Geschil tussen huisgenoten - verbreking huurcontract?

Perpentijn
Topic Starter

Geschil tussen huisgenoten - verbreking huurcontract?

#1 , 30 jul 2010 20:25

Goedenavond,

ik heb het volgende probleem:

Ik huur samen met mijn huisgenoot een appartement. Er is geen sprake van een relatie.
Beiden hebben het contract getekend, ik veronderstel dus dat we beiden hoofdhuurder zijn.

Sinds deze maand heb ik een serieus geschil met mijn huisgenoot. Daarbij is er, van zijn kant, sprake van vernieling van mijn gerei & bedreigingen sinds deze week.
Het probleem: hij wou er per direct uit (alles opzeggen), en mij eigenlijk uit huis zetten. Ik heb dit geweigerd en wil de 3 maand opzeg die in het contract met de verhuurder beschreven staat (of tenminste mij een fatsoenlijke termijn geven om iets anders te zoeken).
Vandaag vind ik een brief waarin hij aangeeft niet te zullen meewerken aan gezamenlijke opzeg tot afloop van het contract (dec 2012).
Gezien de huidige situatie, voor mij onaanvaardbaar.Het gaat (denk ik, want mijn exemplaar van het contract heeft hij blijkbaar weggenomen van zijn plaats) om een 3-6-9 contract.
Het contract is niet geregistreerd. Ik ben niet gedomicilieerd op dit adres, de huisgenoot wel.

Wat zijn hierin mijn opties indien huisgenoot blijft weigeren mee te werken?
Ik dacht hieronder iets te lezen van vredegerecht. Kan iemand mij aangeven op welke termijn zoiets dan opgelost kan zijn?
Ik wil btw ogenblikkelijk de 3 maand opzeg geven om hier weg te zijn, na de geuite bedreigingen.

Zijn er nog andere mogelijkheden?

Mvg,
Perpentijn

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 30 jul 2010 23:26

Ik zou eerst eens de eigenaar contacteren en kijken of je niet met hem kan afspreken om het pand te verlaten.

Perpentijn
Topic Starter

#3 , 31 jul 2010 23:39

Ik betwijfel of de eigenaar akkoord zal gaan met dit.
Er is voordien al wat onenigheid geweest omtrent niet werkende verwarming & andere problemen bij intrek van het appartement.
Zijn er nog andere opties?

Reclame

j.demoor

#4 , 01 aug 2010 10:54

‘Beiden hebben het contract getekend‘ zodat beiden hoofdhuurder zijn.

“Art.1200.Er bestaat hoofdelijkheid tussen schuldenaars(=huurders), wanneer zij verplicht zijn tot een en dezelfde zaak, zodat ieder voor het geheel kan worden aangesproken...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Onderzoek vooraf in uw huurovereenkomst of er hoofdelijkheid bedongen is tussen de huurders.

“Art.1219.Het beding van hoofdelijkheid maakt de verbintenis niet ondeelbaar.”(B.W.).

Tenzij anders bedongen is de verbintenis van de huurders deelbaar wat inhoudt dat elk van hen zijn deel van de huur kan beëindigen,zonder dat dit deel evenwel ten laste valt van de resterende huurders.

Onderzoek vooraf in uw huurovereenkomst of ondeelbaarheid van de huur bedongen is.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 aug 2010 12:05

Over de vraag of één huurder alleen de huur wat hem betreft kan opzeggen zijn rechtspraak en rechtsleer verdeeld. Het overwegend deel van rechtspraak en rechtsleer is van oordeel dat dit niet kan.

Men mag hoofdelijkheid en (on)deelbaarheid niet verwarren. Dat zijn verschillende begrippen. Een verbintenis is ondeelbaar wanneer ze nooit anders dan geheel kan worden uitgevoerd.
Uit de artikelen 1217-1218 B.W. volgt dat verbintenissen ondeelbaar zijn wanneer hun voorwerp in geen enkel opzicht kan worden verdeeld, en ook wanneer een zodanige verdeling aan de schuldeiser iets anders zou bezorgen dan datgene waarop hij, op grond van de aard van de verbintenis en de strekking van de rechtshandeling, in redelijkheid aanspraak kan maken (cf. Van Quickenborne, M., «Ondeelbare verbintenissen – 7», in Commentaar Bijzondere Overeenkomsten).
Het is evident dat bv. de verbintenis van de verhuurder om de zaak te onderhouden zodat ze tot haar gebruik kan dienen, in casu onder deze omschrijving valt. Het betrokken appartement diende immers in zijn volledigheid tot het gebruik van elk van de beide huurders, zonder dat aan een materiële opdeling van de diverse ruimtes werd gedacht. Ook verschillende verbintenissen van de huurder zijn ondeelbaar: men denke bv. aan de stofferingsverplichting, de onderhoudsverplichting, de teruggaveplicht, ...
[...] Zo er verschillende huurders zijn, dient de opzegging, om geldig te zijn, uit te gaan van alle medehuurders (zie Merchiers, Y., o.c., p. 125 en vgl. Cass. 17 mei 1951, Pas. 1951, I, 627). Het recht op nakoming van de ondeelbare verbintenis van de verhuurder tot het onderhoud van de door hem geleverde zaak, is een schuldvordering die in onverdeeldheid toebehoort aan de beide huurders. Een opzegging strekt tot de beëindiging van de huur en dient derhalve te worden beschouwd als een daad van beschikking over het onverdeelde huurrecht.

Perpentijn
Topic Starter

#6 , 05 sep 2010 17:58

Hierbij nog een vraag:

het contract loopt vanaf 01/01/2010.
ik zou willen opzeggen vanaf 01/10/2010 -> de opzegtermijn loopt dan af op 01/01/2011.
Betaal ik dan 2 of 3 maanden boete?

Terug naar “Huren”