Indien alle betrokkenen , de 3 kinderen en stiefmoeder , overeenkomen om de woning te verkopen , blijft zij recht hebben op die vergoeding voor haar vruchtgebruik zoals ik vermeld heb onder punt 2.
Heeft degene die de helft van de woning in VE bezit (Dommel) hier geen extra recht van spreken? ik zou denken dat indien hij zijn VE wil verzilveren, dat de stiefmoeder met VG op de andere helft moet zwichten en uitbetaald worden.
Alhoewel... mijn achterbuur heeft zo 25 jaar op haar erfenis moeten wachten.
origineel gezin: moeder, vader, één dochter.
vader overlijdt: dochter erft dus 1/4 in naakte eigendom en moeder krijgt ook 1/4 + vruchtgebruik.
moeder ontmoet kort nadien nieuwe "vriend"
moeder tekent zeer snel dat haar nieuwe vriend het vruchtgebruik (van haar eigen deel van de woning) krijgt.
moeder sterft nadat ze die man zes maanden heeft gekend!
Dochter heeft geprocedeerd (man had dus recht op VG op 3/4 van de woning, het andere deel had die dochter dus in volle eigendom) en ze is er nooit in geslaagd om die man uit te kopen. Hij woonde er zelfs niet (had via een andere dame ook vruchtgebruik gekregen....)!
Was mooie villa die na 25 jaar volledig verkommerd was en dus na zijn overlijden voor een habbekrats is verkocht!
aangepast: BE naar VE