Terugbetaling waarborg

Tope
Topic Starter

Terugbetaling waarborg

#1 , 09 aug 2010 08:55

Mijn dochter en jongste zoon huren/huurden een pand in een oude appartementsblok in het centrum van Antwerpen.
Na het overlijden van de huisbaas werd een advocaat aangesteld om de lopende zaken te behartigen.
Er zijn nl. 8 erfgenamen en alle neuzen zitten duidelijk niet in dezelfde richting.
Nu ook de vrouw van de huisbaas overleden is zal het gebouw verkocht worden.
Alle huurders hebben een niet-geregistreerd contract.
Mijn dochter is eind juli verhuisd en mijn jongste zoon zal eind augustus volgen.
Naar het schijnt zouden ze hun huurwaarborg pas terugkrijgen nadat alle 8 erfgenamen ervoor getekend hebben.
Is dit echt zo?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 09 aug 2010 09:20

Klopt. Tenzij er een notaris of advocaat wordt aangesteld om het pand hangende openbare verkoop te beheren.

Tope
Topic Starter

#3 , 09 aug 2010 09:34

Bedankt Vandebos.
Staat er een limiet op terugbetalingstermijn of moeten ze dan wachten tot alle huurders hun woonst verlaten hebben?

Reclame

Vandebos

#4 , 09 aug 2010 11:15

Als de waarborg staat geplaatst op een geblokkeerde rekening kan de ex-huurder indien deze na een maand nog geen vrijstelling van de waarborg heeft bekomen een eenvoudig verzoekschrift richten aan de vrederechter(art 1344bis/ev Ger.W. zie voorbeeld in onderschrift) om de vrijgave van de huurwaarborg middels vonnis te bekomen.

Zorg er dan wel voor dat er minstens één in gebreke stelling naar de verhuurders of diens vertegenwoordiger is gezonden.

Tope
Topic Starter

#5 , 09 aug 2010 11:58

Dat is duidelijk. Nog eens bedankt.

Terug naar “Huren”