Wat weegt het zwaarste door bij een rechter?

MadMax
Topic Starter
Berichten: 78

Wat weegt het zwaarste door bij een rechter?

#1 , 11 aug 2010 00:06

Wat is jullie opinie omtrent het volgende:

Wat weegt het zwaarste door: een fietser die geen voorrang van rechts geeft of een automobilist die afwijkt van de "normale rijstrook" bij het oprijden van de weg, vanuit een zijstraat? Dit in het kader van een ongeval.

Dank.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Berichten: 3822
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 aug 2010 08:51

die afwijkt van de "normale rijstrook"

Wat bedoel je hier exact mee?

MadMax
Topic Starter
Berichten: 78

#3 , 11 aug 2010 10:48

Als volgt: Geen perfecte bocht maken, doch eerder de bocht enigszins afsnijden, waarna het ongeval plaatsvindt.

Reclame

Lanox
Berichten: 3822
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 aug 2010 10:51

Had de weg meerdere rijvakken en is de auto uit zijn rijvak geweest?
Zijn er getuigen?
Heeft de politie vaststellingen gedaan waaruit blijkt dat de auto zijn bocht heeft afgesneden?

MadMax
Topic Starter
Berichten: 78

#5 , 11 aug 2010 11:13

- neen, was kleine straat
- neen, enkel verklaringen van beide partijen, waarbij beide partijen tegenstrijdige verklaringen afleggen (ene zegt wel afgeweken, andere zegt niet)
- neen, geen vaststellingen door politie, zuiver verklaringen der partijen
- wel schade aan de auto aan linkervoorzijde en voorzijde, vaststelling door expert

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#6 , 11 aug 2010 11:43

Wat weegt het zwaarste door: een fietser die geen voorrang van rechts geeft of een automobilist die afwijkt van de "normale rijstrook" bij het oprijden van de weg, vanuit een zijstraat?
wat ik hieruit versta is dat een fietser geen voorrang gaf aan een voertuig dat van rechts kwam, en dat de fietser nu probeert gelijk te krijgen door te zeggen dat het andere voertuig de bocht heeft afgesneden

wel
indien de fietser op het kruispunt was bij de aanrijding, ligt de fout helemaal bij hem
12.5. De bestuurder die voorrang moet verlenen, mag slechts verder rijden indien hij zulks kan doen zonder gevaar voor ongevallen, gelet op de plaats van de andere weggebruikers, hun snelheid en de afstand waarop zij zich bevinden.
dus niet: "ik rij langzaam het kruispunt op en we zien wel waar we uitkomen"
het stukje 'mag slechts verder rijden' kan zelfs verstaan worden dat hij moet stoppen
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

MadMax
Topic Starter
Berichten: 78

#7 , 11 aug 2010 11:48

Erg nuttige informatie.

Dank voor jullie visie in dit verhaal en voor de snelle reacties.

Franciscus
Berichten: 39718
Juridisch actief: Nee

#8 , 11 aug 2010 19:52

Voorrang AAN rechts geldt over de ganse breedte van de openbare weg -
Dus vb er staan huizen met voortuintjes. Wel de voorrang geldt vanaf de rooilijn tussen privaat en openbaar domein.
Ook al is men voorbij de rijbaan en tegenpartij was uitgeweken en raakt u nog daar hij over trottoir reed en ook al zeggen een aantal omstaanders dat tgnpartij zeer snel reed. Tegenpartij kwam van rechts.
Einde verhaal.

MadMax
Topic Starter
Berichten: 78

#9 , 11 aug 2010 21:09

Dit is uiterst nuttig! Dank.

Hebt u een rechtsbasis voor de stelling dat voorrang geldt vanaf de rooilijn tussen privaat en openbaar domein?

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#10 , 11 aug 2010 21:21

Onder het wettelijk begrip "kruispunt" wordt de ruimte aangeduid die, over de gehele breedte van de betrokken samenlopende wegen, wordt begrensd door de denkbeeldige verlengden van de gevels of afsluitingen van de gebouwen of van de gronden die langs de openbare wegen zijn gelegen op de plaats waar deze samenkomen of in elkaar overgaan (1). (1) Cass., 14 maart 1989, A.C. 1988-89, AR nr 2578, nr 396.
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

FrankV
Berichten: 277

#11 , 12 aug 2010 03:49

Had vandaag bijna identiek ongeval ( als fietser ). Auto komt van rechts uit een smalle éénrichtingsstraat, draait links af in een tweerichtingsstraat, snijdt de bocht af, rijdt dus aan de linkerkant van de weg, er stonden aan de rechterkant auto's geparkeerd, dus aan de rechterkant kon hij de straat niet inrijden.
Ik, als fietser, wilde net rechts afdraaien naar die éénrichtingsstraat ( in die éénrichtingsstraat is fietsen toegelaten in beide richtingen ). Auto mistte mij op een haar na.
Gelukkig reed ik niet snel en kon ik in het zadel blijven.
Anderzijds mag die auto zich naar links begeven in die éénrichtingsstraat om links af te slaan.
En wie verwacht nu als fietser die rechts afslaat dat er om de hoek een auto komt aanrijden die links van de weg rijdt?
Het verstand is een betere koppelaarster dan dwaze bronst
( Arthur Schopenhauer )

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#12 , 12 aug 2010 08:45

En wie verwacht nu als fietser die rechts afslaat dat er om de hoek een auto komt aanrijden die links van de weg rijdt?
iedereen die de wegcode gelezen heeft ;)
19.3. De bestuurder die naar links afslaat moet :
2° b) op een rijbaan met éénrichtingsverkeer, zo dicht mogelijk bij de linkerrand ervan blijven.
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Franciscus
Berichten: 39718
Juridisch actief: Nee

#13 , 12 aug 2010 20:25

bedank sniper

vanessag
Berichten: 22

#14 , 20 aug 2010 23:28

ik had een vriendin die uit een eenrichtingsstraat kwam gereden en rechts afsloeg. Nu komt er vanuit die richting een wagen die in het midden van de weg rijdt. Dus haar linkervoorkant tegen zijn linkervoorkant. Hij reed rechts ten opzichte van haar, zij werd in fout gesteld en het haalde niets uit, zelfs al zou hij links gereden hebben( dus vanuit zijn gezichtspunt "spookrijden") dan nog kwam hij van haar "rechts". Einde verhaal.

Franciscus
Berichten: 39718
Juridisch actief: Nee

#15 , 21 aug 2010 11:53

De voorrang is absoluut - of er nu gestopt is of niet rechts blijft voorrang hebben

Terug naar “Verkeersongevallen”