opzeggen bezoekrecht, terugvorderen achterstallige betalinge

sandman
Topic Starter

opzeggen bezoekrecht, terugvorderen achterstallige betalinge

#1 , 28 jul 2010 15:07

Momenteel ben ik samen met een vrouw die dit jaar eindelijk gescheiden is van haar man.
Samen hebben ze een kindje, waarvan hij niet de biologische vader is. Het kind is verwekt met een donor. De ex-man heeft destijds wel het kind officieel erkend bij de burgerlijke stand, dus is hij ook de officiële vader.

Momenteel is er een speciale regeling inzake het persoonlijk contact tussen de dochter en haar vader.
Mijn vriendin zou graag hebben dat het persoonlijk contact stopt, maar dit kan wellicht enkel maar met toestemming van haar ex-man. Zijn er andere motieven die er voor kunnen zorgen dat hij geen recht meer heeft op persoonlijk contact? Is het feit dat hij weigert om de vooropgestelde alimentatie te betalen voldoende om hem het persoonlijk contact te ontzeggen? Zo ja, na welke periode kan dit? Ik veronderstel dat het niet kan als hij twee, drie keer niet betaald heeft.

Hierbij volgend heb ik ook nog volgende vraag.
Doordat de ex-man een heel laag inkomen heeft en ook weigert om heel wat kosten van de scheiding (verlies bij verkoop woning,….) te betalen heeft mijn vriendin serieuze financiële verliezen geleden. Is er een mogelijkheid om bepaalde sommen/bedragen terug te vorderen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rebel-with-a-cause

#2 , 28 jul 2010 17:07

Het al dan niet betalen van de alimentatie en het recht op persoonlijk contact zijn TWEE TOTAAL verschillende zaken.
Deze mogen NOOIT 'gemengd' worden, met andere woorden, je mag de vader het recht op persoonlijk contact niet ontzeggen omdat hij de alimentatie niet (op tijd) betaald.

sandman
Topic Starter

#3 , 28 jul 2010 19:08

Het al dan niet betalen van de alimentatie en het recht op persoonlijk contact zijn TWEE TOTAAL verschillende zaken.
Deze mogen NOOIT 'gemengd' worden, met andere woorden, je mag de vader het recht op persoonlijk contact niet ontzeggen omdat hij de alimentatie niet (op tijd) betaald.
Bedankt voor je antwoord. Ik ken niet veel van die materie, dus alle informatie en hulp is nodig.

Reclame

eylis

#4 , 28 jul 2010 19:36

en nog een niet onbelangrijk detail...

"Mijn vriendin zou graag hebben dat het persoonlijk contact stopt"
dat is nooit een correcte drijfveer om een ouder het contact met zijn kind te ontzeggen...
Een kind heeft recht op contact met beide ouders (als ze nog leven, niet psychisch gestoord of gevaarlijk zijn) om zich te ontplooien.

Dus een rechter zal bovenstaande reden nooit aannemen als grond om het contact te verminderen.
Wat u wel kan doen is het dossier te laten heropenen om de achterstallige alimentatie en ten onrechte geweigerde kosten van de scheiding te vorderen. Neem alvast een advocaat onder de arm.

roderidder
Contacteer: Website

#5 , 28 jul 2010 20:00

Een kind is een mens

Een kinderrechtenverdrag (I.V.R.K.) is dan ook een mensenrechtenverdrag

Nu zijn er meerdere artikels waarop ik mijn betoog kan bouwen, maar neem nu bij wijze van voorbeeld art. 7.1 van het Internationaal Verdrag van de Rechten van het Kinderrechten

Artikel 7 I.V.R.K.
1. Het kind wordt onmiddellijk na de geboorte ingeschreven en heeft vanaf de geboorte het recht op een naam, het recht een nationaliteit te verwerven en, voor zover mogelijk, het recht zijn of haar ouders te kennen en door hen te worden verzorgd.

Verzorgd worden door je ouderS is dus een recht van het kind. Belgie heeft dit verdrag in zijn wet opgenomen. Een rechter moet dit dus toepassen!

Een vonnis zoals je zou willen waarin staat geschreven "... het kind wordt van de vader gescheiden en verboden om verder enig contact te hebben met de vader of zijn familie te hebben." gaat in tegen fundamentele mensenrechten.

Het is dus meer dan zoals hierboven vermeld "contact hebben met", het is het kind dat recht heeft op verzorgd te worden door

concreet: Wat de moeder wil kan m.i. niet in het belang van het kind zijn, ze wil het mensenrecht van het kind afnemen.

RR

PS: Mogelijks duurt het nog enkele enkele jaren (vb. tot Belgie veroordeeld wordt door het Europees Hof), maar vroeg of laat zal het kind recht hebben om verzorgd te worden door zijn donor

Terug naar “Echtscheiding”