Momenteel ben ik samen met een vrouw die dit jaar eindelijk gescheiden is van haar man.
Samen hebben ze een kindje, waarvan hij niet de biologische vader is. Het kind is verwekt met een donor. De ex-man heeft destijds wel het kind officieel erkend bij de burgerlijke stand, dus is hij ook de officiële vader.
Momenteel is er een speciale regeling inzake het persoonlijk contact tussen de dochter en haar vader.
Mijn vriendin zou graag hebben dat het persoonlijk contact stopt, maar dit kan wellicht enkel maar met toestemming van haar ex-man. Zijn er andere motieven die er voor kunnen zorgen dat hij geen recht meer heeft op persoonlijk contact? Is het feit dat hij weigert om de vooropgestelde alimentatie te betalen voldoende om hem het persoonlijk contact te ontzeggen? Zo ja, na welke periode kan dit? Ik veronderstel dat het niet kan als hij twee, drie keer niet betaald heeft.
Hierbij volgend heb ik ook nog volgende vraag.
Doordat de ex-man een heel laag inkomen heeft en ook weigert om heel wat kosten van de scheiding (verlies bij verkoop woning,….) te betalen heeft mijn vriendin serieuze financiële verliezen geleden. Is er een mogelijkheid om bepaalde sommen/bedragen terug te vorderen?