. Weer een week later was het in orde. Terug warm water en terug het bad dus kunnen
gebruiken.
Nu, om het lek te maken moesten dus 2 tegels uit de vloer die zich onder de lavabo + kasten bevonden.
Daardoor was het volgende plan van de huisbaas, om door de verzekering dan ineens gans de vloer te laten
herleggen. Is meegenomen ineens een modernere nieuwe vloer in de plaats van 2 tegels.
Maar voor ons is dat nadelig want zolang die vloer niet herlegd word staan die lavabo + kasten opzijgezet in
een hoek van de badkamer.
Een ander probleem is dat ik een week later na die herstellingen het roostertje van de douche wil kuisen en daar
de haren vantussen doen. Lukt niet goed dus vijs het los, maak het proper, en vijs het terug vast.
Heb die vijs niet vast genoeg gevezen met als gevolg dat die leiding onder dat roostertje deels open stond.
De dag erop begint het terug te lekken.
Iedereen denkt dat het weer dat lek is maar dan heb ik gezegd dat ik aan dat roostertje bezig was.
Loodgieter moest lachen. Kan hem geen ongelijk geven, ben geen handige harry. Wist niet dat die vijs ook diende
om die leiding dicht te houden.
De huisbaas stelde voor dat daar niks van gezegd werd en dat alles nog steeds door dat lek kwam (voor de verzekering).
Pas midden juli is de verzekering komen kijken en is dat goedgekeurd.
Nu zijn we 13 augustus en die ganse lavabokast staat nog steeds opzij in de hoek van de badkamer. Dus tanden
poetsen etc doen we nu sinds maart in de keuken. Is het einde van de wereld niet maar het kan volgens mij allemaal
sneller gaan als er moeite voor gedaan wordt.
Het enige nadeel is dat ik nu niet meer sterk in mijn schoenen sta omdat de huisbaas mij een gunst heeft gedaan
mijn geklungel (dat goed bedoeld was) toe te eigenen aan dat lek.
Heb nu zoiets dat ik niet moeilijk moet doen over dat het lang duurt eer die vloer gelegd is omdat de huisbaas het
anders misschien nog op mij kan steken. Ondanks dat het dus eerst echt wel die lek was die de grootste schade
heeft aangericht.
2)Inbreuk op privacy:
Een van de meerdere keren dat een expert kwam kijken naar het lek lag ik nog in bed. Mijn vriendin was al even wakker.
Plots gaat de bel. Mijn vriendin was niet snel genoeg en terwijl ze naar de deur grijpt staat de huisbaas al met open deur
in de hand. Het werd wat weggelachen van "ik dacht dat je niet thuis was en nu is de expert hier dus we kwamen eens
kijken...". Ze hadden gewoon zelf open gedaan.
Dit is absoluut niet kunnen vind ik. Niet thuis, dan probeer je later of maak je gewoon vooraf een afspraak.
Een andere keer werd dan weer heel vroeg toen we nog sliepen aangebeld, onaangekondigd. We deden gewoon niet open.
Toen zijn ze dan toch niet binnengekomen. En het gebeurde meer die 'we-komen-kijken-verrassingen' maar dan belde
ze teminste toch aan zonder binnen te komen.
Dacht dat de huisbaas sindsdien wel besefte dat dit over de schreef was tot vandaag:
Kom thuis van het werk en zie een pak tegels liggen voor mijn deur. Er komt dan toch al wat schot in de zaak denk ik
dan. Iets later wil ik mij wassen en zie in de badkamer plots de houten frame die normaal rond de verwarming hangt op
de vensterbank liggen. Diagonaal tegen het raam omdat die plank breder is dan het raam.
Dacht eerst dat er iets van het plafond gevallen was maar het was dus die frame die tegen de vloer leunde.
Waarschijnlijk om de vloer overal te kunnen bestuderen neem ik aan.
Dus 2de maal binnengekomen zonder dat wij open doen/thuis zijn.
En dan nog dat extra tikkeltje dat het om gek van te worden maakt, die frame die daar zo slordig op die vensterbank
gedumpt ligt zonder ze terug te hangen en vast te vijzen.
Komt zo over van, we hebben gekeken, dat hij die plank maar zelf terughangt.
