internet bestelling

karindebrauwer
Topic Starter

internet bestelling

#1 , 11 aug 2010 01:17

ik bestel in een bestaande winkel iets, maar doe dit via internet. het lijkt enkel mogelijk wanneer ik de volledige prijs betaal via kredietkaart, wat ik dus doe. ik neem echter vooraf telefonisch contact met die winkel, en daar beloven ze me mondeling een levertijd van één week. ik heb het artikel dringend nodig, één week is voor mij de ideale termijn, maar na 10 dagen neem ik nogmaals telefonisch contact op want ik hoor niets over een levering. dan blijkt dat hun leverancier in vakantie is. op internet staat in hun verkoopsvoorwaarden dat het de levering een aantal weken op zich kan laten wachten. omdat ze nog steeds het artikel niet in hun winkel aanwezig hebben probeer ik de bestelling te annuleren wat volgens hen onmogelijk is. ik heb ondertussen een andere winkel gevonden waar het artikel onmiddellijk voorhanden is, en bovendien aan een lagere prijs. ik kan het artikel daar meteen ophalen, maar mijn betaling aan de eerste winkel via mijn kredietkaart doet me twijfelen of ik het bedrag ooit kan terugvorderen van die eerste winkel. wat zijn mijn rechten ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float

#2 , 11 aug 2010 06:08

Belgische firma?
Om welk soort artikel gaat het?

karindebrauwer
Topic Starter

#3 , 11 aug 2010 15:32

belgische winkel, muziekinstrument

Reclame

Gebruiker34

#4 , 11 aug 2010 17:36

U kunt zonder meer aan de koop verzaken en de door u reeds gestorte bedragen terugeisen.

Gebruiker34

#5 , 11 aug 2010 19:09

U kunt zonder meer aan de koop verzaken en de door u reeds gestorte bedragen terugeisen.
Wanneer de verkoper je verzakingsrecht niet nakomt, verwijs dan naar deze brochure ( zie blz. 5 ): http://www.ictgids.be/files/10_kopen%20 ... %20ECC.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

karindebrauwer
Topic Starter

#6 , 11 aug 2010 21:14

artikel is via internet besteld maar afspraak is dat we het ter plaatse in winkel ophalen. daarom is het volgens de winkel niet onderhevig aan wet van verkoop op afstand, dat zou volgens hem alleen gelden als het naar ons thuisadres zou opgestuurd worden

float

#7 , 12 aug 2010 12:57

Art. 2, 21° WMPC: "overeenkomst op afstand : elke overeenkomst tussen een onderneming en een consument inzake goederen of diensten die wordt gesloten in het kader van een door de onderneming georganiseerd systeem voor verkoop van goederen of diensten op afstand waarbij, voor deze overeenkomst, uitsluitend gebruik gemaakt wordt van een of meer technieken voor communicatie op afstand tot en met de sluiting van de overeenkomst zelf;"

Mijn inziens valt de overeenkomst dus onder de WMPC. De overeenkomst is gesloten online. Waar de levering van de goederen gebeurt, doet er niet toe.

Art. 47. § 1 WMPC: "Bij elke overeenkomst op afstand beschikt de consument over een termijn van ten minste 14 kalenderdagen waarbinnen hij de overeenkomst kan herroepen. Hij kan dit recht uitoefenen zonder betaling van een boete en zonder opgave van motief."

Gebruiker34

#8 , 12 aug 2010 13:34

artikel is via internet besteld maar afspraak is dat we het ter plaatse in winkel ophalen. daarom is het volgens de winkel niet onderhevig aan wet van verkoop op afstand, dat zou volgens hem alleen gelden als het naar ons thuisadres zou opgestuurd worden
Als u iets besteld via post, telefoon, fax, e-mail of internet, is er sprake van ‘verkoop op afstand’. Als consument en verkoper bij de aankoop elkaar niet hebben gezien, is er sprake van verkoop op afstand en heeft u in principe alsnog bedenktijd.

karindebrauwer
Topic Starter

#9 , 12 aug 2010 14:29

probleem is dat we dus betaald hebben. als we iets willen ondernemen wordt het sowieso procederen. vraag is of we ons daar niet blauw aan betalen...

JPV

#10 , 12 aug 2010 14:36

probleem is dat we dus betaald hebben. als we iets willen ondernemen wordt het sowieso procederen. vraag is of we ons daar niet blauw aan betalen...
een mogelijkheid, maar aan anderen om de praktische haalbaarheid hiervan na te gaan, is om een aangetekende brief te sturen naar de winkel om de terugbetaling te eisen en anders, wegens niet levering, Mastercard in te lichten over fraude.

Ik weet niet in welke mate Mastercard daarop ingaat, maar ik weet dat ze nogal soepel zijn bij internetaankopen. Misschien zie je op deze manier vlugger je geld terug.

float

#11 , 12 aug 2010 15:56

Je kan ook klacht indienen bij de ADCB van de FOD Economie.

Gebruiker34

#12 , 12 aug 2010 16:10

Stuur de verkoper een aangetekend schrijven met het verzoek dat u wenst af te zien van de bestelling en het door u betaalde bedrag terug te storten waarop u recht hebt volgens de Wet op de Handelspraktijk.

Als de verkoper niet op uw vraag ingaat, leg dan klacht neer bij de Economische Inspectie

Mocht het later alsnog tot een rechtzaak komen, dan staat u stevig in uw schoenen en kunt u eventueel - als u een globale polis rechtsbijstand heeft – de procedurekosten laten dekken door uw verzekering.

float

#13 , 12 aug 2010 19:46

De Wet op de handelspraktijken is ondertussen al van naam veranderd. Het is nu Wet marktpraktijken.

In je brief kan je best verwijzen naar art. 48. § 1, derde lid WMPC: "Bovendien moet de consument binnen dertig dagen de bedragen terugbetaald krijgen die hij desgevallend als betaling heeft gestort."

Gebruiker34

#14 , 13 aug 2010 10:44

Belangrijk. Vermeld ook de volgende clausule in je brief dat u dit aangetekend schrijven stuurt onder voorbehoud van alle rechten en zonder enige nadelige erkentenis.

Terug naar “Andere”