Hallo,
Bij toeval verneem ik dat mijn grootvader in maart jl. door een Leuvense vrederechter een voorlopige bewindvoerder én een vertrouwenspersoon aangesteld kreeg.
Als kleindochter ben ik zijn enig resterend familielid.
Kan het zomaar dat ik zonder enige voorafgaande mededeling compleet buiten spel wordt gezet door een vrederechter?
Extra info: drie jaar geleden vermoordde grootvader zijn enige schoondochter (mijn moeder). En waren mijn vader en ik burgerlijke partij in het gerechtelijk moordonderzoek dat volgde. Daarop wenste grootvader geen enkel contact meer met me. Ik respecteerde zijn beslissing maar doe in geen enkel opzicht van mijn rechten en / of plichten tov. hem. Ondertussen overleed mijn vader en ben ik dus nog het enige resterend familielid.
Tracht ik meer info te krijgen, ook al is dat maar bv zijn verblijfplaats, dan stoot ik bij het parket op een "njet" omdat het meedelen van zulke info de rechten van grootvader als geïnterneerde schaadt... Het is toch niet omdat ik de moordenaar van mijn moeder niet wekelijks kan bezoeken dat ik door een vrederechter zo buiten spel moet gezet worden?
Ik dacht dat vrederechters ervoor bekend stonden om dicht bij de bevolking te staan en een luisterend oor te hebben voor alle betrokken partijen? Hoe kan zoiets dan? Zeker als je weet dat de vertrouwenspersoon reeds het huis van grootvader zomaar liet ontruimen. Dat ze amper enkele weken na de moord erin slaagde om grootvader haar naam in zijn eerste (!) testament te laten plaatsen op een moment dat ie ontoerekingsvatbaar was en tekenen van dementie vertoonde (aldus meerdere verslagen van klinisch therapeuten en door de onderzoeksrechter aangestlde gerechtspsychiaters) De dame heeft in het dorp bovendien een kwalijke reputatie voor het pluimen van gegoede weduwnaars. Ook rijzen er ernstige twijfels zijn bij de bewindvoerende advocaat die bevriend is met de dochter en schoonzoon van de vertrouwenspersoon... En uitgerekend zulke mensen stelt een vrederechter offcieel aan als voorlopig bewindvoerder en vertrouwenspersoon, zonder mij ook maar iets te laten weten of mij maar te horen tijdens de zitting????
Kortom: kan een vrederechter zulke ingrijpende beslissing nemen zonder me wat te laten weten? En voor alle duidelijkheid: het is niet mijn bedoeling om zelf als bewindvoerder of vertrouwenspersoon te fungeren. Ik wens alleen objectieve mensen in die rol te zien, mensen die zelf geen overduidelijk (financiële) motieven hebben! Kan ik tegen deze beslissing van die vrederechter nog wat aanvangen???
Iemand die me concrete antwoorden geven kan? Of praktische tips wat te doen?
Alvast bedankt voor je reactie!