Allemaal zonder een telefoon, sms, iets te laten weten...
Ik moet het op deze manier maar merken.
3) December vorig jaar maken we bekend dat we het 'flatje' willen huren. Wij willen vanaf februari beginnen maar de
huisbaas wil per se dat we al vanaf 1 januari beginnen te huren.
Er moest nog vanalles gedaan worden zoals laminaat leggen, slotje in de deuren herstellen, ...
Maar kom, die ene maand zal het niet maken, januari is goed.
Enkele dagen voor 1 Januari kwamen we eens kijken en zagen dat er nog niks gebeurd was. Daar begon het al.
Altijd excuses, geen tijd, mijn kinderen (3) zijn nu bij mij (want huisbaas is gescheiden), moet werken, ...
We moesten wel per se vanaf januari huren maar de laksigaard deed geen moeite het af te werken tegen dan.
Uiteindelijk was het pas af midden januari en konden we er dan pas in.
Zijn we overeengekomen dat er een deel van de huur af ging die maand.
Het enige waar we nog op wachten is dat stomme slotje van de deur tegen het terras. Doordat dat kapot is staat
de bovenkant van de deur op een heel kleine spleet. In de zomer nu is dat niks, maar vanaf januari tot ongeveer
juni heb ik er een doek tussen gestoken om geen koude wind binnen te krijgen. Anders stoken we voor niks.
Daar hebben we in het begin al een paar keer achter gevraagd maar dan is het antwoord "ja ik moet er echt achter zitten
achter die mensen die dat slot beloofden te steken".
Ok, goed, ze zijn er mee bezig.
Weer een maand later ga ik zelf bij de winkel horen die dat zou doen. Die zeggen dat ze niet eens in sloten doen enzo.
Die wisten van niks. Ik wist dus genoeg. Zal zelf maar bij een schrijnwerker gaan horen of die iets kunnen doen.
Maar dat is mijn taak natuurlijk niet. Liever maar zelf laten doen voor een euro of 10 want als ik op de huisbaas moet
wachten heb ik al kleinkinderen...
4) Onze 'tuin':
We hebben stuk tuin van de gehele tuin. Het is eigenlijk één grote tuin waar wij een stukje van hebben. Maar dat stukje
is niet omheind of niks. Het is eigenlijk meer een mondelinge afspraak van "tot hier komt uw stuk tuin".
Nog voor we huurden had de huisbaas gezegd er boompjes te planten of iets in die aard om een afscheiding te maken.
Is nog niks van in huis gekomen natuurlijk, moet je niet vragen...
Vind ik op zich zo erg niet want was zowiezo niet van plan er veel in te zitten maar zolang er geen omheining is ga
ik er zeker niet in zitten. Dan heb je geen privacy. Ik zit dan vlak tegen de achterkant van de huisbaas z'n achteraam.
Plus, die 3 kleine kinderen die daar continu in spelen vragen aandacht. Ik ga daar niet zitten om kindjes te entertainen
maar om gerust te zitten/liggen.
De tuin gebruiken is dus uitgesloten.
Overtijd zaten we op ons terras en hoorden allemaal volk in de tuin achter de hoek. Zien we in die grote tuin waar
plaats zat is, op ons stuk onze huisbaas zitten. Tafel gezet enzo. Ze waren buiten aan het eten met de familie.
Daar reageren we niet op aangezien we die toch niet gebruiken. Ik dacht, ach kom, gebruik die toch eigenlijk niet dus
moet daar geen drama van maken. Blijkbaar had mijn vriendin eens vernoemd dat we die niet echt gingen gebruiken.
Dat hebben ze wel vrij letterlijk opgenomen want sindsdien zijn er al vele etentje met familie geweest op ons stuk tuin.
Dat is allemaal weer zo erg niet maar dit wel:
Aangezien we geen privacy hebben in onze tuin hebben we ons zwembad in de tuin van mijn schoonouders gezet
tijdens die hun verlof. Hebben we daar maar wat vertoefd, zonder inkijk, gerust.
