2de hands auto en inschrijving door derde

m€iw@y
Topic Starter

2de hands auto en inschrijving door derde

#1 , 27 jul 2010 22:11

goede avond,

de situatie is als volgt.

Ik heb een verkoopsovereenkomst getekend met een persoon die zijn auto verkoopt. Nu kom ik te horen dat een derde persoon, aanwie de verkoper veleden week zijn 'inschrijvingsbewijs' heeft doorgemail voor info mbt co-uitsttot, fiscale pk etc ... dat deze derde de wagen heeft laten inschrijven op zijn naam. de wagen is dus aan mij verkocht via een contract, maar de derde heeft (frauduleus) domweg de auto laten inschrijven en zo kan ik dit niet meer.

enig idee hoe hieruit komen zonder speciaal naar de rechter te stappen? kan de politie op basis van het eigendombewijs de plaat van de derde laten schrappen?

thx
M

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#2 , 27 jul 2010 23:03

lijkt me dat verkoper dit dient op te lossen.
hij verkoopt een goed, maar kan het niet opleveren zoals het hoort.
Handige documenten voor Personenrecht

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 27 jul 2010 23:08

goede avond,

de situatie is als volgt.

Ik heb een verkoopsovereenkomst getekend met een persoon die zijn auto verkoopt. Nu kom ik te horen dat een derde persoon, aanwie de verkoper veleden week zijn 'inschrijvingsbewijs' heeft doorgemail voor info mbt co-uitsttot, fiscale pk etc ... dat deze derde de wagen heeft laten inschrijven op zijn naam. de wagen is dus aan mij verkocht via een contract, maar de derde heeft (frauduleus) domweg de auto laten inschrijven en zo kan ik dit niet meer.

enig idee hoe hieruit komen zonder speciaal naar de rechter te stappen? kan de politie op basis van het eigendombewijs de plaat van de derde laten schrappen?

thx
M

Raar verhaal. Maar indien de verkoper u de wagen met alle vereiste originele papieren overhandigt is er geen enkele reden waarom u die wagen niet op uw naam zou kunnen laten inschrijven. Begrijp niet hoe zonder papieren die wagen kan ingeschreven worden door een derde. Trouwens hoe weet u dat iemand anders die wagen zou hebben laten inschrijven?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

FrankV

#4 , 28 jul 2010 01:12

website DIV ( FOD Mobiliteit en Vervoer )
"De inschrijvingsaanvraag moet bij de DIV ingediend worden door de EIGENAAR van het voertuig (of door de hoofdgebruiker, met voorrang voor de eigenaar.)"
Je verzekeringsmakelaar voor je verplichte BA-verzekering, dient je aanvraag voor een nummerplaat in bij DIV.
Deze zal dan wel te weten komen van DIV dat die auto al is ingeschreven op een andere naam.

Waarom zou die derde dat trouwens doen? Heeft die daar "een gegronde reden" voor?
Het verstand is een betere koppelaarster dan dwaze bronst
( Arthur Schopenhauer )

lucgescheiden

#5 , 28 jul 2010 01:54

Inschrijvingsbewijs dient bij de rijplaten te blijven, dit zou er op wijzen dat de verkoper hier in de fout ging.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 jul 2010 11:05

Neen de politie gaat in deze zaak (inschrijving) TOTAAL niet tussenkomen.
Trouwens inzake mogelijk eigendomsbetwisting ook niet gezien burgerlijke zaak.
Politie is niet bevoegd inzake contracten daarvoor dient de burgerlijke rechtbank

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 31 jul 2010 17:19

En het inschrijvingsbewijs dient bij het voertuig te blijven niet bij de nummerplaat - die blijft bij de ex-eigenaar.

lucgescheiden

#8 , 31 jul 2010 17:36

klopt excuseer me

Terug naar “Consumenten Koop”