Schoonouders komen terug dus zwembad moet weg (= opblaasbaar). Zwembad is nog nat dus moet eerst drogen
eer je het inpakt of er komt schimmel op. Ik neem het mee en leg het bij mij thuis in mijn stuk tuintje. Nu begint het
de komende dagen te regenen dus laat het liggen tot het goed weer is.
Plots staat de huisbaas aan de deur met de vraag of dat zwembad van mij is. (Hoogstwaarschijnlijk wel...!)
Vraagt of ik het kan wegdoen want het gras gaat er dood van. Is terecht. Had ik niet bij stilgestaan.
En dan terloops de opmerking van 'want jullie gebruiken die tuin toch niet he...'
Dus wil het de volgende dag wegdoen maar ik moet overwerken, dus ging het zeker de dag erop doen.
Die 2de dag kom ik thuis van het werk en ligt dat zwembad daar op een hoop op mijn deel van de carport.
(is een grote carport, elk heeft plaats voor 2 wagens)
Ten eerste is dat 'mijn' tuin dus ik leg daar wat ik wil. Dus moeten ze niet doen alsof ik hun tuin in beslag neem en dat
het er niet snel genoeg weg kan zijn.
Uiteindelijk bleek weer dat er volk kwam om te eten (zijn sociale mensen).
Zo behandel je andermans gerief niet. En zeker niet op die manier.
5)Zéér frustrerend/irritant:
Fiets staat midden op oprit.
Fietsen staan op ons deel van de carport.
Hoe dikwijls ik al moeten uitstappen heb om die fietsen te verplaatsen zodat ik mijn wagen er kan zetten.
Bezoekers die in mijn tuin komen eten zetten wagen op het begin van de oprit.
Bezoekers zetten wagen op mijn deel van de carport.
Huisbaas die auto laat staan op begin van de oprit.
Hoe dikwijls ik moet komen vragen om die wagens te verzetten.
Dit is allemaal om gek van te worden.
Wij zijn de eerste huurders van dit 'flatje'.
Heel mijn beklag lijkt op pesten of moedwilligheid. Ik weet het niet. Is moeilijk te zeggen. De huisbaas is een enorm
naief iemand. Altijd heel vriendelijk, ik altijd sUpervriendelijk als ik ben. 't Is zeker niet dat ik het hier uithang of wat
dan ook, integendeel.
Ik kom telkens alles nog beleefd vragen al is het de zoveelste keer.
Heb eerder de indruk dat de huisbaas niet beseft dat die verhuurt.
Het is precies of wij mogen blij zijn dat we hier wonen, dat we mogen blij zijn dat we onze wagen daar mogen zetten, dat we blij mogen zijn dat we misschien eens die tuin kunnen gebruiken.
Die beseft gewoon niet dat wij betalen voor deze oppervlaktes en dat die dus strikt moeten gescheiden blijven. Jij het uwe, wij het onze.
Het huis is van hen maar wij huren een deel, dus daar blijf je af. Niet van, "het is mijn huis en ik zet of doe hier alles waar en wat ik wil".
Jullie huren maar het is mijn huis. Ik kom binnen wanneer ik wil, zet mijn fiets waar ik wil.
Ik heb bezoekers dus ze zetten hun auto's maar de oprit vol, je moet je wagen maar ergens op straat dumpen.
Neen, daar blijf je af.
Ofwel is het moedwilligheid maar denk echt eerder lompigheid en vooral naief en onwetend.
Je merkt dat die altijd 'afwezig' is als je er mee praat. Je bent precies tegen een muur bezig.
Het probeem bij hen is dat ze niet beseffen dat dit echt wel gerespecteerd moet worden en dat wij hun kinderen niet
zijn maar hun huurders.
Mijn probleem is dat ik geen haar op mijn tanden heb.
Aangezien de huisbaas onder mij woont loop ik die dus dikwijls tegen het lijf. Heb echt geen zin in oorlogsituaties
of gerechterlijke stappen. Als je zo moet gaan beginnen, leuk...
Maar denk dat het misschien niet anders kan.
Ben ondertussen iets aan het zoeken te kopen, VAN MIJ.
Mensen die dit volledig hebben gelezen alvast bedankt

Had graag reacties op mijn situtatie gehad wat anderen zouden ondernemen of doen hiertegen.
Of ik hier wel iets kan tegen doen.